Man kan använda sin bibel till mångahanda ting

Den här tråden diskuterar artikeln Man kan använda sin bibel till mångahanda ting.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-11-25 14:04:00
Janne B
HÄR är gråväder, svalt och regnigt och så kommer Sunny med mycket Sol. Ska läsa noga...
Inlägg #2: Postat: 2009-11-25 14:17:00
Janne B
Vem är död,vem är levande. Radion har i några dagar talat om en man som alla trodde var hjärndöd under ca 25 års tid. Men med hjälp av hjärnröntgen kan man se en hel oskadad hjärna med full blodcirkulation. Han rör nu på ögonen. Han tittar mot ljud i rummet. Nu hoppas alla runt honom att de inte sagt en massa sårande saker om honom under 25 år. Hörseln är nog det sista sinnet som slocknar. / Ja Sunny var gränsen till Livet går har nog våra fäder o mödrar funderat på i många tusen år.
Inlägg #3: Postat: 2009-11-25 14:23:00
Janne B
Jag kan inte smörja mina fötter själv,därför förstår jag att vårda en gästs fötter är ngt av yppersta kärlekshandling. Det fattiga Jesusgänget gick sannolikt omkring barfota större delen av året. Det slet hårt på fötterna. De måste skötas med olivolja. Vi har sett bilder av så kallade Jesussandaler men vilka hade råd med dem. De romerska soldaterna hade skinn eller läderskor så de klarade sig nog hyfsat även den svala eller kalla årstiden. Men för judarna gällde nog att vårda det viktigaste de hade. Fötterna.
Inlägg #4: Postat: 2009-11-25 15:58:00
Leif-Arne
Som vanligt en lysande text Sunny, med en viktig sensmoral. Men jag tror inte det är ett vikingaskepp, det är Santa Maria på väg över havet för att upptäcka nya kontinenter.
Inlägg #5: Postat: 2009-11-25 16:02:00
Leif-Arne
#3 Som jägarsoldat fick vi lära oss att det är direkt tjänstefel att inte vårda sina fötter. Alltid byta strumpor, smörja in och ta bort skavanker. Det man inte klarade själv fick man hjälpas åt med. Prio var alltid att sköta fötter, mage och vapen, då hade man srtidsvärdet intakt.
Inlägg #6: Postat: 2009-11-25 16:15:00
Janne B
I söndags var det Domsöndagen och pastorn sa att det var årets värsta o svåraste predikotext. Berättelsen om hur Jesus fick sina fötter smorda borde vara lätt att förstå för oss alla. Men nu har vi perfekta skor samt åker bil. Så många sköter inte fötterna förrän det börjar göra ont.Då kan det vara för sent, skadorna blir bestående./ S¨här är det nog med många bobeltexter att de är svåra att förstå för de är skrivna i en annan tid med herde och jordbrukskultur./ Brukar ni dra upp era åsnor ur brunnen på helgerna, om de trillat dit?
Inlägg #7: Postat: 2009-11-25 16:22:00
Janne B
Leif Arne/ Förutom att vårda fötterna så skulle vi ju noga vårda två par skor/pjäxor. Det var ett väldigt härjande om detta och jag ansåg nog några månader att detta var rent jäkelskap från befälet. Men när vi var ute på allt längre och svårare övningar så insåg jag att välskötta fötter och välskötta pjäxor lade grunden till framgång./ Kanske jag var lite svårlärd!
Inlägg #8: Postat: 2009-11-25 16:29:00
Leif-Arne
#7 Jomenvisst, en aldrig så alert och välutbildad är ändå nästan värdelös med skoskav. Samma gäller magen, att alltid vara noga med hygien så inte soldater får diarre. Vid historiska fälttåg dog alltid fler i sjukdommar än i strid. 1808 grasserade "rödsoten" vilken dödade fler soldater än ryssen.
Inlägg #9: Postat: 2009-11-25 16:42:00
Janne B
När vi var ute på fältövningar i Kustartilleriet hade inte ens kocken tillgång till rikligt med tvättvatten och tvål. Köksgänget hukade ute i skogen och kom sedan raka vägen in och fortsatte med maten - utan handtvätt. Jag lyckades ibland få folk att tvätta sig i bäckar och havet.
Inlägg #10: Postat: 2009-11-25 16:46:00
Janne B
DARWIN är ju bl a känd för att ständigt ha dålig o värkande mage. Vad visste han om handhygien mm kring 1750? Han skulle ju peta i allt, undersöka allt! Han verkar ha varit rätt utslagen veckor i sträck - ömt vårdad av hustrun. Om hon också blev sjuk ofta framgår inte!
