Hårdare tag behövs i Dawit Isaak-fallet

Den här tråden diskuterar artikeln Hårdare tag behövs i Dawit Isaak-fallet.
Inlägg #1: Postat: 2009-11-20 12:31:00
Leif-Arne
Militära aktioner i Eritrea? Erfarenheterna från att militärt försöka bringa ordning i grannlandet Somalia, där länder med betydligt mer militär kapacitet försökte, avskräcker. Om de så bara kan en sak i Eritrea så är det att slåss. Ekonomisk isolering stöder jag därimot.
Inlägg #2: Postat: 2009-11-20 15:17:00
Janne B
Kan någon på ett enkelt sätt förklara varför vi engagerar oss mer för denne man, än för tiotusentals andra som sitter inspärrade i afrikanska och arabiska fängelser - utan rannsakan och dom. Jag har sett bilder från deras hålor där inga rättigheter finns. Varken till mat, hygien,ljus, egen säng osv. / Jag har sänt pengar några ggr för att hjälpa Dawit, det gör många andra också. Men jag söker nog en annan ensammare fånge nu...
Inlägg #3: Postat: 2009-11-20 18:51:00
Billy Butt
Vi engagerar oss i honom därför att han representerar yttrandefriheten. Och yttrandefriheten är en av de viktigaste pelarna i vårt demokratiska samhället. Så enkelt är det
Inlägg #4: Postat: 2009-11-21 13:39:00
Mouna
Vi har yttrandefrihet i Sverige, ja, men har de det samma i Eritrea? Dawit Isaak ÄR eritreansk medborgare och VALDE självmant att snarligen återvända till det land han flytt i från. Varför är det så få som ifrågasätter VARFÖR han faktiskt beslutade sig för att lämna sin familj? Denna "sak" kanske inte är så självklar, som svensk media tycks tro och kanske inte Isaak är så oskyldig som svensk media tycks tro. Det är antagligen bara en bråkdel som framkommit om denne man. Frågan om varför media engagerar sig så starkt i denne man, är knappast av några ädla skäl, snarare vill de dra publicitet och rosenskimmer till sig själva. Som sagt, det finns ett stort antal runt om i världen, som troligen sitter oskyldigt fängslade. Vad skiljer Isaak från dessa???
Inlägg #5: Postat: 2009-11-21 23:38:00
Sunny fri
Janne o BIlly.Den här mannen har blivit en symbol för så många o gett dem ett ansikte.Det finns givetvis väldigt många som han o som behöver hjälpkanske mera hjälp? men man verkar ha lättare att få folk engagerade genom en person som blir en symbol? Ungefär som Nelson Mandela blivit en slags symbol för kampen emot raslagarna i Syd Afrika o Martin Luther King en symbol emot rasism inte bara i USA utan i hela världen?
En bra artilel Billy!
Inlägg #6: Postat: 2009-11-22 08:58:00
Janne B
Jag fortsätter aqtt tycka att inriktningen på denna enda fånge har blivit olycklig och inte går det att påbverka en av klotets värstá diktaturer.Det är med vettiga regimer som man kan förhandla...
Inlägg #7: Postat: 2009-11-22 12:23:00
Billy Butt
Man kan också förhandla med icke vettiga regimer Janne. Det gör man genom att erbjuda dem någonting som de vill ha i utbyte mot någonting som vi vill ha. Så har den tysta diplomatin fungerat sedan joprdens begynnelse. Men i vissa fall fungerar inte den tysta diplomatin och då måste man köra med hårdare tag. det är vad min artikel handlar om
Inlägg #8: Postat: 2009-11-22 12:42:00
Janne B
Billy/ Jag såg en TVintervju för ca ett år sedan med diktatorn. Han visade det yttersta förakt för sina fångar och sa klart ut att Dawitt inte ens var värd en rättegång. Ingen vet fortfarande vad han är anklagad för. Ska vi sticka pengar i diktatorns fickor? Ytterst tveksamt!
Inlägg #9: Postat: 2009-11-22 12:57:00
Utforskaren
Billy Butt, jag förstår din mening som bottnar i demokratisk värdering och säkert har du dina funderingar över vårt och andras angelägenheter som du anser är helt åt helsike. Om vi promt skall skipa rättvisa här i världen borde journalister och liknande småpåvar vara konsekventa att avslöja sanningar, men så roligt får det aldrig bli. Tänk om vi hade fri männinskor i fria samhällen och inte sögs upp av anarkistiskt tänkande då vore mycket vunnet här i världen. Men som du vet onskans och girighetens makt är oss överväldingande som du själv har blivit varse och dessutom är en del utav, men inte något ont i det, du följer den rådande andan att här i livet gäller det att äta eller att ätas precis som vi alla andra och därför vet jag inte om denna David följt en annan modell som inte setts med blida ögon och därför sittar han där han sitter. Du vet att avslöja sanningen om konstruerade lögner ska man passa sig för, då tar överhögheten en i hampan och gör vad de vill med en, som inte vill anpassa sig till det förljugna samhället.
Inlägg #10: Postat: 2009-11-22 13:54:00
Lars Nilsson
Själv är jag, i motsatts till BB, mer tveksam till om journalister är mer betydande än övriga människor. Även om jag nu vet att det är som att svära i kyrkan. Kommer ihåg att 2006 försvann på en utflykt två svenska journalister nästan 3 dagar i Botswana till följd av eget oförsvarligt handlande som en minister där uttryckte det. Rapport och Aktuellt toppande med nyheten och Expressen hade fyra sidor. Snyftandet var enormt och särskilt mörkret i Afrika framhölls som otäckt. Någon som tror att två vanliga svenska turister som villat bort sig på en utflykt förärats denna uppmärksamhet? När en svensk satt åratal i fångenskap hos gerillan i Columbia under tuffa villkor skrevs det om honom först när han frigavs! Så sammanfattningsvis tror jag inte vi varken skall starta krig eller handelsbojkott för en journalisters skull. Även om många anser att dessa underbara människor är utvecklingslärans yppersta och slutgiltiga produkt.
Inlägg #11: Postat: 2009-11-22 15:17:00
Janne B
En grupp svenska journalister, som har tillgång till alla slags media, har beslutat att denne Dawit är det mest angelägna fångärendet. Det är där det gått snett. Ingen annan yrkesgrupp skulle kunna göra så.
Laddar...