Satsa på fler socialpedagoger istället för poliser

Den här tråden diskuterar artikeln Satsa på fler socialpedagoger istället för poliser.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-01-22 10:18:00
Inger Olsson
Och herrejesus! Finns det ingen som ifrågasätter varför denna s o c i a l a 3-perspektivsmodell, om genus-klass-och etnicitet - inte fungerar men styr som ännu universiell och rådande sanning?
Inlägg #2: Postat: 2010-01-22 10:40:00
Janne B
Ge mig en ledtråd bästa Inger!
Inlägg #3: Postat: 2010-01-22 15:31:00
jonjovan
Ja, varför ska man utbilda sig? I min genaeration född åttio fick vi höra att utbildningen var en medicin som skulle lösa alla karriärsproblem, det jag och många med mig inte begrepp var att det viktiga inte var att utbilda sig, utan vad man utbildade sig till. Jag blev samhällsvetare i god tro att en statsvetare av någon infantill anledning skulle vara behövd. Det har i princip inneburit osäkra anställningsformer och ett evigt harvande melan jobb. För det fungerar ju så att om hela arbetsstyrkan är välutbildad kommer det ändock finnas ett uppe och ett nere. I min omgivning har huvudelen en högskoleutbildning, därigenom har det blivit norm för vilket pizzabudsjobb som helst. Om du har körkort dvs. Varför talar vi inte lika ofta om meritokratin som demokratin när den är betydligt mer avgörande för det enskilda ödet i arbetslivet.
Inlägg #4: Postat: 2010-01-22 15:55:00
Utforskaren
Jonjovan 15:31 du kommer inte med någon nyhet så har det sätt ut i alla tider men det förtar inte din analys som mycket viktig i debatten och ger dig fullständigt rätt i din åsikt. Det finns en klyscha om att är du utbildad asfaltskokare så är du väl lämpad som kock i det militära. Ditt problem är nog associerat till detta påstående tyvärr. Att vara samhällsvetare är nog ett av de finaste yrken man kan tänka sig enligt min personliga mening. Ta Sören Holmberg som är en våra främsta samhällsvetare i landet som kommer med korrekta upplysningar och även de obekväma för etablissemanget.
Inlägg #5: Postat: 2010-01-22 15:59:00
Leif-Arne
#3 Men att försöka förutse arbetsmarknad vid val av utbildning har väl alltid varit viktigt. Krasst så gäller; välj en utbildning som är dyr att genomföra. Hitintills så har utbyggnaden av högskolor och uni skett inom "billiga" ämnesområden, ekonomi, samhälls / statskunskap, juridik etc. Dyra utbildningar som t.ex. medicin är fortfarande på en låg nivå. Det finns en allmänn cliché om att vi är på väg in i kunskapssamhället och att vi framgent kommer att leva på att leverera kunskap. För att begreppet inte skall stanna vid en cliché krävs att man konkretiserar behoven där kunskapsleveranser är kommersialiserbara och att det krävs excellens i den kunskap som man avser leverera. Kunskaps leveranserna konkurrerar på en global marknad där många redan har en konkurrensfördel i lägre kostnader.
Inlägg #6: Postat: 2010-01-22 16:51:00
steno/snabb
Man utgår från att om vi får flera med akademisk examen så får vi tillväxt. Därför har varenda kommun någon form av högskoleutbildning. Följden har mest blivit att högskole utbildade står i bankkassor, affärer eller monterar bildelar. Jobb som tidigare bemannades av folk med lägre utbildning, fullt tillräckliga för uppgiften. Det krävs en vansinnig satsning på uppfinnare, konstruktörer och edntreprenörer om dedt ska bli en sådan utveckling som passar in på högt utbildade/Högkvalitativa arbete
Inlägg #7: Postat: 2010-01-23 08:52:00
Inger-Sofia
Hej Att det behövs med kunskapsinsikter och handlingskrafttag när det gäller barn och ungdomar ,är jag helt övertygad om.För om vi inte börjar "stämma i bäcken",så tar vi oss vatten överhuvudet och problemen blir än större."Det skall börjas i tid, att ges god näring åt växande plantor".
Inlägg #8: Postat: 2010-01-23 09:49:00
Utforskaren
Inger-Sofia Du var riktigt rolig, när du skrev, blivit med "barnbarn. Nu har du infört ett nytt begrepp med att bli med barnbarn. Exempel, "Mamma jag har blivit med barnbarn"
Inlägg #9: Postat: 2010-01-23 10:06:00
Utforskaren
Jag tror att kriminalitet har spritt sig som en löpeld, genom att minderåriga får endast någon form av straff i ytterst sällsynta fall och det här lär sig ungarna redan i småskolan. En idè vore att införa uppfostringsanstalter igen, jag vet att det låter hemskt, men finns det något bättre allernativ? Angående poliser så har de fått så stränga förhållningsorder att de blivit mer eller mindre ointresserade att ingripa i rättan tid, det här kan vi tacka kriminalpolitiken för, plus den svarta skuggan att bli utpekad som rasist som också ingår i paketet av förhållningsorder. Det finns fall där vanligt folk blir upprörda över att poliser agerar som åskådare istället för att stävja ett pågående brott.
