Ska vi få dö en naturlig död?

Den här tråden diskuterar artikeln Ska vi få dö en naturlig död?.
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #21: Postat: 2010-01-06 23:13:00
Nettan999
Leif-Arne, jag skrattar inte åt Dig, jag skrattar med Dig. Det var inte elakt menat.
Inlägg #22: Postat: 2010-01-06 23:26:00
Leif-Arne
#21 Inte för det spelar mig någon roll, ser bara inte relevansen.
Inlägg #23: Postat: 2010-01-07 00:45:00
Nettan999
Ber så mycket om ursäkt om Du tog illa upp.
Inlägg #24: Postat: 2010-01-07 00:53:00
sunny fri
En oerhört angelägen artikel!!!!Det skriver du alltid men den här känns lite som en knytnäve i magen för jag står på sätt o vis mitt uppe det hela.Man kan ju nu få hemsjukvård o min favoritsyster skötte sin man i hemmet det halvår det tog.Men mot slutet var det svårt:de fick inte i honom vätska ens utan han låg i någon slags coma men andades.Hon försökte inte med näringsdropp eller någonting sånt:han var så väldigt sjuk o hade sagt hennes namn för sista gången 10 dagar innan.I ett sådant fall är det ju solklart i mina ögon:då låter man naturen ha sin gång hemma i den trygga miljön o med de kära kring sig.Men när börjar en sjuk gammal människa att bli det som bibeln kallar Mätt av dagar? När han vänder sig mer o mer innåt och säger att han inte vill ha mat? När han tycker det känns jobbigt med några timmar hos de minsta barnbarnen?
Inlägg #25: Postat: 2010-01-07 01:16:00
sunny fri
Ännu går han upp o äter frukost o ännu ser han på nyheterna om någon sätter på TV:n åt honom men han har blivit ganska apatisk.Det är vinter:sommartid har han trädgården o ballkongen.Han läste mycket men en av strokerna tog det mesta av synen när vi använt ett helt år till att öva upp det förlorade språket.Han har tyckt om musik men hör mycket illa o sedan han föll o bröt lårbenshalsen är han väldigt vingligt trots rullatorn.Jag tycker att han måste ha väldigt tråkigt där i sin stol men ännu verkar han intresserad av livet runt sig.Han frågar mig om det han missar på nyheterna:jag kan läsa korta stycken högt för honom.Bäst har vi det i sängen o då menar jag när vi kan ligga o hålla hårt om varandra o kanske dåsa eller sova lite tätt,tätt i hop.I bland minns han klart det förflutna:ibland säger han bara att han inte minns.Men barnen undrar hur jag vet när han verkligen är trött? De ser en sådan enorm förändring hos sin pappa o de menar att han är värre däran än jag vill inse.Att jag kämpar för att få behålla honom med de där näringsdryckerna o allt annat jag stoppar i honom.Förra vintern åt han jordgubbar med vispad grädde över ett år till middag varje dag!Men så länge han önskar någonting ätbart är det inga problem ja utom att åka stan runt o fråga efter jordgubbar i januari då:o näringsdrycken som finns på apoteken finns i jättemånga smaker o han älskar dem.Så länge han gör det ser jag inga problem.men jag bävar för hur det kan bli.Hans siste bror de var 6 syskon men är 2 kvar är döende i canser o har nu slutat att både äta o dricka.När jag ser det blir jag rädd.För att det ska bli så med Min Käre.Men någon akutvård i livets slutskede blir det inte tal om.
Inlägg #26: Postat: 2010-01-07 09:36:00
Janne B
Min pappa fick massor av jordgubbar och mosad frukt de sista åren, det var nästan det enda han ville ha.Matningen gav också en viss gemenskap och ögonkontakt. Men de sista åren var han helt tyst men vände sig efter ljud han hörde. Han skrattade åt fåglar som satt på fönsterblecket.Jag tror att han följde med dem, då de flög i väg.// Allt vad du har gjort för en av våra minsta bröder det har du gjort för mig -vet du Sunny/
Inlägg #27: Postat: 2010-01-07 09:45:00
Janne B
NU när det är svinkallt finns många uteliggare och samtidigt finns det alkoholistanstalter som står nästan tomma.Så var det i höstas beroende på att missbrukare inte ställer upp på villkoren och att kommunerna inte vill betala för något som inte ger synbar mätbar effekt. TV;ns rapport i går från utefolket kändes väldigt tung. Tidigare vintrar har jag hört om att Folkets Kyrka öpnnat sina skattebetalda dörrar. Men det har jag inte hört om i år.Det finns nog kyrkliga synder som ej kan förlåtas!