Inlägg #11: Postat: 2009-11-25 17:21:00
Leif-Arne
#10 Jo brist på handhygien har kostat många livet, tänke då även på Ignaz Semmelweiss som dramatiskt sänkte dödstalen i barnsäng på sin klinik enbart genom att beordra förlossningsläkarna att tvätta händerna innan de började sitt värv. Trots påvisbara resultat så hävdades det från samtidens läkarkår att det skulle vara alltför ansträngande för läkaren att behöva tvätta händerna var gång de skulle undersöka en gravid kvinna. Hellre då en dödlighet på 13 i barnsäng, får man anta
Inlägg #12: Postat: 2009-11-25 21:42:00
Beth4020
En härlig text om att ta till vara på det som är betydelsefullt i livet. och den handlar om att släppa taget om de egna kraven och de som andra satt på oss och som vi har så lätt för att ta till oss. Tack för skön läsning och hälsa svärsonen så gott :-
Inlägg #13: Postat: 2009-11-25 22:28:00
Sunny fri
Leif Arne: O Semmelweiss fick titeln "galen" o dog på mentalsjukhus. Vår dotter smörja sin fars fötter sedan han blev sjuk.
Inlägg #14: Postat: 2009-11-25 22:32:00
Sunny fri
Men pojkar: Ni glömmer det viktigaste här! Det är att Maria satt vid Jesus fötter och under tiden lyssnade hon till en hel del han hade att säga som systern inte kunde höra under alla jordiska bekymmer.På den tiden fanns inga böcker.Levnadsvisdom fick man skaffa sig via muntliga traditioner o det gjorde Maria medan hon samtidigt hedrade Jesus som kommit när de kallat på honom i sin sorg.
Inlägg #15: Postat: 2009-11-25 22:40:00
Sunny fri
Beth:Vi lever i ett konsumtionssamhälle där ytan är nästan allt.När jag satte upp mitt lilla "antikvariat" utanför villans staket hängde dottern på o satte upp ett loppisstånd som gått strålande i sommar.Sonens replik: - Vet ni hur mycket värdet på en sådan här villa sänks av sånt där? Han ojjar sig säkert ännu mera när han får syn på träkojan o den nya båten.Hos honom är köket rostfritt o baden i marmor o man kan äta middag på golvet så städat är det. Men inga kakor i Tv soffan:den är för fin för smulor!men kan man inte använda sit hem eller trädgårf för ata de är för fina är någonting alavarligt fel. Jag sade i dag till svärsonen att han är en äkta Maria.Han förstod.
Inlägg #16: Postat: 2009-11-25 22:55:00
Sunny fri
Jag har många filosofer på min "citatlista" o tar till mig visdomen hos de som levt före oss via böcker. Bibeln har så många olika författare ifrån så många olika folk o tider att där finns så mycket att hämta.Det självklara "-Du ska göra emot andra vad du vill att de ska göra emot dig" är väl känt o aktat av de flesta men det finns tusen mindre detaljer som folk missar.Som detta med Marta o Maria. Predikaren är en favorit:han är en sådan realist.Så har jag samlar på mig lite här o där.En favorit är Sören Kierkegaards tes: "Om kyrkorna börjar predika som religion att månen är en grön ost kommer den vanliagste religionen om 100 år i Danmark att vara just detta:Månen är en grön ost!"Bland våra ännu levande älskar jag att läsa utilitaristen Torbjörn Tännsjö.O man har alltid roligt med Michael Mooore.Sist läste jag Korkade vita män!
Inlägg #17: Postat: 2009-11-26 00:13:00
Sunny fri
Janne:även med vår moderna teknik händer det någon gång varje år att någon vaknar i bårhuset.Tänk dig då på den tiden!
Inlägg #18: Postat: 2009-11-26 11:20:00
Janne B
Jag har några mardrömmar som återkommer med långa mellanrum. De går på detta tema...I vissa kulturer begraver man folk inom ett dygn - innan de ens blivit kalla....
Inlägg #19: Postat: 2009-11-26 15:05:00
ingloz
#18 / Janne B, vad hemskt! Det påminner mej om min egen mardröm som hade sin upprinnelse i att jag vaknade långt mycket tidigare än beräknat efter en bukoperation 1976. Kirugen hade skadat en nerv och smärtorna var olidliga ... Att inte kunna ge sej till känna var fasansfullt och plågade mej under många år ... och mannen som legat i koma under så många år och med oskadd hjärna. Man står inte ut med tanken ens.
Inlägg #20: Postat: 2009-11-26 16:07:00
Janne B
ingloz Jag har chefat en del inom åldringsvården och otaliga gång sagt till personal att aldrig tala om en patienet då han är närvarande. Men alltid med en patient som om han har medvetande i varierande grad.Nämn patienetens namn flitigt "Nu Börje ska du få bada" osv.Utan namn så tappar patienten sin identitet.Tid är viktigt. Nu är det Vår, nu är det tisdag morgon osv. På en institution är risken stor att snabbt tappa tid,rum, identietet och mycket annat.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...