Så minns vi 00-talet

Den här tråden diskuterar artikeln Så minns vi 00-talet.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-12-21 11:51:00
Lars Nilsson
Läsvärd sammanfattning även om vi alla säkert lägger tyngdpunkten på olika händelser.
Inlägg #2: Postat: 2009-12-21 14:03:00
Janne B
En synnerligen läsvärd artikel som gav mig många tanketrådar. Men nog är vi människor ytterst individuella. Jag skulle nog ha tagit upp en del andra saker. En del saker personer som du BB nämner har jag aldrig hört talas om. LEVE MÅNGFALDEN
Inlägg #3: Postat: 2009-12-21 14:04:00
Janne B
SÅ DÄR ska en verkligt snygg man se ut...
Inlägg #4: Postat: 2009-12-21 14:50:00
Utforskaren
Att det har hänt saker och ting i världen och fortfarande händer är ju för att vi människor är som vi är, med alla våra synsätt som inte går att kartlägga trots att många försöker måla ut en den ene och den andre, som jag vet inte vad. Man kan gått säga världens befolkning är en enda stor skvallercentral som man har rätten att tolka var och en på sitt sätt vad man får läsa och höra. Att hitta egentliga sanningar om hur och varför låter sig aldrig göras och härmed ger jag dig ett högt betyg Billy bara för att du har gjort något som är fantastiskt att kunna skriva ned allt detta i sin artikel som bör få även andra att inse att den där Billy Butt han hänger med på alla områden och inte är enbart enkelriktad i sitt gebit som skivproducent.
Inlägg #5: Postat: 2009-12-21 15:06:00
Lennie Tofft
Herregud! Du verkar ju vara den mest korkade oinformerade individen i universum. Hur i helvete kan man rösta på miljöpartiet?????? De är ju rena miöjöbovarna, de vill avveckla kärnkraften. Kärnklyvning är en naturlig process som sker kontinuerligt inuti Jorden. Faktum är att Jordens värme som driver vulkanerna genereras av kärnkraft. Att du fortfarande tror att alquaida låg bakom 9/11 får mig att tappa hakan. Sen att du ser Obama som en räddande ängel visar ju bara på att du är så inskränkt att du bara läser mainstream-media och struntar i övriga media. Förresten så har du fullkomligt glömt bort Anna Linds död. Och Astrid Lindgren och likaså Bergman dog också under 00-talet. Och så har vi cirkusen med feministpartiet och ROKS "Män är djur"-skandalen.
Inlägg #6: Postat: 2009-12-21 15:12:00
"Svea"
Glöm inte Monica Antonssons avslöjande av svensk media/press i Sverige, i vilken liza marklund styr med järnhand. Skrämmande att en privatperson kan bestämma över vad som ska stå i svenska tidningar...
Inlägg #7: Postat: 2009-12-21 15:14:00
Lennie
Sen har vi ju avslöjandet av Jan Guilliou som sovjetisk spion, hans femåriga engagemang som Kgb-agent.
Inlägg #8: Postat: 2009-12-21 16:55:00
Janne B
Jag har aldrig haft npgon större tilltro till Jan G. Men han är faktiskt inte åtalad och dömd för någit av detta. Många tycker tydligen att han mest famtiserar om sina bravader!
Inlägg #9: Postat: 2009-12-21 16:56:00
Unto S
#7 Simpelt Lennie, citerar: ”Sen har vi ju avslöjandet av Jan Guillou som sovjetisk spion, hans femåriga engagemang som Kgb-agent.” Jan Guillou har aldrig blivit åtalat för spioneri eller som KGB-agent som gör att Lennies påstående är falsk. Det är några, skyldiga och ickeskyldiga, som har blivit åtalade och satts i fängelse. Jan Guillou satt däremot i fängelse efter det att han var med och avslöjade spioneriet mot svenska arbetare.
Inlägg #10: Postat: 2009-12-21 18:21:00
GunnarL
Det är väl som Lars Nilsson skriver redan i första kommentaren: Vi lägger tyngdpunkten på olika händelser! Medan jag är tämligen likgiltig för vilka dokusåpor som passerat, så är för mig som bodde mitt i "stormens öga"stormen Gudrun en stor händelse - den förändrade min omgivning på ett helt ofattbart sätt. Helt chockartat!
