Climategate - tidernas vetenskapsskandal? #2

Den här tråden diskuterar artikeln Climategate - tidernas vetenskapsskandal? #2.
Inlägg #1: Postat: 2009-12-14 14:16:00
Pseudo
Detta är kriminellt! Polisanmäl och fängsla IPCC och begär att Nobels fredspris dras tillbaka omgående!
Inlägg #2: Postat: 2009-12-14 14:17:00
Pseudo
Detta är ett mångmiljardbedrägeri, som kanske rent utav skadar miljön och människan.
Inlägg #3: Postat: 2009-12-14 15:45:00
Tage Sundin
Alla ballonger kan spricka om de blåses upp för hårt. Av växthusballongen återstår snart inte mycket mer än förlägna ursäkter och för alltid ruinerade anseenden.
Inlägg #4: Postat: 2009-12-14 16:13:00
Leif-Arne
Egentligen så skulle ju ett att avslöjande om att hela grejen med global uppvärmning och Co2 utsläpp, är en bluff, vara som en skänk från ovan. Nu behöver vi ju inte längre bekymra oss för kolkraftverk och så, bara köra på själva i våra bilar och slippa baconhosta, åtminstone så länge oljan räcker. EU’s finansministrar slipper släppa till skattepengar till otacksamma u- länder som i stället kan användas till nya motorvägar. Ös på bara, business as usual . Ingen däremot? Jo kanske de som lyckats lura hela sim omvärld i denna gigantiska konspiration. För det är ju bara att se vilka det är som blir vinnare om konspirationen lyckas. Utan tvekan onda vetenskapsmän som till diaboliska skratt och i starka glasögon och ostyrigt hår lyckats dupera omvärlden att ge dem både forskningsanslag och nobelpris. Klart som ett korvspad, eller hur?
Inlägg #5: Postat: 2009-12-14 16:35:00
Micke
Här redogör en man som förstår det här vad det handlar om:
Länk: youtube.com
Inlägg #6: Postat: 2009-12-14 18:24:00
Marie
Bra jobbat, några artiklar avslöjanden i denna klass, så har ni journalistpriset.
Inlägg #7: Postat: 2009-12-14 18:27:00
Marie
Kolla in denna länk om hockeyklubban: Länk: youtube.com
Inlägg #8: Postat: 2009-12-14 19:28:00
GunnarL
Jag lyssnade på Sveriges Radios "klimatexpert" Sven Börjesson, som tydligen lagt ner mycket energi och tid för att fördjupa sig i frågan om klimatförändringen. Han hade läst hela IPCC:s rapport - ett dokument på ca 1000 sidor uppdelat på ett tiotal kapitel där olika forskare ger sin syn på saken. Han säger att när man läser hela rapporten så är varje kapitel fyllt av frågetecken - en forskare tycker si, en annan så. Ingen vet riktigt säkert. Men när man kommer till den slutliga sammanfattningen så är alla frågetecken borta och saken är glasklar - det är koldioxidteorin som gäller! När man tillfrågade några av de svenska delegater som nu är i Köpenhamn om de läst IPPC:s rapport tillstod samtliga att de endast läst sammanfattningen! Men nu har ju etablissemanget köpt teorin om människans påverkan på klimatet. För egen del ser jag inget negativt i att man minskar användningen av fossila bränslen och begränsar utsläppen av skit i luften - det kan enbart vara positivt. Men på något sätt diskuterar man ändå under "falsk flagg".
Inlägg #9: Postat: 2009-12-15 17:41:00
Lars-Erik Molin
Det allvarliga är att samtliga tidningar utom Världen i dag och SVT försöker tona ned Climategate. Om man tar upp kritik mot AGW gör man mycket tydligt att man själv inte delar den. Antingen är det av okunninghet, ignorans eller politisk styrning. Välj själv vilket som passar bäst. Vad ska media vara till för om den kryper för det som är PK?
Jag tittade på TV8 Play Adaktusson 2009-11-30 på nätet.
Ca 4-5 min in i programmet påstår Erika Bjerström, SVT att hackerskandalen ligger 14 år tillbaka i tiden.
Var kan hon ha fått det ifrån?
