Ny teknik för energiförsörjning på väg

Den här tråden diskuterar artikeln Ny teknik för energiförsörjning på väg.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2010-01-06 19:12:00
Janne B
NU är det tid för SVT....för mig.
Inlägg #62: Postat: 2010-01-06 19:21:00
Leif-Arne
Jo förebilderna med mäktiga riken styrda av en upphöjd kung fanns dels söderut hos frankerna, via danske kungen dels österut hos Bysans. De älsta kristna gravarna i Sveige ca 800 finns i Västergötland, Sveriges första stift är dessutom Skara stift. Embryot till en svensk stat ligger i kristendomens utbredning, innan dess ligger makten hos ett stort antal bygdehövdingar, tidvis förenade via lösa allianser. Jämför hur tidigt Västergötland betraktas som en kulturell enhet medan Småland länge har karaktären av de "små landens land"
Inlägg #63: Postat: 2010-01-06 19:28:00
Leif-Arne
#51 Hade ni en braskamin, oh ni hade tur. Vi bodde mitt på motorvägen i en skokartong, det var - 67 grader kallt, om sommaren. Innan vi fick gå till skolan körde snöplogen över oss, vi fick gå 4 mil till skolan i snöstorm, barfota och om vi hade tur släppte någon in oss i skolan där vi fick skotta oss fram till våra bänkar. Eh, you were lycky!
Inlägg #64: Postat: 2010-01-06 20:05:00
Janne B
INGEN ska ens försöka överträffa mig och Leif_Arne i Eländesbeskrivning. Jag var glad varje morgon som jag inte hade rimfrost på tårna ;- och Hitler inte vråladem i radion.
Inlägg #65: Postat: 2010-01-06 20:11:00
Janne B
Jag bilade runt i Västergötland och Småland under minst tio år och min fantasi förde mig ständigt till fornstora dar. Våra platåberg som är uppbyggda i ca tio lager imponerar ständigt. Min syster Annika lärde sig i folkskolan vad varje lager heter och hur de uppkommit.Nu bor hon på Mösseberg med utsikt mot Ålleberg. // SÅ fort jag ser tre stora stenar ligga på rad så bromsar jag in bilen. När jag ser fyra stenar på rad blir jag helt övertygad om att här har funnits märkliga byggnader.
Inlägg #66: Postat: 2010-01-06 20:14:00
Leif-Arne
#64 Men så fick jag inspiration från fyra verkliga mästare inom området överdrifter Länk: youtube.com
Inlägg #67: Postat: 2010-01-06 21:24:00
Janne B
Hur stod folk ut med livet - före Pytongänget.

jah tittar just nu på lustspelet.
Napoleon kom fem minuter för sent till Waterloo!
Hur menar du!
Jo Abba hade kommit före....

