|
Inlägg #1: Postat: 2009-12-02 14:22:00
|
|
Terroc |
Problemet är att ingen vet exakt hur naturen fungerar och hur allt kommer att bli framöver eller vilka orsaker till förändringarna som finns. Båda sidor i denna diskussion är lika obenägna att ändra sin uppfattning och skulle det nu bli en katastrof så kommer inte heller "motståndarsidan" att ge sig. Ingen vill erkänna att de har fel - som vanligt! Fanatism, oavsett riktning och anledning kan man aldrig resonera med. Det finns inte utrymme för diskussion när prestige finns med i bilden.
Dock anser jag nog att OM vi människor och våra utsläpp mm inte är till fördel för naturen så KAN möjligheten finnas att det leder till en negativ utveckling. Att vi då arbetar för en förändring är inte fel, förutsatt att förändringarna faktiskt är en förbättring och inte som när det gäller etanolet - en tveksam ändring som kanske skadar mer än det hjälper.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-12-02 14:47:00
|
|
Jocke/sourzial |
Ungefär så. Men man måste ibland göra ett val. Och med tanke på ett antal andra kraftiga varningssignaler, i naturen inte minst, samt eventuella konsekvenser, som enligt de flesta forskare är högst sannolika, så är det vettiga valet att göra någonting. Om vilket det också råder stor vetenskaplig och politisk enighet. Framför att göra ingenting, men riskera allting, som en minoritet vill. Men här finns ett val som vi alltså inte kommer ifrån!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-12-02 15:45:00
|
|
Jocke/sourzial |
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-12-02 16:56:00
|
|
Utforskaren |
Jocke, det är nu temperaturen börjar falla, de senaste femtio åren har vi haft den högsta temperaturen sedan medeltiden på 1000talet. Vi får en miniistid i ca 20 år framöver tack vare solfläckarna har krympt på Solen högst påtagligt, alltså solvindarna har blivit mindre till storlek. Så allt snack om en växthuseffekt kan vi glömma och det största koldioxsidnedfallet beror på solens vindar när den når vår atmosfär men det är slut med det nu och vi går mot ett kallare klimat och samtidigt får vi fler soltimmar i gengälld.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-12-02 16:56:00
|
|
Utforskaren |
Jocke, det är nu temperaturen börjar falla, de senaste femtio åren har vi haft den högsta temperaturen sedan medeltiden på 1000talet. Vi får en miniistid i ca 20 år framöver tack vare solfläckarna har krympt på Solen högst påtagligt, alltså solvindarna har blivit mindre till storlek. Så allt snack om en växthuseffekt kan vi glömma och det största koldioxsidnedfallet beror på solens vindar när den når vår atmosfär men det är slut med det nu och vi går mot ett kallare klimat och samtidigt får vi fler soltimmar i gengälld.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-12-02 19:07:00
|
|
Jocke/sourzial |
Ja herregud, hela internet är fullt av klimatexperter med alla möjliga ideer, om tid och rum, orsak och verkan. Har du haft egna termometrar utsatta med clairvoyanta egenskaper eller :-? Vad jag förstått har ej kollat själv, i naturvetenskap behövs proffs så är vi egentligen astronomiskt på väg mot en istid. Men ändå stiger temperaturen. Du får kolla min länk Utforskaren. Tillkommer riskmomentet. Vissa beslut kan man ångra, andra inte...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-12-02 19:19:00
|
|
Michael Lundahl |
Tja Marcus... *du* slutar ju inte kampanja mot vaccin trots att du itne har en enda relevant siffra rätt... och det hindrar ju inte dig från att fortsätta, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-12-02 19:52:00
|
|
Utforskaren |
Jocke i den miljökonferans som ägde rum i Geneve kom man fram till indirekt att vi är på väg mot ett kallare klimat, så det jag skrev, är rön framtaget av forskare, alltså inte någon personlig åsikt ifrån min sida, även om jag har misstänkt att det är solen, som är boven i dramat. men för den skull ska vi inte sluta med att bekämpa miljöförstöringen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-12-02 20:13:00
|
|
Jocke/sourzial |
"Indirekt på väg mot ett kallare klimat". Men det är ju vad jag skriver också! Vi har passerat mittpunkten, som kan ha varit kring medeltiden. Ändå ökar temperaturen, när den borde minska. Har du länk?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-12-02 21:02:00
|
|
Utforskaren |
Jocke jag har inte någon länk, min källa omtalar inte hur lång tid det tar innan vändningen kommer, bara att den kommer.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-12-03 12:25:00
|
|
Micke |
Egentligen räcker det med att vara utomhus i verkligenhen så ser man att någon temeraturhöjning inte äger rum, på 90-talet hade vi de varmaste somrarna på mycket länge,men hela 00-talet så har vi inte haft en enda fullskalig sommar med högtryck så som 1999, de senste 4 somrarna har varit betydligt kallare än 90-talets somrar, jkimatexperter har de senaste tre åren slutat diskutera att våra somrar skulle bli varmare än 90-talets, vi skulle få torka och lövskogarna skulle avövas på grund av torkan, men vi har bara de senaste 5 åren haft mer nederbörd än på väldigt många år, soltimmarna har minskat sommartid, men ökat under vår och tidig höst, enligt många klimathistoriker är det ett säkert tecken på kommande istid, det är sommaren som man kan se vari felet består i och det går mot kallare klimat, inte varmare.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-12-03 13:06:00
|
|
Per WWW |
Man kan inte dra några slutsatser på lång sikt på grundval av tillfälligt låga sommartemperaturer i Sverige under några år på 00-talet.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-12-03 14:08:00
|
|
Janne B |
Vad kan det bero på att stora tusenåriga glaciärer smälter i Bhutan och skapar jättesjöar som inte funnit förut i "mannaminne". Ja inte en urfarfar har hört talas om ngt sådant. Så nu fruktar befolkningen att sjön ska brista i ena kanten och skölja bort städer och byar nedströms. En massa män är satta i tvångsarbete att bära bort o rulla bort en massa sten - för inte en enda maskin går att få dit. De försöker göra en avlastningskanal så sjön ska sluta stiga - så fattade jag saken. Men räcker tiden - katastrofen är nära.
|
| |