|
Inlägg #21: Postat: 2010-01-15 14:25:00
|
|
Janne B |
Har Ni hört denna ramsa o kan tolka den? Muletkuletillavuletidedödasvilorum.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-01-15 14:34:00
|
|
Leif-Arne |
#20 Intressant "Illmari" finns i Nord Trönderska mål men inte Jamskan.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-01-15 14:37:00
|
|
Leif-Arne |
#21 Den du. Jag vet en som var konfunderad över att butiken i byn hade extra pris på "Plåtter mos" lagom till älgjakten.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-01-15 14:53:00
|
|
Utforskaren |
Säga vad man vill om de dialektala uttrycken men visst är de underbara, och allra helst om man förstår vad som menas. Fortsätt gärna med dem och gärna inom parentes vad dessa ord betyder. Illmarig är en person som är lite småelak har jag fått lära mig, men bara lite småelak kittslig; att hänga upp sig på ord och kommentera dem lite vanvördigt och kanske hånfull dessutom med betoning på hånfull.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-01-15 14:57:00
|
|
Janne B |
LA 19 13.38 När jag tänder datorn så kommer genast upp en helbild som liknar din bild. Min bild är nog tagen år 1900 och det är tio pers. i olika generationer. Man kan läsa ut ruskigt mycket av min bild liksom av din. Skärmmössan kan tolkas som att gossen skulle skolas upp. Mannens keps ser lite dyr ut osv.and so on.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2010-01-15 15:01:00
|
|
Janne B |
Jag satt en kväll bland vuxna människor som diskuterade vilka egenskaper riktiga tomtar hade. För att komma fram till tomtens karaktär fick de ta till hela sitt förråd av gamla uttrtyck.Jag hängde med bara lite. Men sällan har jag träffat så många troende!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2010-01-15 15:06:00
|
|
Janne B |
Jasså Leif-Arne Även i dig döljer sig gener från en byskollärare - som hos mig. Zebran är ett randigt djur....
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2010-01-15 15:11:00
|
|
Leif-Arne |
#23 Visst finns det mycket att läsa in i gammla bilder. Min farmor var dotter till en "storbonde" och gästgivare Stalltjärnsstugan hon förde två barn med sig i boet då hon gifte sig med Olov Jönsson, vars far Jöns Olsson söp sig från gård och grund. Olov blev föräldralös som 12 åring, drog sig fram som diversearbetare för att sedan slå sig på nyodlingen vid Helgesjö
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2010-01-15 15:32:00
|
|
Leif-Arne |
#27 Äcke, Erik Olsson är egentligen värd en egen text. Började som byskolärare i Mattmar 1884. Äcke var stark engagerad i bevarandet av jamskan, han skrev dikter på mål för Jämtlands Posten under sign "Äcke". Han var även engagerad i nykterhetsrörelsen och i dokumenterandet av folkmusik. HP Burmans insjungning av Äckes " Jamtlandstaus" Länk: youtube.com
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2010-01-15 17:05:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne Det verkar som om du tagit ledig från det värsta jobbet o slitet. Du skulle kanske forska o skriva kring Erik Olsson. När jag var barn hade jag en släkting med samma namn, vid Vårtgårda. // Själv drömde jag att skriva om min "faster" som år 1900 for genom Ryssland till Ostturkestan...Men så blev jag sjuk. En dag då hon står utanför sin skola så kommen en svensk förbi - upptäcksresande Sven Hedin.Blev det rätt namn nu tro?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2010-01-15 17:08:00
|
|
Jocke-sourzial |
Aaah, ”Slaskretorisk lathund” – poetiskt!
Tillerkänd Sokrates och Platon associationer! Fast, dessvärre, nya retorik-knep bryr sig föga om grekiska stoikofiler.
Så får man komma med lite uppdateringar i Leif-Arnes ”rätt retorik”-cybervärld?
”Politiskt korrekt”. Utslitet. Modernare förslag: ”Porr-nitiskt kokett”. Som t.ex. när en sossejämställdhetsminister förfasar sig över och skuldbelägger svenska män, för att dessa tittar på vad vissa kvinnor vill att de skall titta på!
”Cirkelretorik”. Kanske bättre: ”Snirkelretorik”. Som när en debattör för att slippa bemöta tydliga argument, fakta eller länkar, i stället försöker föra fram liknande men egna ämnen!
Sedan saknar jag i uppställningen här ”Talibanretoriken”, som en modernisering av det dessutom engelska: "Guilt by association"! Den förra som ju ändå skymtats nyligen hos författaren, skapad dessutom av i ämnet namnkunnig expertis som Schyman och Borgström!
T.ex om vad våra manliga förfäder förutsätts ha gjort och påtvingat sina lagvigda, men vad samtidens lagstiftare underlät att göra mot detta, nämligen en retroaktiv? lag som lämpligen skulle överenstämma med framtidens dvs. dagens! "Talibanskt"!
Men annars, visst missbrukas det, förminskning och annat som bekant. Helt riktigt påpekat! Och så då "diktomoni" och "presupposition" vilka knappt står i ordlistan! Klart då att obildat folk bryter mot detta. Dom har ju ingen aaaning!
Men lite satir är väl tillåtet? Jag ser att ”självgod” kom med iaf. För säkerhets skull?
Fast ”självmål” kanske i viss mån skulle passat bättre? :-
Med ej ovanlig halsning!
PRIX EUALIA/JS- språkanarkist
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2010-01-15 17:15:00
|
|
Janne B |
Jag har lärt mig ett nytt ord i dag på Spanarna P1 / Plötsligt säger någon att kjolen var i mushöjd. Tänk vad bildad jag blev!
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2010-01-15 17:15:00
|
|
Leif-Arne |
#31 Du är allt för vänlig.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2010-01-15 17:22:00
|
|
Leif-Arne |
#32 Underbart uttryck. Direkt kom ett kväde av presidenten själv Ljusbergför mitt minne. " För i tia va kjolan lang nedom beina de hang å slang når je va en ung å snygg en. Nu för tia e kjolan stutt kort når je en gammal å stygg en. För i tia va kjolan lang de va då je förstöre ryggen.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2010-01-15 17:26:00
|
|
Leif-Arne |
Hade jag bara kommit på knepet att göra radbrytning.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2010-01-15 18:39:00
|
|
Jocke-utsourzad |
31 Precis, radbrytning hade suttit fint.... Ser nu att jag glömde "sunt förnuft". Men sedan läser jag i artikeln att det är just det man inte skall ha med! Så då blev det ju rätt i alla fall!
INTE använda sunt förnuft. I all fall inte högt, eller så det syns!
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2010-01-15 18:41:00
|
|
Leif-Arne |
#36 Tja, så länger det är införstått vems sunda förnuft du avser så är det väl ok.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2010-01-15 18:48:00
|
|
Leif-Arne |
För övrigt så är väl begreppet "sunt förnuft" att betrakta som en tautologi, då dess antites "osunt förnuft" inte är förnuft alls.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2010-01-15 18:55:00
|
|
Jocke-utsourzad |
"Sunt oförnuft" kan nog vara båda delar...I rätt sammanhang.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2010-01-15 19:16:00
|
|
Leif-Arne |
#39 Förmodligen.
|
| |