Inlägg #1: Postat: 2009-12-29 16:27:00
|
Unto Seppälä |
Vilket härligt badväder idag 29 december, 2009. Vattentemperatur i havet 2 grader, lufttemperatur 3 grader i solskenet, i den vedeldade bastun 92 grader. Utsikt från den vedeldade bastuns panoramafönster: Öresund och i horisonten Köpenhamn huvudstaden i Pias land över bron. Platsen: Ribersborgs Kallbadhus i Malmö. Det blev mat efter badet som vanligt, hos araberna, jag valde shawarma …
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-12-29 17:16:00
|
ingloz |
Min make Kurt Helge, som var hängiven vinterbadare under alla år vi bodde i Limhamn, hälsar att plussar du på med 2° både i vattnet och luften så kan han tänka sej att ta ett dopp. Fast jag tycker att han ska vara lite försiktig med tanke på åldern numera. Kurt Helge trivdes speciellt bra med ett par finska kompisar som verkligen hade sisu. Men alla snubbarna var härliga, säger han. En profil som alla gillade var prästen Ingemar Simonsson. Sorgligt nog omkom han vid en olycka 2005 Länk: sydsvenskan.se "På den asfalterade gång-cykelvägen kom vinterbadaren Ingemar Simonsson gående på väg till kallbadhuset och varken han eller chauffören upptäckte faran i tid." Han var omtyckt av alla, så bestörtningen var stor. Det spås att den här vintern blir riktigt svinkall och det måste väl finnas en gräns även för en vältränad vinterbadare, gissar jag.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-12-29 17:20:00
|
ingloz |
Ingemar Simonsson vågade bryta mot kyrkans konventioner, därför var han både älskad och beundrad av så många. Och så var han hängiven vinterbadare.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-12-29 17:49:00
|
Janne B |
Jag trodde en präst vid Gud lobvat att föja sin kyrkas lära och konventioner...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-12-29 18:02:00
|
ingloz |
#4/ Janne B, jag förstår att du inte läst länken, men så här sa han själv: "Det gällde att gå från ord till handling, att inte svika sina ideal. Redan när jag gick min prästutbildning pratade vi mycket om allas lika värde och det förhatliga i att människor diskriminerades på grund av sin hudfärg. När så Sverige skulle spela tennis mot en rent rasistisk stat kändes det självklart för mig att gå ut och delta aktivt i protesterna. Det fanns inga alternativ om jag ville behålla min trovärdighet inför andra men kanske framför allt inför mig själv."
Sedan dess har Ingemar Simonsson, på sin dröjande och eftertänksamma Blekingedialekt, predikat, debatterat, sjungit, demonstrerat och skrivit insändare mot förtryck och orättvisor.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-12-29 18:08:00
|
ingloz |
Och I S han var en HÄNGIVEN VINTERBADARE under många år. Och vinterbadare har något speciellt som gör att de finner varandra över både kultur och nationsgränser.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-12-29 19:50:00
|
Unto S |
Ingemar Simonsson var den enda prästen jag kände och hade lite kontakt på 70-talet i Malmö. Han var inte särskilt populär bland frikyrkliga eftersom han tog ställning i USA:s angreppskrig i Vietnamn. Min uppfattning om frikyrkliga grundar sig från tiden. Frikyrkliga bad för USA och de fördömde inte USA:s brutala krig i Vietnamn. Och det förstår man, de flesta frikyrkor har sitt ursprung i USA. Ingemar Simonsson var med oss i våra demonstrationer och det gillades inte av de frikyrkliga krigsivrarna.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-12-29 19:53:00
|
Unto S |
Varje gång jag badar i kallbadhuset går jag förbi den platsen där Ingemar Simonsson dog. Hitintills har jag aldrig glömt att minnas honom …
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-12-29 19:58:00
|
GunnarL |
Jag läste i Lund 1966-1970 en evighet sedan och då var Ingemar Simonsson studentpräst. Han var mycket populär bland oss som var till vänster i politiska frågor, eftersom han vågade ta ställning i de aktuella samhällsfrågorna. Jag såg honom mycket senare i diverse TV-program, men då hade radikaliteten övergått till en viss tjatighet - ungefär vad som hänt med en annan av den tidens Lundaprofiler, Per Gharton. Det som är charmigt när man är ung kan snarast bli en belastning när man förvandlas från en ung man till en äldre man.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-12-29 20:09:00
|
ingloz |
Det glädjer mej, Unto S och GunnarL, att ni har goda minnen av Simonsson för min make gillade honom skarpt. Och jag beundrar dem som vågar stå för sina åsikter, även om dom råkar vara obekväma.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-12-29 22:09:00
|
Janne B |
Frikyrkorna är från USA skriver Unto. Jag ska försöka förklara detta på en annan tråd!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-12-30 16:45:00
|
Unto S |
Igår blev det mångkulturellt och vinterbad. Shawarma till arabisk musik. Idag blev det mångkulturellt och gymmet. En timme med redskapen och en halv timme i bastun. Efteråt blev det Burger King. Jag valde Hamburger, Coca-Cola och King-frites. Bakgrundsmusiken den här gången var gladlynt barnhojt på svenska.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-12-30 17:55:00
|
Janne B |
Grattis till det goda vinterbadet din Baddare!Jag har unnat mig en bättre biltur i det underbara snölandskap som vi har här nu . PLUS nyårslunch med lutfisk!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-12-30 21:01:00
|
ingloz |
# 12 / Burger King - kan det vara samma måntro, som där jag ofta i all hast fick inta mina stressade måltider då jag jobbade på ärevördiga Gumaelius Annonsbyrå som hade en avd i Södertull, Malmöm i slutet av 70-talet.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-12-31 19:46:00
|
Unto S |
För två dagar sedan blev det mångkulturellt och vinterbad, efteråt arabisk mat och musik. Igår blev det mångkulturellt och gymmet. En och en halvtimme på gymmet, efteråt hamburgare på Burger King, i bakgrunden gladlynt barnhojt. Idag blev det mångkulturellt och Nordic Walking i bokskogen vid Torups slott i Svedala. Efteråt blev det Hang Zhou, en kinesrestaurang i Malmö. Jag beställde fyra rätters, efterrätt blev friterade bananer med glass. I bakgrunden kinesisk … nej engelskspråkig skvalmusik. Idag vid tolvtiden tar jag på mig ljudtäta hörlurar och lyssnar på musik för att slippa höra alla smällar och raketer. De påminner mig om för exakt ett år sedan när USA-sponsrad Israel bombade Gaza med vitfosforbomber och dödade 1400 människor varav över 300 barn. Gott Nytt År till alla Palestinavänner och en spottloska till Israelvänner … I morgon bitti tar jag en promenad på stranden med den vita sanden, gör QG och sänder tio stycken Khom Loy svävande lyktan till himmelen med önskan om att skurkstaterna USA och Israel tar fram förnuftet och slutar med etnisk rensning av palestinier.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-12-31 20:00:00
|
Janne B |
Må Untos hjärta slå lika varmt nästa år.Må blodet pulsera runt friskt och starkt! Jag var på nyårslunch i går. Fick avnjuta mycket men mager Lutfisk. Idealet för mig. I kväll kommer jag nog att luta mig själv ganska tidigt...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-12-31 22:39:00
|
Lasse i Gatan |
Unto Seppälä/ Sverige utklassade Finland i
Junior-VM Ishockey
|
|