Inlägg #28: Postat: 2010-01-07 12:15:00
Utforskaren
ÄR VI MÄNNISKOR ETT OLÖSLIGT PROBLEM OM VILJAN FINNS?
Att människor är ett problem bör inte någon tvivla över med vetskapen om att vi har svårt med att
solidariskt anpassa oss. Den frågan går att lösa om viljan finns.
Vi gnäller och klagar på våra politiska företrädare som vi själva har valt, är vi dumma” på något
sätt, ja vad ska man tro egentligen när vi kritiserar vårt egna val.
Vad finns i vår tanke när vi väljer ett utsett parti som vi lägger vår röst på? Förhoppning att de ska
hålla vad de lovat under en lång tid av valpropaganda trots att erfarenheten säger oss att politik är
att svika givna löften.
Är vi väljare ett problem eller ska vi lägga skulden av missgärningar på våra folkvalda som skapar
problemen åt oss, svaret måste bli att vi alla är medskyldiga någon annan förklaring går inte att
finna.
Nu har vi en uppsjö av alternativa politiska organisationer där de flesta endast ställer upp i landsting
och kommunalval, man kan fråga sig om vi inte vi borde söka oss ett nytt styrelseskick och slopa
riksdagen redan nu” och införliva något nytt som vi själva har inflytande över för att förhindra EU
och deras verksamhet som krossar vårt land fysiskt och mentalt och söka oss till folkets styrelse.
Vi har många skarpa hjärnor väl utbildade för att styra vårt land med folkets hjälp och som
samtidigt kan tukta kapitalets maktinnehavare att anpassa sig till att vilja vårt lands bästa.
Samspelet mellan arbetarna och folket måste det finnas nya riktlinjer för, kanske vi ska införa ett
krav på samarbete över hela linjen när det gäller vårt näringsliv fördelningspolitik där vi alla
verkar för samma sak att bygga välfärd för alla?
Summering; Folkval med ett inflytande över vad som är tillrådligt i samhället för allas bästa. Endast
välutbildade i landets huvudstyrelse. Kommunalpolitik i samspel med folkets önskan på ort och
ställe. Slopandet av EU i Sverige och tänkbar union med de nordiska länderna som styrs under
samma förutsättning som i Sverige.
Allt detta om det nu inte vore ett problem med oss människor, men vad är det som säger att vi inte
kan bevisa motsatsen och visa på den kraft vi har gemensamt om viljan finns.
Inlägg #29: Postat: 2010-01-07 12:50:00
Janne B
UTF 12.15 Ovanstående är skrivet på god svenska säger mitt Word-program. Men allt för svårt för mig att förstå...
Inlägg #30: Postat: 2010-01-07 13:13:00
ingloz
#19 / Nettan999, du har nog missuppfattat mitt inlägg. Det faktum jag satt både vid min mors och svärmors sida till slutet kom för dem, har gett mej starka skäl för mitt påstående. Och jag står fortfarande fast vid det. Hade jag haft bättre kunskap om min mors medicinska tillstånd hade jag ALDRIG kallat på ambulans utan använt de sista timmarna till att ta ett riktigt farväl i hennes hemmiljö. Det blev inte så, vilket jag sörjer enormt. Min svärmor, däremot, ville inte ge upp och även där önskar jag att jag hade vetat mer om vad dödsångest är och hur den ser ut. Utan tvekan är dödsångest det som vi fruktar mest. Både den som skall dö och den som skall närvara fruktar den mest av allt. Och den är inget vi vill prata om, därför vet vi så lite om dödsångest - det gör oss rädda.
Inlägg #31: Postat: 2010-01-07 13:22:00
ingloz
#29/Janne B, jag förstår inte heller vad Utforskaren menar. Möjligen att det är ett problem att vi människor inte kan lösa de svåraste problemen.
Inlägg #32: Postat: 2010-01-07 13:23:00
Utforskaren
#29 Janne är det någon punkt som du inte förstår eller gäller det heheten av mitt inlägg. Helhetsbilden över hur vårt land fungerar är klandervärd, som man kunde göra en lång lista med sådant som skulle kunna förbättras. Men du vet, talesättet ju fler kockar ju sämre soppa och den nuvarande regimens politik är osmaklig i högsta grad appropå soppan som vi tyvärr tvingas att äta.
Inlägg #33: Postat: 2010-01-07 13:52:00
Utforskaren
#31 Ingloz jag syftar på att vi sitter kvar i ekorrhjulet oavsett vilket politiskt parti som styr landet, m.a.o. vi kan inte påverka politiken vi är ställda att välja på något som politikerna har förutbestämt som föga har med förnyelse och positiv utveckling att göra efter väljarnas önskan. Vi saknar intelligensian som styr och får nöja oss med de misserabla politiska partiernas folk där få har någon gedigen utbildning i folkvett, möjligen att ge oss fotsvett i nervositen över vår ekonomi som många inte får att gå ihop.
