Inlägg #21: Postat: 2010-01-20 15:18:00
|
ingloz |
#10/ Stefan Flod, länken du bifogar gör mej förbannad när jag tänker på hur jag år 1996 fick slita med bara ett modem då jag skulle sända material över nätet. Att sända en bild från min ateljé i Eslöv till Malmö eller Helsingborg kunde ta 2 tim. Det gick betydligt snabbare att köra ner och lämna den ur hand i hand. Och jag blir lika förbannad på bakåtsträvare som inte ens orkar titta på ett nytänkande förslag, utan kör med det vanliga, "det ordnar sej" - ingenting ordnar sej själv ... Uno Hanssons nytänkande var det heller ingen mer än Leif-Arne som orkade fundera över - Undra sen över att alla springer om oss. Nej, men häckla ideér det är vi svenskar suveräna på, jag med, fast jag är väldigt mycket dansk :
|
|
Inlägg #22: Postat: 2010-01-20 15:29:00
|
Leif-Arne |
"Man ser till att säkra det som är extra värdefullt" Jomenvisst, och till det behöver vi en immatrielrätt eller hur? Tycker PP genar en del vad avser den rätten. Vad gäller Uno så lämnar han in ungefär samma artikel med en viss egelbundenhet. Många har begagnat sig av begreppet "tjänstesamhället" i så många kontexter och i så många olika betydelser att det är rätt urvattnat. Då är det bättre presentera konkreta förslag kring t.ex hur man ser på just frågor om immaterielrätt osv.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2010-01-20 15:42:00
|
Utforskaren |
|
|
Inlägg #24: Postat: 2010-01-20 15:44:00
|
Utforskaren |
Rättelse; immaterielrätt
|
|
Inlägg #25: Postat: 2010-01-20 15:54:00
|
Utforskaren |
Slopandet av privat äganderätt och införa den kollektiva, kanske skulle få tjuvnadsbrotten att minska?
|
|
Inlägg #26: Postat: 2010-01-20 16:00:00
|
ingloz |
#22 / De bilder jag inte vill riskera ska hamna i fel händer lägges inte ut på nätet. Där finns ingen garanti oavsett lagstiftning för att man inte blir utnyttjad. Vad man än sysslar med på nätet kan det nyttjas av andra mindre nogräknade pers ... OK, jag hade inte stött på Uno, så för mej var han ny. Fast det verkar som de flesta är mer intresserade av att munhuggas än att fundera på framtiden. "Det ordnar sej nog" ... "presentera konkreta förslag" Ja, snälla, gör det! Lite nya förslag skulle verkligen vara upplyftande.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2010-01-20 16:08:00
|
ingloz |
#24/ I reklambranschen har det alltid varit ett dilemma. Där gäller det att tiga om sina idéer tills dom är väl förankrade.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2010-01-21 22:42:00
|
Lasse i Gatan |
Valmanskåren till Piratpartiet har vad jag kan förstå
mycket unga väljare och de flesta under 25-år.
Vetenskaplig forskning visar på att hjärnan hos män
inte är fullt utvecklad före 25-års ålder, ett år tidigare hos
kvinnor. Ofattbart är att det kan sitta folk i EU-parlamentet
och tala för rätten att ladda ned upphovsskyddade filer.
Bara namnet på partiet säger ju en hel del om dess verksamhet.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2010-01-22 13:28:00
|
Utforskaren |
Jag ber om ursäkt att mitt inlägg hamnade på fel tråd bland massa otäcka torskar som egentligen är en god fisk och lägger det här istället. Georg du som är datakunnig hur bevandrad är du med Linux Ubuntu som jag har som operatisystem. Varför jag frågar egentligen är för att få en diskussion om Linux överlägsenhet gentemot Windows operativsystem. Det mest suveräna är Ubuntus geniala diskdefrag som återställer filer och dess program automatiskt som innebär att man inte behöver något Defragprogram som packar ihop utspridda filer. Jag finner Linux Ubuntu som det perfekta operativsystemet för nybörjare på att lära sig datorn med den logik det bygger på, att en dator skall vara enkel att hantera. Skall ändå sägas att datorspråket borde kunna förenklas, med syfte med namn som är fiktivt påhittade utan logisk tanke efter ABC modellen.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2010-01-22 13:35:00
|
Utforskaren |
George vad jag saknar är en checklista med en kronologisk ordning av programvaran
med det viktigaste programmet först och resten ned i en fallande skala till kanske onödiga program och dessutom med fuktionstext. Det Windows har är tvetydigt för oss vanliga datoranvändare om man inte är dataexpert förstås och kanske inte ens då är det helt begripligt?
|
|
Inlägg #31: Postat: 2010-01-22 13:39:00
|
George Debaly |
#29 / Utforskaren. Jag svarar samma sak här, då kan vi bara inte misslyckas ;o Jag får tacka för förtroendet, men jag är ledsen över att göra dig besviken, då mina erfarenheter av GNU/Linux-baserade operativsystem är mycket ringa, men jag förutsätter att de vanliga fördelarna med Linux, såsom t ex utomordentlig driftsäkerhet o s v, återfinns även här, så du har säkerligen gjort ett bra val.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2010-01-22 14:29:00
|
Utforskaren |
Georg 13:39 du är ordentlig och ger det korrekta namnet GNU/Linux som väntat. Ja det kan man verkligen intyga om att att operativsystemet är driftsäkert, datorn går som ett urverk utan störningar så länge man inte själv klantar till det. Som en urbota nyfiken person jag är när det gäller det tekniska, bortsett mina studier om förståelsen över människan, så är jag väl bevandrad inom det tekniska området. Vad gör jag, försöker ta reda på hur de olika programmen påverkar datorn och det gör det med oönskad effekt och allra helst när jag gör något som jag inte borde ha gjort utan backup så kraschar jag datorn och fick gör en ominstallation med formatering etc som jag fått göra tre gånger på grund utav min nyfikenhet, men det är så här när jag försöker lära mig datorns funktioner och jag är inte rädd för besväret. Jag kan berätta att Linux har två skrivbord plus att jag kan ta in massor av fönster på skrivbordet så att det ser ut som en frimärkskatalog om jag vill, som innebär att jag kan förminska en internätsite till ett frimärkes storlek. Men framför allt den lätthet jag har med att nå alla datorns fuktioner oavsett var jag befinner mig på nätet som spar massor av tid som är suveränt med Linux. Jag brukar spela Schack på nätet samtidigt jag är på Sourze och bevakar inläggen som jag väntar någon kommentar till. Så jag tycker nog att fler skulle pröva på att köra Linux och det går faktiskt att ha Windows på samma hårdisk om man så vill. Själv har jag vissa utvalda Windows program och Windows register naturligtvis, alltså det går bra att köra Windowsprogram i Linux operativsystem.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2010-01-22 14:35:00
|
Janne B |
Här dyker det upp lite nya sidor hos Utforskaren. Hur ska detta sluta...
|
|