|
Inlägg #1: Postat: 2009-12-15 12:16:00
|
|
Per WWW |
Bottennappet var nog Anna-Greta Leijons dotter, Britta Leijon, för 7-8 år sen. Hon var ju också demokratiminister ett tag i Perssons regering. Hon kunde absolut ingenting! Man rodnade.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-12-15 12:21:00
|
|
Janne B |
Per / Även´jag har rodnat mången gång då jag tänkt på alla våra ministrar och landshövdingar. Röde Börje var minister några månader - sedan åkte han hem till frugan igen. / Men i går visade det sig att långt bak i historien så hade Povel Ramel en urfader som var statsminister redan kring år 1888. På Oskar II s tid. Säkert en pigg yngling - lik Lotta Ramel.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-12-15 13:48:00
|
|
ingloz |
På spåret är ett program som gett oss stor behållning under många år, och vi har nog blivit lite bortskämda med kunniga deltagare. De nya programledarna tycker jag också är personer som väcker förväntningar och som man gärna lyssnar till. Nu hade jag tyvärr inte möjlighet att följa nystarten men det var tydligen ingen förlust. Undrar över det här med allmänbildning - jag kopplar det till utantillkunskaper - kan det ha med nya tidens teknik att göra mån tro. Jag menar att på "den gamla goda tiden" nötte vi in kunskaper på ett annat sätt för vi hade inte en dator där vi blixtsnabbt hade alla världens svar på alla världens frågor. Det handlade verkligen om att nöööta in kunskaperna. Den obligatoriska psalmversen som skulle rabblas som ett rinnande vatten var dag var sannerligen ett gissel, men kanske en nyttig gymnastik för hjärnan. Man kan väl också säga att mattematiken blivit eftersatt med anledning av miniräknaren. Inte lägger de unga, och kloka, eleverna energi på att traggla multiplikationstabeller när några enkla klick på räknaren ger svaret. Och rätt svar! Ja, inte vet jag, men man kan väl undra.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-12-15 14:16:00
|
|
Per WWW |
Allmänbildning har ingenting med att utantill rabbla multiplikationstabellen eller kunna tyska prepositioner som styr dativ an, auf, hinter osv. Utan det är att förstå ett sammanhang, sätta ihop kunskapspusselbitar till en meningsfull bild. Och det sammanhanget förklaras inte av några sökmotorer på nätet, oavsett vad de heter.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-12-15 14:20:00
|
|
Per WWW |
Matematik är heller inget som kan ersättas av en miniräknare, utan det är att förstå logik och beskriva abstrakta samband.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-12-15 14:22:00
|
|
Per WWW |
Prepositionerna i #4 styr förresten ackusativ.....
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-12-15 14:25:00
|
|
GunnarL |
6/ De styr t.o.m. både ackusativ och dativ, beroende om de uttrycker riktning eller befintlighet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-12-15 14:26:00
|
|
GunnarL |
7/ Skall vara antingen ackusativ eller dativ - inte både och.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-12-15 14:42:00
|
|
ingloz |
# 4/ haha Nej!!! Men en väl förankrad kunskapsbank PLUS slutledningsförmåga är de viktiga ingredienserna. Det första har med inlärning att göra och det andra är beroende av individens begåvningsnivå, och den är i sin tur inte beroende av prepositioner eller ackusativ.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-12-15 15:00:00
|
|
Leif-Arne |
Det gillar jag, lite vackra dativ och akkusativ former. I jamskan finns det delvis kvar. Tex. -Je ske at storschan i buan. riktning -Je e lame stosrschom i buom befintlighet. Släktskapet med tyskan är många gånger tydligare i dialekterna.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-12-15 15:53:00
|
|
ingloz |
... ja för att inte tala om skaunskan, fast den gillar ja ente.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-12-15 17:20:00
|
|
GunnarL |
10/ Den där anknytningen till tyskan märktes i alla fall förr nere på Listerlandet där man ofta hörde mein, dein och sein i stället för svenska pronomen. Fast inte trodde jag att tyskan fått fotfäste långt upp i Jämtland. I Göinge finns många gamla danska ord kvar i dialekterna. Sommerfol har jag hört någon säga när han såg en fjäril. Jag tror att det ungefär betyder sommarfågel.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-12-15 17:35:00
|
|
Leif-Arne |
Det är väl mer det att dialekterna behållit ålderdomliga former, som dativ och akkusativ som tidigare funnits även i standardspråket. Hur man nu definierat det. Rätt kul är vissa försvenskningar av tyska låneord som Schnellszug snabbtåg till Snälltåg, Unkraut ogräs till "Ont krut" . Sommerfugl finns även i norskan. I jamskan finns gott om noska ord:sau, frosk, gut får, groda, pojke
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-12-15 17:42:00
|
|
Leif-Arne |
Egentligen borde tyskan ha ställning som tidigare minoritetsspråk i städer som Kalmar, Söderköping, Stockholm, var sannolikt under medeltiden tyskan vanligare eller åtminstinde lika vanlig som svenskan, bland köpmän och hantverkare.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-12-15 18:31:00
|
|
GunnarL |
En annan som jag blev besviken på i "På spåret" är Herman Lindqvist som ju tjänstgjort utomlands i en stor del av sitt liv, som har skrivit böcker, gjort talböcker och över huvud taget verkar veta det mesta här i världen. Han visade sig också tämligen oduglig och kom med de mest osannolika gissningar.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-12-15 18:47:00
|
|
Leif-Arne |
HL blir hysterisk om någon nämner ordet källkritik i samband med hans böcker. Han är storyteller mer än historiker.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-12-15 18:54:00
|
|
GunnarL |
16/ Det var nog en ganska träffande beskrivning. Han visade sig i programmet vara djupt okunnig och helt ologisk. Och jag håller med Per W i första inlägget när det gäller Britta Leijon - ett ungt lejon som man trodde skulle vara beläst men som visade sig vara ett riktigt stolpskott.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-12-15 19:26:00
|
|
Janne B |
Hemskt att de inte kunde hålla ordning på landskapen runt våra största sjöar. Det kunde jag klanderfritt i tioårsåldern - jo det är sant! Publiken skrattade ut de tävlande vad gällde Kristinehamn. Välförtjänt!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-12-15 22:55:00
|
|
ingloz |
Ja du Milde!!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-12-15 23:39:00
|
|
Janne B |
Ingloz Du borde gå med i "Föreningen för bevarandet av gamla ord och uttryck". Jag har ett litet förråd av liknande men minns inte mitt i natta!
|
| |