Ja o sen kommer Ebbe...
Inlägg #68: Postat: 2010-01-06 22:30:00
ingloz
#64/ haha Nej, Janne B, ni är oslagbara du och Leif-Arne - men nu påminde du mej om ett hörselminne: Hitler! Han var oslagbar som vrålare.
Inlägg #69: Postat: 2010-01-06 22:45:00
Janne B
Flera år efter krigsslutet kunde jag få ångest av att höra män gapa lite högt - tyska språket tålde jag inte alls. Förmodligen satt mina skräckslagna föräldrar och lyssnade på radion och överförde sin rädsla på mig. // Kvällens militärfars i SVT återspeglar i någon mån stämningarna framn till 1945. /Kvällen blev inte bättre av Ebbe Carlsson...
Inlägg #70: Postat: 2010-01-07 00:30:00
sunny fri
32 Gunnar: Nej det finns tillfällen han måste evakueras.. O han avskyr alla de manliga hyresgästern utom gubbarna för han har insett att dem får han aldrig ur huset.Men han ger inte upp att försöka skrämma iväg de andra här uppe.
Inlägg #71: Postat: 2010-01-08 11:35:00
Leif-Arne
Idag står det flesta vindmöllorna stilla, det skulle de gjort även om de skulle ha varit 10- 100 eller 1000 gånger fler. Vindmöllor behöver system där de kan ersättas med reglerkraft. I Sverige har vattenkraften fungerat som reglerkraft. Det är bara det att en dag som denna finns ingen reserv att ta till, alla vatenturbiner snurrar redan för fullt. I andra länder fungerar kolkraftvek som reglerkraft, i Sveige gillar vi ju inte kolkraft. Utom just i dagar som dessa då vi importerar kolkraftsproducerad el. Det rörliga elpriset är just nu sex ggr högre än normalt. Stilla står vindmöllan och solpanelen syns inte där den ligger översnöad.
Inlägg #72: Postat: 2010-01-08 12:48:00
Jocke-utsourzad
71 Än sen då? L-A Ungefärliga citat: "Vindkraft är fem ggr så dyr som vatten/kärnkraft." "Vindkraft kan bara stå för max 10 av elen." "Idag står vinkraftverken stilla. Det skulle de gjort även om de varit x ggr så många." De två första har jag motbevisat med faktiska exempel. Även det sista påståendet är ju helt uppåt väggarna, möjligen om man inte är nationalekonomiskt begränsad! Leif-Arne kämpar som modern Don Quijote mot möllorna! Du har haft faktiskt fel i alla tre citerade fallen. Men fortsätt du. Du får väl kalla in Sancho Panza! Ho, ho!
Inlägg #73: Postat: 2010-01-08 13:12:00
Leif-Arne
Ännu ett onomatopoetiskt inlägg, nåväl, envar efter läggning. Vad menar du skulle vara reglerkraft till en vindkraft, som åtminstonde enligt teknik känd idag står stilla då det inte blåser? Ett förhållande som är mer regel än undandtag vid situationer då det vindtertid råder högtryck och är extra kallt.
Elen handlas idag till 10 kr kWh. SvDLänk: svd.se Detta därför befintliga kärnkraftverk inte levererar mer än 70 av befintlig kapacitet. Om så vi hade 1000 gånger fler vindmöllor än idag så skulle vi vara lika beroende av den energikällan. Tror du mig inte så vänta till du får nästa elräkning.
Inlägg #74: Postat: 2010-01-08 21:50:00
Jocke-sourzial
73 "Onomatepoetiskt", vart kommer det in? Du anmärker med rätta på fantasisiffror från annat håll. Men den egna upphöjda självbeskrivningen fungerar kanske som effektiv censur i eget hänseende? Du hade fel i tre fall om vindkraft! Måste man dessutom förklara allt? Vinden blåser alltid någonstans, el exporteras. Dessutom: Ingen som insett framtidens energibehov, "miljövänner" eller ej, knappast ens "kärnkraftsvänner", förordar ensidig satsning. Många energislag behövs. "Onomatepoetiskt"? Sånt nonsens!
"Idag stå vinkraftverken stilla". Det är tydligen inte bara där det står stilla...
Inlägg #75: Postat: 2010-01-08 22:06:00
Leif-Arne
Onomatopoetisk; ljudhärmande; "Ho ho"
Inlägg #76: Postat: 2010-01-08 22:17:00
Jocke-sourzial
Rätt vanligt fel. Att inte hålla sig till sakfrågan. För att desperat dölja större fel. Som i dina påståenden.
"5 ggr dyrare!"
"Högst 10!"
"Det blåser ej!"
Inlägg #77: Postat: 2010-01-08 22:34:00
Leif-Arne
Nåja mina siffror är från 1995 då jag arbetade med elhandel, där har jag inte annat till att verifiera än de kalkyler jag har i datorn, dessa har jag gjort med stöd från Rejlers ingenjörer i Växjö. Det är mest lurigt att beräkna priset på vindkraft eftersom det i stort sett är en fast kostnad varför priset per producerad kWh kan variera. Snurrorna kan ha blivit något effektivare. Icke förty så är produktionskostnaden betydligt högre för vindkraft det är därför systemet med elcertifikat finns, snurrorna skulle aldrig gå ihop ekonomiskt annars. Vindkraft är alltid beroende av reglerkraft, i Tyskland och Danmark består den av kolkraft, i Sverige vanligen av vattenkraft, just nu regleras vårt energibehov av tysk och dansk kolkraft. Till priser som kommer som en mycket obehaglig överaskning för många. Även om dagens 30 bortfall av kärnkraftsel är orsakat av en puckad planering så visar dagens situation vilka konsekvenser en avveckling av våra reaktorer får.
Inlägg #78: Postat: 2010-01-08 22:44:00
Leif-Arne
Det är inte lätt hitta aktuella siffror rörande produktionspriser för olika producerad energi. Länk: helagotland.se KK ligger där betydligt högre än för 1995, det kan bero på att kostnader för försäkringar och slutförvar nu är inräknade.
Inlägg #79: Postat: 2010-01-08 22:48:00
GunnarL
77/ Dessutom är det så att vi i Sverige även dragit igång kolkraftverket i Karlshamn i dag. Allt för att vi skall slippa frysa häcken av oss. Men nog är det näst intill en "konspiration" att tre kärnkraftverk står stilla i januari månad! Vattenfall och Eon tjänar just nu grova pengar på att elproduktionen är låg. Jockes enfaldiga snack om vindkraft är idealistiskt men tyvärr utan någon som helst förankring i verkligheten. Jag har jobbat på Rejlers och vet att de är experter på energiteknik - det har de varit sedan 1940-talet. Din argumentation är saklig Leif-Arne - Jockes tyvärr som vanligt ganska stupid.
Inlägg #80: Postat: 2010-01-08 22:51:00
Jocke-sourzial
78 Ser man på! Vi får väl se hur det går. Förändringens vindar blåser. Och bort blåser även gamla kalkyler med nödvändighet. Förr eller senare.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...