Rapportera inlägg

Valt inlägg:

I dag börjar den. Världens största födelsedagskalas i dagarna tre och den blir större och större, år efter år. Vi firar en Superstar vars mamma var en våldtagen tonårstjej och styvpappan en snickare. I tvåtusen år har denna Superstar påverkat våra liv och våra tankar. Och vi kan konsten att hylla honom. Vi frossar i mat och dryck. Vi köper presenter för miljarder. För hundrafemtio år sedan puttade Charles Darwin den tvåtusenåriga Superstaren från sin höga piedestal till samma nivå som många andra Superstars, som Beatles och Elvis tillexempel. Hur lyckades Darwin med den bedriften? Han avslöjade i sin bok ”On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or The Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life” att den tvåtusenåriga Superstarens grundfilosofi var felaktig. Darwin bytte helt enkelt Superstarens kreationism till vår tids evolution. Jag firar inte enbart Superstarens födelse. Människan har sedan stenåldern firat sina gudar kring Vintersolståndet och långt innan vår Superstars mamma blev våldtagen. Jag firar hela högen. Jag ska ha det festligt och säger: GOD JUL OCH FRED PÅ JORDEN!

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?