Valt inlägg:
Nåja mina siffror är från 1995 då jag arbetade med elhandel, där har jag inte annat till att verifiera än de kalkyler jag har i datorn, dessa har jag gjort med stöd från Rejlers ingenjörer i Växjö. Det är mest lurigt att beräkna priset på vindkraft eftersom det i stort sett är en fast kostnad varför priset per producerad kWh kan variera. Snurrorna kan ha blivit något effektivare. Icke förty så är produktionskostnaden betydligt högre för vindkraft det är därför systemet med elcertifikat finns, snurrorna skulle aldrig gå ihop ekonomiskt annars. Vindkraft är alltid beroende av reglerkraft, i Tyskland och Danmark består den av kolkraft, i Sverige vanligen av vattenkraft, just nu regleras vårt energibehov av tysk och dansk kolkraft. Till priser som kommer som en mycket obehaglig överaskning för många. Även om dagens 30 bortfall av kärnkraftsel är orsakat av en puckad planering så visar dagens situation vilka konsekvenser en avveckling av våra reaktorer får.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?