Inlägg #34: Postat: 2010-01-07 14:03:00
Janne B
UTF Även dina två senaste inlägg är svårbegripliga för mig. VAD VILL DU?Vad är syftet med allt ditt skrivande.? Var är kunskapen eller visdomen? Men jag vill inte jäklas med dig! Du kanske gör så gott du kan. NU lovar jag som nyårslöfte att för en tid inte irritera dig om du lovar att inte breda ut dig för mycket!
Inlägg #35: Postat: 2010-01-07 14:15:00
Utforskaren
Snälla Janne om man har tid och ork går det faktiskt att kartlägga vår samhällsbild och upptäcka dess fel och brister och det är tur för dig att vi är många som är samhällskritiska, så att du slipper detta jobb" för att du med tiden ska kunna sola dig i glansen, för vad andra jobbar med för din skull. Kan vi få ett rättvist samhälle så ska vi också kämpa för det, som jag ser som det första, att alla borde få känna utav vad som menas med välfärd och inte bara tala om den som om det vore en realitet.
Inlägg #36: Postat: 2010-01-07 14:36:00
Nettan999
Utforskaren! Du skriver i inlägg #33..” Vi saknar intelligentian som styr och får nöja oss med de miserabla politiska partiernas folk där få har någon gedigen utbildning i folkvett, möjligen att ge oss fotsvett i nervositeten över vår ekonomi som många inte får att gå ihop.”…..
Jag är lite nyfiken på hur många partiprogram Du satt Dig in i för att se vad de olika partierna har för värderingar? Jag brukar gå in på Länk: politometern.se där hittar Du alla politikers bloggar och kan se hur de tänker i de olika frågorna som diskuteras, bland annat detta med vår sjukvård.
Inlägg #37: Postat: 2010-01-07 14:54:00
Utforskaren
Hej, Nettan kul att göra din bekantskap. Jag går in och läser de olika partiprogrammen och vilka syften det leder till att på papparen kan det se ganska vettigt ut, problemet är två, antingen blir det kvar på papperet och tillämpas inte i praktiken önsketänkande eller så används medlen på fel sätt och kanske t.o.m. till fel människor, detta sagt för att det är många som utnyttjar sjukvården i onödan om man får tro läkarnas syn på saken. En stark kommunalpolitik är vårt hopp, när riksdagsfolket jobbar i egen sak, alltså det är stor skillnad på politiker som har marktjänst och överklassen i riksdagen.
Inlägg #38: Postat: 2010-01-07 17:11:00
Nettan999
Hej Utforskaren! Trevligt att göra Din bekantskap också. Och det stämmer det Du skriver att det kan se vettigt ut på pappret på de olika partiernas hemsidor men det blir en helt annan sak än att läsa parti-kommentarerna på www.politometern.se där kommenterar olika partier andra partiers inlägg så och man får en helt annan inblick i hur de verkligen tänker. För mig är det självklara valet i dagsläget Piratpartiet som faktiskt diskuterar patientsäkerheten som en av de mer prioriterade sakerna att försöka komma till rätta med. Du kan även söka på de olika frågor Du värderar och ser hur olika partier tänker i just den frågan.
Inlägg #39: Postat: 2010-01-07 17:30:00
Utforskaren
#38 Nettan Läser man politiska bloggar och dess kommentarer så blandas sanning och lögn ihop som en väv och svaret blir ett jaså och ingen blev klokare för det. Jag tror att man helst ska tala med politiker mellan fyra ögon som har hänt att jag gjort då blir det en annan ljud i skällan en vad de skrivit på sin bloggsida. Då kommer ursäkter och påstådda missförstånd in i bilden. Men en sak har politikerna gemensamt när man talar med dem per telefon och undrar över nägot som jag tycker är fel. då stryks man medhårs må jag säga och får så rätt i det man anser och sedan gör de som de själva tycker.
Inlägg #40: Postat: 2010-01-07 20:24:00
Pia K
Jag tycker för mycket diskussioner är onödiga, jag tittar på resultetet av politiken i samhället. Hur har det blivit? Är ekonomin rättvist fördelad? Har pensionärerna det bra? Är sjukvården ok?
Som en parentes anser jag att sjukvården är underestimerad. Så jävla dålig som det sägs, är den inte. Det var väl bra i alla fall? Alla vet vi väl för övrigt, att det är penningen , nätet och spriten som styr.
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...