Miljön är inget att bråka om

Den här tråden diskuterar artikeln Miljön är inget att bråka om.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-12-07 11:46:00
Jocke/sourzial
Nåväl, frånvarande Lennart K. Om du nu finns, du kanske är en skrivarrobot a la 1984 på sourze kontor?
Dina två sista var inte dina bästa, oavsett vad du menar eller ev ironiserar över. Både inbördeskrig och överbefolkning har i slutändan med miljön att göra. Och att människan är en del av naturen/miljön inser alla seriösa naturvetenskapsmän sedan Linnes och Darwins dagar. Förstör vi naturen, förstör naturen oss. Och så mycket har äntligen även politikerna idag fattat. Även om de av "naturliga skäl" är rätt bakbunda. Av varandra, "inbördeskrig och överbefolkning".
Inlägg #2: Postat: 2009-12-07 12:55:00
Michael Lundahl
Mängden krig, inklusive inbördeskrig, har stadigt minskat under de senaste årtiondena. Däremot dör fortfarande flera miljoner människor av luftföroreningar. Man räknar med minst 1-2 miljoner årligen bara i Indien. Kolkraft allena dödar 50 000 människor per år i USA... biltrafiken ej medräknad i detta. Till och med i stryker ca 5000 människor per år med i sjukdomar till följd av luftföroreningar. Men det är liksom OK... för så länge man inte blir skjuten, bombad, knivad eller minerad ihjäl så är det ingen som bryr sig. Tja, det tycker i alla fall vi som överlever...
Inlägg #3: Postat: 2009-12-07 12:56:00
Michael Lundahl
Rättelse: ...till och med i Sverige stryker ca 5000 människor per år med...
Inlägg #4: Postat: 2009-12-07 13:02:00
Lars Nilsson
Som vanligt en klok och förnuftig artikel utan innehåll och mening som bara lämnar en övergiven i svart förtvivlan.
Inlägg #5: Postat: 2009-12-07 13:17:00
Kenneth Åhrlin
Överbefolkningen är nog ett betydligt större bekymmer för vår miljö än vad några regnskurar ställer till med. Men i Köpenhamn skall man ju diskutera "klimatet". Där kommer förmodligen att pratas mer strunt än före ett val. Men kan man ändra på jordrotationen, jordaxeln lutning mot solen, havsströmmarna, monsunvindarna och inte minst avståndet till solen.Möjligen förbjuda solfläckarnas som med jämna mellanrum dyker upp och höjer jordens medeltemperatur. Kanske rent utav sätta korkar på vulkanerna så de inte spyr ut koldioxid vid sina utbrott.Hela cirkusen i Köpenhamn kostar säkerligen miljoner och är ett spel för gallerierna. Pengar som kunde använts på ett bättre sätt.Efter att ha avhört en massa floskler om hur vi "måste begränsa än det ena än det andra" så kommer ingenting att förändras. Jo, möjligen ser ett antal regeringar sin chans att ytterligare pungslå sina medborgare på skatter, försåtligt inlindade i fagra tal om att "klimatet" måste räddas. Städa gärna upp i vår närmiljö men tro inte att vi kan göra något åt klimatet.Människan har funnits allt för kort tid på jorden för att ha kunnat påverka klimatet. Det har alltid levt sitt eget liv och det kommer det att göra oavsett vilka åtgärder vi än tar till. Kritikerna tystats ner och de redan frälsta tillåts breda ut sig i vältalighet trots att det ännu inte föreligger ett endaste vetenskapligt bevis på att människan påverkat klimatet. Tycker att Lennart K. är på rätt väg.

Hälsningar
Inlägg #6: Postat: 2009-12-07 13:48:00
ingloz
Åh, vad jag gillar dina texter Lennart!! Förutom att du har kloka åsikter och talar allvarsord så glömmer du inte att klämma in en lustig knorr här och där. Det är finess, det, och varje spår av Lars Nilssons "svarta förtvivlan" suddas bort med hjälp av humoristisk ironi.
Inlägg #7: Postat: 2009-12-07 16:01:00
Jocke/sourzial
Folk dör av alla möjliga onaturliga orsaker. En är att vi är för många, eller för många på fel plats. Däremot är sjukdomar, de flesta, inte "onaturliga" i den meningen. Vilket inte hindrar att vi gärna vill bli av med dem. Luftföroreningar och trafikolyckor är något som mänskligheten tydligen varit beredd att betala för i liv och ohälsa. Utvecklingen gick som vanligt inte att stoppa. Om man instämmer i det bör man INTE avfärda andras skepsis mot kärnkraft. Men vi blir nog inte av med den heller.
Inlägg #8: Postat: 2009-12-07 16:03:00
Jocke/sourzial
Nr 5 är meningslöst att bemöta, det har skett från vetenskaplig synvinkel ett antal gånger. Inget är hundra utom för de tvärsäkra skeptikerna.
