Valt inlägg:
Det är snarare så att det finns för mycket forskning och då sådan görs är den oftast en fortättning på redan befintlig, vilket knappast utgör något nytänk i denna fråga. Forskning i denna fråga utgår mycket mycket sällan utifrån de strukturella orsakerna till hemlöshet, utan är cementerad vid den problemorientering som finns kring de individer som drabbas. De relativt nya forskningsrön kring hemlöshet där människor trott på "bostad först" är bland annat GISS-projektet i Hannover. Där ordnades om jag inte missminner mig helt runt 4000 hem åt hemlösa. Där utvärderingen efter sju år visade att närmare 90 bodde kvar i sina bostäder. Sen finns ett i Finland, några i USA där resultaten visade ungefär samma resultat. Men då vi i Sverige verkar ha någon konstig inställning att alltid vilja vara först med allt vi gör så blir inget gjort i denna fråga. Och som jag sagt innan kan vi inte blanda ihop ett eventuellt vårdbehov med bostadspolitik. Det finns ju LSS att tillgå och varför skulle inte denna även kunna gälla denna "grupp" av individer?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?