God Jul

Den här tråden diskuterar artikeln God Jul.
Inlägg #1: Postat: 2009-12-24 08:47:00
ingloz
Birgitta! En riktig fröjdefull Jul och Gott Nytt År 2010 - önskar jag dej och dina söner!
Inlägg #2: Postat: 2009-12-24 08:56:00
Unto S
I dag börjar den. Världens största födelsedagskalas i dagarna tre och den blir större och större, år efter år. Vi firar en Superstar vars mamma var en våldtagen tonårstjej och styvpappan en snickare.

I tvåtusen år har denna Superstar påverkat våra liv och våra tankar. Och vi kan konsten att hylla honom. Vi frossar i mat och dryck. Vi köper presenter för miljarder.

För hundrafemtio år sedan puttade Charles Darwin den tvåtusenåriga Superstaren från sin höga piedestal till samma nivå som många andra Superstars, som Beatles och Elvis tillexempel. Hur lyckades Darwin med den bedriften? Han avslöjade i sin bok ”On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or The Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life” att den tvåtusenåriga Superstarens grundfilosofi var felaktig. Darwin bytte helt enkelt Superstarens kreationism till vår tids evolution.

Jag firar inte enbart Superstarens födelse. Människan har sedan stenåldern firat sina gudar kring Vintersolståndet och långt innan vår Superstars mamma blev våldtagen. Jag firar hela högen. Jag ska ha det festligt och säger: GOD JUL OCH FRED PÅ JORDEN!
Inlägg #3: Postat: 2009-12-24 10:16:00
Janne B
Guds Frid över dig Unto även om du inte har det minsta belägg för våldtäckt osv. "Du skall icks sprida rykten". Jannes elfte bud. /Jag har samma kritik mot julfirandet som du - i huvudsak har det fallit i rövarhänder. JESUS hade ingen annan uppfattning om skapelse och utveckling än alla i hans samtid. Så han går inte att beskylla för något i detta avseende. Ha det så härligt jan f d diako
Inlägg #4: Postat: 2009-12-24 11:09:00
Unto S
Gud Jul, Janne! Det var inte meningen att göra någon ledsen. Jag skrev bara min uppfattning. Det står väl i den Heliga Boken att Ärkeängel Gabriel gjorde tonårstjejen Maria med barn? En ung ogift flicka, även om hon frivilligt? lät Gabriel komma in i henne. I dagens moderna samhälle hade det nog rubricerats som våldtäkt. För det andra. Det finns inga bevis att kreationism skulle vara sant. Däremot evolutionens existens bevisas varje dag. Jag skall vara Jultomte hos grannen efter Kalle Anka i TV:n. En äkta Jultomte från Tomtebyn i Rovaniemi i finska Lappland vid Polarcirkeln. Skall träna lite extra min finska brytning innan dess!
Inlägg #5: Postat: 2009-12-24 11:44:00
Janne B
DU är lika snäll som Karl-Bertil Jonsson och Tage Danielsson tillsammans. Men ibland skenar formuleringarna i väg med dig - som med mig. // Jag har alltid hållit på Utvecklinbgsläran och Jesus - det har gpått bra/ Jag hörde ngt rart i TVn i förgår. Det var några som skulle ut och fotografera "Polarcirkeln". Det finns folk med ambitioner!
Inlägg #6: Postat: 2009-12-24 11:49:00
Janne B
Jag har precis lyssnat färdigt på en uppläsning i P1. det var en god författare som berättade om hur det var att växa upp med sin syster Lolo som var svårt utvecklingsstörd. Han var förargad över att det fanns minst fem beteckningar på detta tillstånd. Men han berättade på ett mycket varmt och nyanserat sätt om hur det var att ha en syster som kunde fem ord. Som lärde sig gå vid sex års ålder osv. Det var en så oerhört medmänsklig berättelse. Tack Sveriges Radio.
Inlägg #7: Postat: 2009-12-24 13:00:00
Utforskaren
