Framtidens marknads- och arbetsarena

Den här tråden diskuterar artikeln Framtidens marknads- och arbetsarena.
Inlägg #1: Postat: 2009-12-11 15:46:00
Thomas L. Aabo
Leasing. infördes av min far i skandinavien i början på sjuttiotalet
Inlägg #2: Postat: 2010-01-09 15:31:00
ingloz
Uno Hansson, applåd!!! Du är den första jag upptäckt som presenterar en idé om en lösning av krisen på arbetsmarknaden. Något som jag verkligen saknat bland alla i övrigt mycket intressanta och läsvärda texter på Sourze. Dessutom verkar dina tankegångar förnuftiga och väl värda att titta närmare på. Du beskriver utförligt fördelarna med att hyra istället för att köpa. Eftersom jobben med tillverkning minskar måste de öka inom tjänstesektorn. Självklart, tycker jag! Internet, säger du, har förenklat möjligheten att beställa från olika s.k. hämtställen. Det genererar gott om arbetstillfällen ... när det gäller att hyra kommer jag osökt att tänka på det här med hushållsnära tjänster därifrån slirar tanken över till Anna Ankas amerikanska hushållsmodell med en hel stab av tjänstefolk Kanske måste vi överge den svenska gör-det-själv modellen ... Visst har vi kunnat leasa både bil och TV, men tar man del av ditt förslag, Uno, så är det lått att inse hur ett förändrat synsätt skulle kunna bana väg för nya jobb och samtidigt ge oss mer tid att få nöje av den nya upplevelse-industrin.
Inlägg #3: Postat: 2010-01-09 15:47:00
ingloz
... och de här "hämtställena" kan bli de småföretag som Luciano Astudillo riksdagsledamot S efterlyser i dagens SkD. Han säger: "vi är beroende av att fler vågar följa sin dröm att starta och driva eget företag" ... Jojo säger jag! Min bror kämpade för dessa individers rättigheter, och jag och min make har slitit som egenföretagare utan samhällets bifall. Men nu kanske de styrande äntligen får upp ögonen för vad småföretagare faktiskt betyder. Mycket skatt har vi iaf betalat in. Maken och jag har troget betalat vår egna arbetsgivaravgifter för oss själva. Visst är det komiskt.
Inlägg #4: Postat: 2010-01-13 14:40:00
ingloz
Framtidens marknads- och arbetsarena skriver gratistidningen metro ofta om - i dag kan man läsa att "Nu vill alla anställa twittrare" - och blir det för mycket feminism på sourze kanske jag nöjer mej med att följa gudschy på twitter - hon förväntar sej ingen kommentar Länk: twitter.com
Inlägg #5: Postat: 2010-03-07 13:28:00
ingloz
"Småföretagen kan rädda Sverige ur krisen!" Länk: e24.se Ändå tänker de rödgröna riva upp RUT-avdraget och därmed ta bort jobben för 20.000 kvinnor i en växande bransch. Ganska märkligt, för när SAAB var illa ute, riskerade bara 3.000 att mista jobbet, ändå krävde man gång på gång att staten skulle skjuta till stora pengar. Är det för att RUT i huvudsak berör kvinnor som det inte är lika viktigt?
Inlägg #6: Postat: 2010-03-07 15:43:00
ingloz
eller rättare sagt: I dag omfattar branschen med hushållsnära tjänster c:a 20.000, och växer hela tiden - när RUT tas bort försvinner mer än hälften av dessa. Har vi råd med det??
Inlägg #7: Postat: 2010-03-07 16:18:00
George Debaly
Om vi ska öka de statliga subventionerna på de hushållsnära tjänsterna till föreslagna 75, börjar i alla fall jag undra om det inte hade varit både bättre och billigare för staten och näringslivet i gemen att köpa tillbaka SAAB och driva det med förlust.
Inlägg #8: Postat: 2010-03-08 11:56:00
ingloz
# 7/ Kanske det : - men se det som läropengar, för jag tror att det ger oss möjlighet att komma över spärren till att anlita hjälp med hemsysslor. Många ser det fortfarande som LYX att anlita någon utomstående - Istället dubbelarbetar heltidsanställda kvinnor och det slutar ofta med att dom "går in i väggen" eller att äktenskapet spricker o barnen kommer i kläm. Jag tror att vi behöver tänka om: det är inte fult att köpa sej fri från överbelastning. och det är inte finare att göra allt själv. Vi kvinnor har fastnat i duktighetsfällan, det gör oss sjuka - och det kostar!!
Inlägg #9: Postat: 2010-03-16 16:53:00
ingloz
"Internet beskrivs ofta som den perfekta handelsplatsen: alltid öppet och ofta gränslöst. Värdet av Internet växer snabbt och exponentiellt i takt med att allt fler människor, allt fler funktioner och innovationer kopplas upp och ihop med nätet" Länk: henrikvonsydow.se skriver Henrik von Sydow i en debattartikel i "Computer Sweden"
Inlägg #10: Postat: 2010-03-17 22:17:00
ingloz
Eloge till Garbergs reklambyrå AB, som har skapat Alliansens nya logga Länk: newsmill.se - den är helt perfekt!! Precis som Ann Helena Rudberg säger i #44, associerar den till 60-talet och den positiva framtidstro som rådde då och som vi gärna vill hysa på nytt. Loggan ser rejäl och pålitlig ut men har en färg som ger ifrån sej en klar signal om att vara beredd på glada överraskningar. De negativa kommentarerna vittnar om total okunskap om de kriterier som gäller vid skapandet av en logotype, därför är det överflödigt med ytterligare argument för loggans förträfflighet. Bra jobbat, Garbergs reklambyrå AB!
Inlägg #11: Postat: 2010-03-17 23:56:00
ingloz
forts. - Nu när jag även sett Allians-loggan kraftigt förminskad vill jag nog öppna upp en liten aning mellan tecknen för att förhindra att den sväller igen på vissa porösare papperskvaliteér.
Inlägg #12: Postat: 2010-05-01 15:52:00
ingloz
Smart idé för framtidens marknads och arbetsarena: Länk: linasmatkasse.se
Laddar...