Är Luciatåget en utdöende tradition?

Den här tråden diskuterar artikeln Är Luciatåget en utdöende tradition?.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-12-14 00:28:00
ingloz
Hur det än ligger till med den saken, Lucias avtagande attraktionskraft eller ej, så hade maken och jag en verklig högtidsstund i våra sängar vid sjutiden i morse. Med varsin god kopp kaffe och minsta teven på låg volym njöt vi av den finaste Luciacermonin på många år. Tror det var Växsjö Domkyrka som bjöd på detta sagolikt vackra Lussefirande. Det vill jag gärna uppleva nästa år igen.
Inlägg #2: Postat: 2009-12-14 01:07:00
Janne B
Visst var det Växsjö Jag såg reprisen i kväll och sedan har jag lyssnat ett varv till på radion. Sannolikt det bästa på många år säger musikfolk omkring mig,,,Sv Kyrkan kan när den vill. Min Missionskyrka samlar 1600 i en Hall om några dagar - inte dumt det heller...
Inlägg #3: Postat: 2009-12-14 01:13:00
Janne B
Mitt i Västergötland lever traditionen stark uppbackad av skolor, kyrkor, tidningar o företag.Luciagängen sliter hårt på alla möjliga lokaler inklusive äldreboenden.många sjunger o trallar med. Från Växsjö hörde jag en del nytt - eller är mitt minne dåligt.
Inlägg #4: Postat: 2009-12-14 01:15:00
Janne B
För några år sedan fanns det en stor artikel i DN om hur annorlunda vi svenskar var i en rad avseenden. Vi är även världsmästare på Lucia-tåg. Vilket nobelpristagarna år efter år får erfara på Strand Hotell.
Inlägg #5: Postat: 2009-12-14 01:16:00
Sunny Fri
Jag brukar inte titta på Lucia på TV:n men i år råkade jag sätta på tv:n åt den Käre o blev sittande en lång stund för årets luciakonsert var så BRA!
Inlägg #6: Postat: 2009-12-14 01:35:00
Sunny Fri
Jag har för resten besökt den hamn i Neapel som heter Santa Lucia och där vår Luciasång var en lokal fiskarsång man sjöng när man återvände med fångsten.Melodin alltså.Storyn är ju den om Helgonet från Syracusa. Lussefirandet däremot är en gammal sed i Sverige.Det fanns univesitet i Uppsala o när studenterna skulle ta sig hem till fots gick de "Staffansgång".De sjöng utanför stugorna o folk var ganska generösa mot dem när de bjud på mat o logi.Den första Lucian fixade man till för ungefär 100 år sedan på Skansen o sedan sprede sig traditioner i landet.Jag har en sondotter som Lussat på skolan i morse,varit med på teatern mitt på dagen för att skynda sig till stallets Lucia tåg.Eftersom min svärdotter har sutit o sytt på ett Lucia natlinne till en häst ! så är jag rätt nyfiken på hennes foton.
Inlägg #7: Postat: 2009-12-14 06:53:00
Per W
Man tror att Lusse-firandet har sitt urspung i både hedniska och kristna seder. När den julianska kalendern gällde sammanföll 13 december med vintersolståndet. Firandet var också i början begränsat till herrgårdar och lite finare ställen och liknade inte firandet som vi har idag.
Först sedan Stockholmstidningen år 1927 införde en årlig omröstning om Stockholms Lucia, fick firandet en allmän utbredning. Alltså en tradition, som har sitt ursprung i ett tidningsjippo och som är knappt drygt 80 år i den form vi har i dag. Det är kanske därför den inte sitter djupare i "folksjälen".
Inlägg #8: Postat: 2009-12-14 09:29:00
Janne B
Lokaltidningarna lägger ner stor o kraft på att utkora Lucian. Massor av foton och intervjuer. Köpmännen hakar på med annonser...Är möjligen Lucian en ställföreträdande Jesus?
