Vad är skillnaden mellan hemlös och bostadslös?

Den här tråden diskuterar artikeln Vad är skillnaden mellan hemlös och bostadslös?.
Inlägg #1: Postat: 2009-11-20 12:54:00
Carl Olof
Verkligen bra artikel, Rolf, i ett verkligt viktigt ämne. Var just i Barcelona några dagar. På väg hem konstaterar min dotter, att hon inte hade sett några hemlösa där. Egentligen inga som "tiggde". Och jag minns när jag för, 10-15 år sedan reste mycket, i Europa och Asien, bl a. Där fanns gott om folk som tiggde, i Paris, i London, i Hongkong - men i Sverige på den tiden förekom det inte alls. Det fanns inga personer på gator och torg i Stockholm som bad främmande människor om pengar. Det är en anmärkningsvärd skillnad mot hur det är i Sverige idag.
Inlägg #2: Postat: 2009-11-20 13:27:00
Rolf Nilsson
Tack! Jag tror att vi måste öppna upp för den snabbt ökande fattigdom vi har i Sverige. Och inte bara fortsätta blunda och omdefiniera det grundläggande problemet till varför människor idag vräks från sina hem.
Inlägg #3: Postat: 2009-11-20 15:08:00
Janne B
Detta har givetvis ett samband med att vi var rikast i världen kring år 1980. Vi hade nyligen byggt 1 miljon bostäder, som jag hjälpte till att fördela. Ingen ansågs bostadslös i Umeå t.ex. Ofta var arbetslösheten bara skenbar, arbetsgivarna fick inte tag i folk!Plötsligt tömdes våra mentalsjukhus. Sedan lades en rad alkoholisthem ned. Ungdomsinstitutioner har lagts ner - några står nästan tomma. Berättade SVT i går!. Bostadsförmedlingar har lagts ner./ All denna sociala nedrustning pågick under sossarnas tid vid makten, även då det var högkonjunktur. Alliansen torde ha svårt att rusta upp igen i det nuvarande internationella ekonomiska krisläget. / Riva hus kan gå fort men bygga upp dem igen kan ta hur lång tid som helst.
Inlägg #4: Postat: 2009-11-20 15:37:00
Janne B
Från tidningen DAGEN / Hyllningsbandet "Noice forever - en hyllning till det som en gång var" har utlovat att 10 procent av gageintäkterna ska gå till Stadsmissionen. Men några sådana pengar har inte nått Stadsmissionen./
Inlägg #5: Postat: 2009-11-20 15:54:00
Leif-Arne
Problemen finns ju på mer än ett plan. Dels är det de som inga vill ha som grannar, de som skriker, lever rövare och i en del fall vars lägenheter snabbt blir sanitäraa olägenheter. Där hjälper det knappast med att det byggs fler lägenheter eftersom problemen snarast är missbruk och/ eller psykisk ohälsa. I övriga fall beror det på en obalans mellan tillgång och eftefrågan. I synnerhet därsom den ekonomiska förmågan till efterfrågan understiger kostnader för nyproducerat. Situationen för många i Stockholm är svår, en del av lösningen ligger i bättre kommunikationer inom näromådet, t.ex Eskilstuna. Redan för 20 år sedan fick en liten tös som flyttade in till Stlm börja sin bostadskarriär med en brf i Märsta.
Inlägg #6: Postat: 2009-11-20 17:04:00
Rolf Nilsson
Leif-Arne: De sista argumenten håller jag fullständigt med dig om. Men du något mer jag har svårt att förstå. Dels är det de som inga vill ha som grannar, de som skriker, lever rövare och i en del fall vars lägenheter snabbt blir sanitäraa olägenheter. Där hjälper det knappast med att det byggs fler lägenheter eftersom problemen snarast är missbruk och/ eller psykisk ohälsa. Hur kan grannarna få vetskap om vem som flyttar in. Menar du att värdarna går omkring och frågar i fastigheten om de vill ha en f.d hemlös människa som granne? Det skulle i så fall innebära ett klart fall för DO, då det knappast skulle få förekomma om hyresvärden av moraliska skäl kallade någon något annat än vilken annan hyresgäst som helst. Och om människor behöver stöd eller hjälp i sitt hem för att behålla det och det inte fungerar, så säger väl det mer om "stödet" än människan som behöver det. Eller?