Inlägg #10: Postat: 2010-01-23 11:09:00
Utforskaren
Pia du har uppenbarligen inte läst länken eftersom du riktar frågan hur jag vet att det är tio tusen svartjobbare, det är förmodligen många fler som jobbar svart och samtidigt lyfter socialbidrag och att sälja en enstaka tavla räknas inte som svartarbete.
Inlägg #11: Postat: 2010-01-23 11:23:00
Janne B
OM jag själv målar min bästa tavla någonsin har jag då plötsligt blivit 30 000 kr rikare. Materialet kostade noga räknat 183 kr! Jag har några ggr läst om hur man tömt avlidna konstnärers garderober. Har de i livet deklarerat detta som inkomnst eller förmögenhet? // Media var hemma hos Skara_Bert nyss. Han hade en imponerande samling konstverk - som dock nog andra målat. Men en del var nog hemmagjort. Hur rik är skivagenten???
Inlägg #12: Postat: 2010-01-23 11:24:00
Lars Nilsson
"Ge oss tusen fler socialsekreterare skall vi slå världen med häpnad", har under de senaste femtio åren alltid varit det svenska stridsropet på hur man löser människans alla problem.
Inlägg #13: Postat: 2010-01-23 11:25:00
Janne B
Sitter konstnärer i sina garderober då de utför sina svartarbeten?
Inlägg #14: Postat: 2010-01-23 11:28:00
Janne B
LARS 12 /Det lät som ett eko från gångna tider. Hoppas att det är bättre nu. /Grannfejsden är ett kul program. Folk har varit ovänner i 20 år utan att ha talat med varandra någon gång. Hur gör man då?
Inlägg #15: Postat: 2010-01-23 11:39:00
Inger-Sofia
:0 Hej utforskarn Du är allt en liten rackare du,till att fösöka få fyr på diskussionerna Tror INTE att du är seriöst uppriktig I din framläggan om uppfostringsanstalter Om du nu inte åsyftar en annan slags uppfostringsanstalt än vad jag lägger min värdering i Det vill säga Hårdhet Straff.För det tror jag INTE på Det uppväxande släktet behöver närvarande vuxna Och då pratar jag inte om vår tids mätningar Utan närvaro i tiden,som man tillbringar med dom
De behöver få ställa alla sina frågor om livet och vår tulburenta tid Till någon som lyssnar.Sen tror jag mycket mer oxå :0
Inlägg #16: Postat: 2010-01-23 12:03:00
Utforskaren
Inger-Sofia att sätta fyr på diskussionen är bättre än att komma med slätstruket surr som ebbar ut i ett jaså. Att enbart säga fy så får du inte göra, kan man säga till småttingar, men halvvuxna respektlösa individer behövs det ett annat språk och absolut inte något daltande som du kanske förskriver. Ordet uppfostringsanstalt låter inte roligt, men jag kan försäkra dig om att det kan vara roligt för ungdomen att få en indentitet och bli någon räkna med och det är exakt vad som hände hos Skå Edeby doktorn som fick de mest vanartade att bli riktigt dugliga och hänsynstagande medmänniskor. Det grundläggande felet med dagens samhälle är den respektlöshet som råder och just detta borde angripas för att vi ska få bukt på dagens brottslingar, inte förr kan vi få ett något sånär hyfsat samhälle. Alltså vårt människovärde har kommit på skam helt enkelt och den upprättelsen har vi rätt att återerövra och det ska vi banne mig göra också, återta det vi förlorat.
Inlägg #17: Postat: 2010-01-23 12:46:00
avicenna
Dagens ungdomar har uppfostrats av media och staten och det är nog där felet ligger.När de vuxna struntar i ungdomarna så blir de normlösa och skiter i att ta ansvar.Varför ska de ta hänsyn till folk när de själva blev övergivna av sina nära?,de har spenderat större delen av sina liv i dagis och skola men någon fostranriktighar de aldrig fått.Jag tror att det kommer att bli värre om man fortsätter med den här familjepolitik som man bedriver i dagens läge.
Inlägg #18: Postat: 2010-01-23 13:08:00
Utforskaren
avicenna 12:46 klok som vanligt, så det är bara att hålla med.
Inlägg #19: Postat: 2010-01-23 13:10:00
Janne B
Ordet Uppfostringsanstalt är från Kung Oskars dagar år 1879. Vänligen kika på Svens Författningssamling nr 25 som är ett slags plakat att spika upp på väggen om hur verksamheten ska bedrivas.Någon gång så ersattes de med Ungdomsvårdsskolor och Ungdomsfängelser /Uppsala/.
Inlägg #20: Postat: 2010-01-23 13:15:00
Janne B
Jag besökte ett ungdomsfängelse 1962 men fick inte ngt intryck av att man där räddade Sveriges ungdom. Det var ett absolut håglöst ställe. Ingen startramp för Livet...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...