Inlägg #9: Postat: 2009-12-14 18:11:00
ingloz
#8/ Janne B, jag har samma uppfattning, om lokaltidningarnas ivriga intresse alltså. Stora foton på traktens söta, fräscha flickor visas långt i förväg. Förvillande likt en skönhetstävling, men med ideella inslag som gör det väldigt hedersamt att bli den utvalda, så för min del får traditionen gärna fortsätta. Men visst förstår jag om Birgittas söner är måttligt intresserade. Att vara stjärngosse i klänning och "dumstrut" på huvudet är kanske inte så tufft. Gissar att det t.o.m. kan orsaka mobbning - men enligt folktron var Lucianatten från början, för så där en 300 år sedan, synnerligen tuff. Då var alla möjliga farliga och övernaturliga väsen i rörelse. Och för några år sedan började en ny tradition av Luciafirande ta form. Man kunde läsa att polisen fick sätta in extra resurser för att leverera stupfulla barn till föräldrahemmet. Men, nu får man inte glömma att vi också då och då får glädjande besked om att drickandet MINSKAR bland de unga. DET är rolig läsning. Våra ungdomar ÄR fina!!
Inlägg #10: Postat: 2009-12-14 20:14:00
Janne B
B akom tidningarnas intresse ligger givetvis ek beräkningar. Adventstiden är det maximalt med annonser....som kanske räddar mången lokaltidning.
Inlägg #11: Postat: 2009-12-14 21:05:00
ingloz
#!0/ ... naturligtvis! Papperstidningarna har haft några stentuffa år och de får verkligen kämpa hårt för sin överlevnad. Men, som jag skrev till dej på Facebook, som läsare blir man lokalpatriot och tycker det är kul att se hur det går för den egna Lucia-favoriten på hemmaplan.
Inlägg #12: Postat: 2009-12-14 23:29:00
Sunny fri
Min svärdotter satt o sydde ett lucianattlinne härom kvällen.Inte så konstigt kanske om det inte varit till en häst:Sondottern rider o de skulle ha Luciatåg i stallet.Har blivt lovad bilder.
Inlägg #13: Postat: 2009-12-14 23:56:00
ingloz
# 12/- och jag tittade nyss på en Fb-väns foto från lussefirande i hästastallet Länk: facebook.com Lucia lever än sålänge ...
Inlägg #14: Postat: 2009-12-15 10:35:00
Janne B
Gnägg från Brunte! det var en fin bild.
Inlägg #15: Postat: 2009-12-16 01:44:00
Sunny
Vad de var söta!!
Inlägg #16: Postat: 2009-12-16 13:32:00
ingloz
... Ja, visst kan man förstå att unga tjejer gillar Lucia-firandet.
Inlägg #17: Postat: 2009-12-16 13:56:00
Janne B
Men varför ska osäkra unga män kläs i vita linnen och dumstrutar på huvudet på varenda förskola.Jag måste erkänna att detta gillar jag inte - för jag har sett att det krävs mycket "övertalning" för att gossarna ska ställa upp på detta. Varför hedra flickor o vanära pojkar? Jag har sett att pojkarna på en del håll erbjuds alternativet att vara tomtenissar. Klokt - mycket klokt.
Inlägg #18: Postat: 2009-12-16 21:50:00
ingloz
# 17/ Javisst Janne B!! Hellre tomteluva än dumstrut, tycker jag med...
Inlägg #19: Postat: 2009-12-17 01:11:00
Sunny fri
Janne:Du tycks ha missat att dagens småkillar ibland vill vara Lucia o att småflickor kan vilja vara tomtar eller stjärngossar.På de dagis jag varit 4 barnbarns ännu fick var och en välja själva.Vi behöver inte konservera könsrollerna i någonting som ju kan liknas vid teatern? Barnen spelar ett spel för oss åhörare.Och vi glädjer oss åt deras entusiasm.Bara en enda gång har jag lagt mig i hur ungarna ska klä sig vid Lucia o det var när min då 6 årige son tänkte sig att vara stjärngosse:Men helt naken med bara strut .Jag förklarade att dels är det för kallt,dels tycker inta alla familjer att nakenhet är lika naturlig som vi tycker.Han tog på sig ett vitt linne.
Inlägg #20: Postat: 2009-12-17 01:13:00
Sunny fri
O Pepparkaksgubbe är ganska populärt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...