Inlägg #7: Postat: 2009-11-20 17:17:00
Leif-Arne
#6 Du vänder på hela problematiken, det är de som mister sina lägenheter pga misskötsel som inte blir hjälpta av än hur många lägenheter som byggs. Att en hyresvärd tar in refeenser på betalnings moal och allmän skötsel är inte orimligt. De som måste upp på morgonen vill av natuliga skäl inte bo bredvid en fyllkvart, den som har småbarn vill inte ha amfetaminmissbrukare i samma uppgång, så är det bara. För en del åtestår bara kategoriboenden.
Inlägg #8: Postat: 2009-11-20 17:46:00
Rolf Nilsson
Det kanske inte är värdar och grannar som har fördomar och en för mig dålig attityd mot människor, det kanske är du som sprider dem. Du verkar snarare vara problemorienterad än lösningsfokuserad. Jag själv är vad vi kallar ett institutionsbarn, har knarkat i över 35 år av mitt liv, varit hemlös på Stockholms gator i över 20 år. Men då jag blev tilldelad ett tryggt hem och inte något modernt "koncentrationsläger" för "såna dära" gavs också möjligheten till att förändra det liv jag levt. Jag skrev på ett eget kontrakt efter 16 månader och nu fyra år senare bor jag fortfarande kvar utan ett enda klagomål från grannar. Med ett stöd som bygger på människans behov och på när individen behöver det öppnas dörrar som annars är stängda. Ett stöd kan väl inte byggas på att det bara finns när "stödjaren" har tid att komma, då blir det kontroll. Angående de kategoriboenden du nämner, så finns ingen som helst forskning som säger att det är till någon hjälp för de människor dessa byggdes upp för. Hur kan vi överhuvudtaget komma på en så idiotisk idé, att tro människor i utsatthet skulle kunna stödja varandra till något annat än det som gjorde att de placerades där. För dessa "iställetförboenden" är inget annat än en förvaringsplats för människor, där dessutom de "förträffliga" och "goda" tjänar pengar på misären.
Inlägg #9: Postat: 2009-11-20 18:23:00
Leif-Arne
Du menar att man har en dålig attityd mot medmänniskor om man inte gärna or på en plats där ens barn möter påtända amfetaminmissbrukare som skrämmer skiten ur dem på sin lekplats. Om valet är amfetaminister som grannar eller ens bns trygghet så ÄR valet enkelt. Du undviker helt problematiken Rolf, det finns människor som inte klarar eget boende, de skall inte kvoteras in i bostadsområden på bekostnad av barnens trygghet.
Inlägg #10: Postat: 2009-11-20 20:01:00
Rolf Nilsson
Nej jag menar att du sänder ut en förljugen bild av människor du inte har den blekaste aning om vilka de är, utan dömer en hel grupp individer utifrån din egen vanföreställning och den bild media för ut då de vill sälja lösnummer. Jag vill att du påvisar någon forskning som stödjer det du tycker dig ha rätt att ljuga om. Men du kanske har en annan agenda där du på något sätt förtjanar surt förvärvade pengar på utsatta människor och därmed måste kvarhålla den vidriga syn du verkar ha på dina medmänniskor. Varför drar du in barn i ett bostadsproblem? Tror du hemlösa äter barn? Använd inte och sprid dina egna rädslor för andra människor, utan pröva med att möta dem istället. Om vi nu anser att våra över nio miljoner av vår övriga befolkning, som inte är hemlösa i vårt land, behöver ett tryggt hem, ett privatliv, en vid behov fungerande vård omsorg och en inkomst för ett någorlunda fungerande liv.
Varför ser vi då inte att hemlösa människor har samma grundläggande behov?