Inlägg #9: Postat: 2009-12-07 18:09:00
mada
Mänsklighetens lycka, om katastrofskrivarna låter sin begåvning lysa över oss alla,i stället för alla andra påstådda skojare i Köpenhamn,skulle lyckan snabbt bli total för mänskligheten på nolltid.
Lite småkrig och lite taskig luft, hej-å-hå, det fixar vi som vet hur allt är. Att några små länders människor blir översvämmade. Lappri!
Inlägg #10: Postat: 2009-12-07 18:26:00
Lars Nilsson
#6. Vaa? Är det ironi? Hade jag ingen aaaning om!
Inlägg #11: Postat: 2009-12-07 19:44:00
GunnarL
10/ Nej Lars - Jag sitter i samma båt. Jag har alltid tagit Lennarts artiklar på djupaste allvar! Lennart är för övrigt bror till vår uppskattade skribent Yngve Karlsson. Yngve är dock inte lika ironisk.
Inlägg #12: Postat: 2009-12-07 21:19:00
ingloz
# 10 och #11 / - men kääära nån då! Ingen begär att ni ska veta allt : Som att ironi t.o.m. förstärker allvaret ... När en recensent skrev att mina teckningar hade "ironisk udd" då blev jag både stolt och glad, tamejtusan.
Inlägg #13: Postat: 2009-12-07 21:29:00
ingloz
#11/ Yngve Karlsson uppskattar jag enormt trots att han inte är lika ironisk - och jag skäms kollosalt över att jag råkade skriva brodern Lennarts namn i en kommentar avsedd för Yngve.
Inlägg #14: Postat: 2009-12-07 21:31:00
Utforskaren
Ironi kan betyda att håna någon, men också istället för, när man inte har något bra svar eller ska man ta det för ren elakhet? Ja det är inte lätt att avgöra alla gånger om det ingår att vara lustig på något sätt. Sist och slutligen "felriktad humor" kanske man ska kalla ironi för.
Inlägg #15: Postat: 2009-12-07 21:31:00
Utforskaren
Ironi kan betyda att håna någon, men också istället för, när man inte har något bra svar eller ska man ta det för ren elakhet? Ja det är inte lätt att avgöra alla gånger om det ingår att vara lustig på något sätt. Sist och slutligen "felriktad humor" kanske man ska kalla ironi för.
Inlägg #16: Postat: 2009-12-07 22:38:00
ingloz
# 14-15 / Ironi har väldigt många ansikten - .det är därför det är användbart i så olika sammanhang.
Inlägg #17: Postat: 2009-12-07 22:50:00
Janne B
För 20 år sedan for det runt en pedagog som hette Nilsson. Han samlade överallt stora skaror då han talade om barn och skola. Jag träffade honom aldrig men ett av hans tema var // Använd aldrig ironi och cynism med personer under 18 år// Han menade att unga inte har tillräcklig språkutveckling för detta och de har inget försvar emot det. / Han hade kanske inte helt rätt men nog är det väl värt att tänka på. En del av oss har ju därtill en viss språkavveckling...
Inlägg #18: Postat: 2009-12-07 23:13:00
Utforskaren
Janne, inte språkavveckling, utan du menar språkinveckling förstås. Jo det kan jag hålla med om att så är det på Sourze, när man ska bryta in med en kommentar som börjar där någon annan avslutade sin mening, då kan det bli invecklat att förstå kommentaren som oftast bli missuppfattad dessutom.
Inlägg #19: Postat: 2009-12-07 23:44:00
ingloz
# 17 / Denna gång har jag inte träffat på någon ungdom här på Sourze - eller kanske de unga uttrycker sej så moget i dag så jag inte lagt märke till någon med låg ålder ... Men förra gången jag hittade hit, 2003, då gjorde Sourze en satsning på att få unga intresserade genom att erbjuda dem att skriva gratis - vi betalade nämligen en liten summa för att få se våra alster i tryck. Hur som helst, jag blev fly förb. över de vuxnas sätt att behandla vårt framtida hopp och skrev texten "Apropå Simon 13 och arg" Länk: sourze.seå_Simon_13_och_arg_10279102.asp Personligen tycker jag nämligen det är ytterst viktigt att vi behandlar och tilltalar unga människor så som vi själva vill behandlas. Och tro mej, de förstår väldigt mycket. Fööör mycket!! ... Språkavveckling, säger du - Ja nätspråket börjar sätta spår, inte minst i dagspressen. Och vi skriver talspråk utan att rodna. Undrar vad en språklärare anno 1947 hade tyckt om att läsa ett sourze-inlägg i dag ...
Inlägg #20: Postat: 2009-12-07 23:46:00
ingloz
# 19/ Nehej det strulade...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...