Inlägg #11: Postat: 2009-12-21 20:00:00
Janne B
GunnarL Jag har släktingar skogsbrukare i Gudrun-området. De klarade sig ekonomiskt men livet blev helt förändrat säger även de. De klarade inte av psykiskt att gå ut i sin havererade skog osv.
Inlägg #12: Postat: 2009-12-21 20:31:00
GunnarL
11/ Janne, det var något helt otroligt! Jag satt på trappan till mitt hus och iakttog hur pulkor, julgranar och diverse prylar blåste iväg utmed gatan. Två av mina barn var hemma och funderade på att åka in och gå på bio i Växjö, men jag avrådde dem tack och lov. Dagen efter skulle min yngsta dotter åka till Hultsfred där hon gick i skolan, och sonen skjutsade henne till bussen i Växjö. Han kom tillbaka och sa: "Det här måste ni bara se..." Vi körde några mil den dagen och det var en förödelse som var helt otrolig! Ett totalt förändrat landskap - på måndagen visste jag knappt var jag var när jag körde till jobbet. Det var faktiskt riktigt otäckt. Men man vänjer sig ju vid den nya landskapsbilden. Det tråkigaste är att mitt lilla sommartorp som förr låg i "ett naturskönt område med nära till skog, bärplockning och svampplockning" råkade hamna i ett kalhygge. Det är sådant som sätter ner marknadsvärdet! Fast vi for ju egentligen inte speciellt illa - vi var utan el i fem dygn, men för många rörde det ju sig om flera veckor. När Billy inventerar "de viktigaste händelserna unde 00-talet" så gör han det trots allt från en ganska inskränkt och begränsad synvinkel.
Inlägg #13: Postat: 2009-12-21 22:12:00
Janne B
Jag har släkt i södra Västergötland som fick fylla några sjöar med timmer så att skadedjur inte skulle kunna komma åt timret. Först efter ngt år kunde industrin ta hand om stormfället så att släkten kunde få ut en del pengar. Jag vet inte om det var rena reapriset. Men de talade om att de måste helt lägga om sin 50-årsbudget för så länge måste skogsbrukare planera...
Inlägg #14: Postat: 2009-12-21 22:14:00
Janne B
Ja dessa stormdagar drev fram många depressioner och dystra tankar. En del gav sig ut på långresa för de orkade inte ta tu i problemen. Andra orkade nästan inte åka hem. Skogsarbetare från Norrland kallades in med sina maskiner och bodde i sommarstugor o lediga missionshus osv.
Inlägg #15: Postat: 2009-12-22 07:28:00
Per W
Billy, det är väl så att varje årtionde är det "mest händelserika i modern tid" när vi tittar tillbaks på det. Det ligger så nära i tiden. Men titta bara på 90-talet; Balkankrigen, Sovjets upplösning kalla kriget avslutades, Estonia, IT-krashen, Sveriges ekonomiska kris, Första IRAK-kriget, folkmordet i Rwanda, brons i fotbolls-VM skojar...nog kan 90-talet och de flesta andra årtionden mäta sig med 00-talet.
Inlägg #16: Postat: 2009-12-22 07:30:00
Per W
Och Nelson Mandelas frigivning...
Inlägg #17: Postat: 2009-12-22 09:45:00
Janne B
Man skulle kunna dela in händelserna i förväntade händelser och helt överraskande. DAGENS händelser i Rumänien måste ha hört till det mest överraskande, att armen gick över till Folket mot Diktatorns hela maktapparat.
Inlägg #18: Postat: 2009-12-22 09:46:00
Janne B
Reportern Ulf Nilsson skrev några gångar ett hans mest önskade rubriker var Muren rasar Sovjet faller. Det fick han och vi andra vara med med om och att Lars Ohrly grät över detta.
Inlägg #19: Postat: 2009-12-23 02:17:00
sunny fri
En bra artikel Billy! Det är alltid både roligt o sorgligt att se tillbaka. Detta är årtiondet när internet slog igenom .Folk som är äldre än jag själv har börjat inse vilken välsignelse internet kan vara för gamla o sjuka. Man gör sina bankärenden,man går på antikvariat o bokrea,man beställer hem tunga varor o man håller mycket tät kontakt med sina ungar. Tsunamin var vårt årtiondes Estonia.Jag är lyckligt lottat för Dottern reste hem 2 dagar före tsunamin o använde aldrig sin billjet till Estonia.
Inlägg #20: Postat: 2009-12-23 02:19:00
sunny fri
Det är dessutom enklare att resa i länderna i öst även om det fortfarande är knöligt
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...