Inlägg #10: Postat: 2009-12-15 18:27:00
GunnarL
9/ Jag tittade på Agenda i söndags där man närmast raljerade med de "stollar" som uppmärksammar Climatgate! Både programledaren vad hon nu heter? och gästerna varibland bl.a.fanns miljöministern Andreas Carlgren och meterologen Per Holmberg log lite överseende när frågan kom på tal. Ingen ville ta denna nyhet på allvar utan den sopades väldigt snabbt under mattan. Jag tror att det dels beror på okunnighet, dels en önskan att ha "rätt åsikt", dvs. att undgå att vara avvikande. Det skulle ju t.o.m. kunna få effekter i lönekuvertet. Att vara avvikande har alltid krävt ett visst mod. Per Holmberg åker ju för övrigt omkring som en Al Gore i miniatyr och föreläser om människans klimatpåverkan, vilket naturligtvis genererar ganska mycket sköna arvodespengar.
Inlägg #11: Postat: 2009-12-16 10:26:00
Per WW
Holmgren heter han, och nu har han förespråkat avskaffande av demokratin.
Vi i pöbeln förstår inte det katastrofala läget och eftersom vi röstar fram fel politiker som inte tar i med hårdhandskarna mot klimatförändringen, så vill han ha "en stark ledare" som tvingar oss att sänka levnadsstandarden, sluta åka bil och börja ät nävgröt blinkning åt Lars Nilsso
Inlägg #12: Postat: 2009-12-16 10:28:00
Per WW
Holmgren är f ö meteorolog och inte klimatforskare och tjänar som sagt storkovan på att se bekymrad ut offentligt.
Inlägg #13: Postat: 2009-12-16 11:57:00
Utforskaren
Det finns inte någon total lösning på klimatfrågan inte så länge vi inte kan tämja Solen som enligt förnuftiga forskare är den största orsaken till eventuellt ändrat klimat som skulle vara livshotande. Det här snacket om isarna smälter så får vi en massa stormar och orkaner m.m. detta är också snick snack. Vad miljöaktivisterna är ute efter är partiernas överlevnad som MP och liknande partier. Alla som yttrat sig i klimatdebatten har både rätt och fel på samma gång och på det sättet lär vi inte få världens befolkning att ställa upp på miljöfascisternas krav.
Inlägg #14: Postat: 2009-12-16 13:54:00
Lars Nilsson
Som alla vet är hunden Sveriges största miljöproblem därefter kommer cyklister. Skjut av alla 730.000 hundar som skitar ned överallt och har en driftkostnad på över 8.000 kr per år. Hunden är lika nödvändig för kulturlandskapet som krokodiler i Dalälven. Satsa en lite del av dessa inbesparade medel på att låta fd hundinstruktörer tämja miljöaktivister. Gärna via lite hårda tag. Några frågor? Nej, tänkte väl det!
Inlägg #15: Postat: 2009-12-16 14:01:00
Janne B
Jag har en positivare syn på hundar än vad Lars här antyder. Men jag har ibland funderat på vad som skulle hända om vi satsade på 730.000 djur av andra sorter o i alla storlekar...Hur många katter har vi? Fördelen med dem är ju att de är rätt små och delvis självförsörjande. De ser snälla ut men är rovdjur. Så se upp!
Inlägg #16: Postat: 2009-12-17 01:02:00
Sunny fri
Lars Nilsson:För min del skulle jag hellre skjuta av dig.Du verkar ju totalt sakna empati med alla oss som har ett stort behov av våra hundar av olika skäl o människor utan empati finns det så gott om att vi kan avvara några.
Inlägg #17: Postat: 2009-12-17 10:03:00
Lars Nilsson
#16. Ytterst märkligt att någon hade en invändning mot min blygsamma konstaterade. Jag trodde alla var överens om den sanningen. Ja, vid närmare eftertanke, kanske ändå inte en minoritet av hundägarna.
Inlägg #18: Postat: 2009-12-17 12:30:00
Ia Torelm
Fred, tack för utförlig och sammanfattande artikel! Tänk om klimatdebatten kunde handla enbart om miljöförorenande utsläpp och inte om CO2, då skulle vi kunna komma till skott. Som det nu är går mycket pengar och framför allt tid, till ingen nytta!
Inlägg #19: Postat: 2009-12-18 00:03:00
Sunny fri
Jag har sett Godmorgon Sverige i dag där en framstående läkare o psykiater skrivit en bok om att vi behöver flera hundar.Först o främst för de gamla o ensamma,särskilt för dementa, men sedan sade hon någonting jag aldrig tänkt på: De interllektuella behöver något umgänge där de bara kan använda sig av kroppsspråk o känslor för att balansera det interllektuella tänkandet!Men den som vill sjuta en medlem i min familj sjuter jag först antingen du siktar på barnen eller hunden Lars.
Inlägg #20: Postat: 2009-12-19 20:36:00
Maria
Ny skandal rullar upp? Länk: youtube.com
Laddar...