Inlägg #11: Postat: 2009-11-20 20:23:00
Janne B
Ja alla människor har samma grundläggande behov. Men många har inte förmåga att ta emot och förvalta en lägenhet. De klarar inte av att bygga upp goda relationer till grannarna. Många klarar inte av att köra en tvättmaskin. Det dagliga livets rutiner fungerar inte för många skadade människor. De kan ha medfödda skador men också förvärvade skador av alkohol och andra droger. Detta vet vi alla. Därför måste det finnas gott om stödboende/Kategoriboende där man ställer varierande krav på de boende.Ett tryggt hem kan inte byggas om jag inte kan säga NEJ i dörren till gamla kompisar. OSV
Inlägg #12: Postat: 2009-11-20 20:24:00
Janne B
Men det finns allt för lite forskning om vad som är det optimala boendet för olika individer.
Inlägg #13: Postat: 2009-11-20 21:52:00
Rolf Nilsson
Det är snarare så att det finns för mycket forskning och då sådan görs är den oftast en fortättning på redan befintlig, vilket knappast utgör något nytänk i denna fråga. Forskning i denna fråga utgår mycket mycket sällan utifrån de strukturella orsakerna till hemlöshet, utan är cementerad vid den problemorientering som finns kring de individer som drabbas. De relativt nya forskningsrön kring hemlöshet där människor trott på "bostad först" är bland annat GISS-projektet i Hannover. Där ordnades om jag inte missminner mig helt runt 4000 hem åt hemlösa. Där utvärderingen efter sju år visade att närmare 90 bodde kvar i sina bostäder. Sen finns ett i Finland, några i USA där resultaten visade ungefär samma resultat. Men då vi i Sverige verkar ha någon konstig inställning att alltid vilja vara först med allt vi gör så blir inget gjort i denna fråga. Och som jag sagt innan kan vi inte blanda ihop ett eventuellt vårdbehov med bostadspolitik. Det finns ju LSS att tillgå och varför skulle inte denna även kunna gälla denna "grupp" av individer?
Inlägg #14: Postat: 2009-11-21 23:11:00
Sunny fri
En bra artikel som vanligt Rolf.Problemet växer o det kommer att bli som en rullande snöboll nästa år när så många mister sjuk -o A -kassan.Jag bävar för de närmaste åren!
Inlägg #15: Postat: 2009-11-21 23:18:00
Sunny fri
C -O Det är sant att det i en del av Euroopas storstäder minskat med tiggeriet medan det ökat hos oss.Men bilrån o rån i bostaden är nog vanligare i södra Europa än här? Man kan inte stanna säkert för rött ljus. t.ex.Då slänger sig någon in o rycker din eventeuella hanväska/plånbok. O när vi bodde i Spanien var det vanligt att folk trängde sig in på dagen medan någon var hemma,slog ner dem o tog med allt de kunde bära.Husen hade galler för fönstren längst ner o en del villor hade murar som garnerats med glaskross!Men just rånen i hemmen har börjat här uppe i Norden nu oxå.Förresten :Du kan väl Barcelonatricket?????
Inlägg #16: Postat: 2009-11-21 23:19:00
Sunny fri
Annars kan jag lära dig.
Inlägg #17: Postat: 2009-11-23 10:25:00
Janne B
MATT 25:35 Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, /// Hittat i en gammal bok//
Inlägg #18: Postat: 2009-11-23 22:21:00
Leif-Arne
#17 Kommer att tänka på novellen "Stäppen" av A Tjehcov när jag läse ovanstående.
Inlägg #19: Postat: 2009-12-14 23:22:00
Sunny fri
Ni fokuserar för mycket på den lilla grupp som har missbruksproblem eller är psykiskt sjuka.De syns ju o hörs ju mest.Men flertalet hemlösa är vanliga människor som kanske bor i en stad där det är ont om bostäder med långa köer o osäkra andrahanskontrakt .Någons liv ändras. Ens partner kanske skiljer sig eller dör o då kan alla inte betala hyran.Man kan mista sitt arbete o efter en tid så urholkas ekonomin.Man kan bli allvarligt o långvarigt sjuk .Man kan vara mycket ung o kastas ut av föräldrar o fosterhem som jag själv.De som syns är toppen av ett isberg.
Laddar...