Julen kanske är känslornas högtid då vaknar samvetet och en tår trillar ner för kinden för de fattiga och utstötta som inte har ett eget hem bland oss svenskar folket. Orsaken till det här är flera och bara för att det är julafton ska jag inte föra någon politisk kritik. Men den medkänsla jag har för människor som har det svårt ser jag det som en bedrövelse att inte samhället gör något radikalt som skulle få denna kategori att komma in i samhällets gemenskap. Det här är i mitt medvetande nästan ständigt och är själva drivfjädern att ifrågasätta mångkulturen som vi själva är en del utav och därför kan man inte kritisera människor som står upp för sitt land och folk. Det är inte så intressant att läsa artiklar som handlar om hur folk har det i andra länder och vi förbannar dessa regimer, när vi borde se i första hand på hur det står till i vårt eget land som går mot en mental förintelse som man också kan märka spår av i vissa kommentarer, kalla det gärna för att vara dåligt upplyst och omedveten, som vissa dessutom får ett posetivt gehör för, som stärker tesen av mental förintelse som gäller hela befolkningen och inte minst våra folkvalda som medvetet jobbar för att ta vett och sans ifrån oss, inte undra på att folk blir kriminella i alla led.
Inlägg #8: Postat: 2009-12-24 14:20:00
Lasse i Gatan
#2/
Har en annan teori hur det hela gick till när Maria
genomgick sin Jungfrufödsel av Jesus. Josef var ute
på snickarjobb och kunde därmed inte vara far till barnet.
För att inte bli anklagad för otrohet och bli stenad i kristendomens
namn uppstod historien om Jungfrufödsel.
Inlägg #9: Postat: 2009-12-24 18:35:00
Sunny fri
Lasse: En möjlighet.En annan är en våldtäkt av en romersk soldat.Då de betalade ersatte den "rätte" barnafadern frikostigt kan Josef ha gått med på det.Det föddes många sådana barnoch de föddes som romeska medborgare vilket kan haft en viss betydelse senare i Jesu liv.Hade det bara varit översteprästerna som velat bli av med en ny religion eller en politisk bråkstake kunde de dömma honom till döden själva utan att blanda in Rom.Det romerska riket gav sina ockuperade länder stor politisk o religiös frihet.Men en som till en romersk soldat kunde bara dömmans av en rommersk domstol:kanske det var därför de drog Jesus inför Pilatus o snackade om stadskupp?
Inlägg #10: Postat: 2009-12-24 18:43:00
Janne B
OM Jesus halvvvägs? var romersk medborgare så är jag övertygad om att detta viktiga faktum nämnts i evangelierna. Samt den romerske medborgaren Paulus med pass över hela riket - hade spiksäkert nämnt det också i alla sin brev.
Inlägg #11: Postat: 2009-12-24 23:30:00
Jocke/a la source
God jul...
Inlägg #12: Postat: 2009-12-26 23:03:00
sunny fri
Janne:Det var säkert ok för romare.Men för den judiska familjen hade Maria blivit stenad.Du vet väl hur det gick med de s.k "tysketöserna" i Norge? Frivillig eller våldtagen.Josef älskade Maria o ville ta barnet som sitt.Varför skulle någon vilja Maria illa i efterhand? Men de solader som erkände sina barn fick dem inskrivna i som Romare så Pilatus måste vara med.
Inlägg #13: Postat: 2009-12-26 23:04:00
sunny fri
Birgitta: en sanslöst vacker beskrivning på hur en förväntansfull dag kan börja. God jul till dig o de dina.
Inlägg #14: Postat: 2009-12-27 10:35:00
Beth4020
Hejsan Sunny och God fortsättning. tack för dina ord. Jag satt på arbetet i staffanstorp på julaftonsmorgon och andades ut innan jag skulle sätta igång med mina arbetsuppgifter. Då kom dessa ord flygande genom skallen på mig och jag satte dem på pränt "online" så att säga :-. Kram på dig
Inlägg #15: Postat: 2009-12-27 13:49:00
ingloz
# 14/ Hej Birgitta! Dina ord till Sunny blev en prefekt ingress till din annorlunda juldikt. Nu sitter den som en smäck hos mej! Fint! Du är en skön poet!
Inlägg #16: Postat: 2009-12-27 13:53:00
Beth4020
Hej Ingrid! Ja, jag kanske skulle skrivit något i ingressen till dikten.....men som sagt så var det patienter som väntade och jag hade lite bråttom....skön söndag på dig :-
Inlägg #17: Postat: 2009-12-27 16:10:00
ingloz
#16/ Det var väldigt bra som det var, men det berikade att få sammanhanget förklarat. God fortsättning, Birgitta! :-
Laddar...