|
Inlägg #1: Postat: 2009-11-07 12:07:00
|
|
Michael Lundahl |
För den som undrar så är detta en ny verion av den artikel jag postade igår. Den förra ansågs vara lite väl provicerande. Detaljerna i detta är mellan mig, Butt och Sourze. För min egen del har jag inget emot det som nu har skett. Jag kan vara lite väl kvistig i bland, även om jag inte skrev något som var osant.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-11-08 15:26:00
|
|
Erik Rodenborg |
I vilket fall som helst har du skrivit en bra artikel...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-11-10 17:50:00
|
|
Tage Sundin |
Michael Karnefors har skrivit en utmärkt artikel. Lågmäld, resonerande och till synes saklig. Den har egentligen bara ett litet beklagligt fel: Artikeln ger inte en korrekt bild av rättsläget avseende nödvärnsrätten i Sverige. Den kan inte betraktas som ”generös” med en rimlig definition av ordet.
Det s k Ingarö-målet* visade tydligt att gränsen är hårfin mellan det tillåtna och det otillåtna. I det mån Billy Butt refererar till var hovrätten oenig, och rättens ordförande såg sig föranlåten att uttrycka en annan uppfattning än majoritetens. Som framgår ska man alltså vara mycket försiktig vid ingripanden och helst alltid tänka på att det man gör senare kommer att prövas rättsligt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-11-10 17:50:00
|
|
Tage Sundin |
* Målet avsåg en obalanserad man som gick till angrepp med kniv och tidigare hotat familjens barn. Den angripne mannen fredade sig med en hammare vid flera tillfällen varvid angriparen slutligen skadades relativt svårt. Både tings- och hovrätten dömde den angripne till ett långt fängelsestraff innan Högsta domstolen, med knapp majoritet, friade.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-11-10 21:15:00
|
|
Michael Lundahl |
Tage: "Generös" är inte samma sak som "oändlig", vilket är felet i Butts artikel. Han menar att bara för att nödvärnsrätten inte är oändlig så existerar den inte alls, vilket är rent trams. Att det finns gråzoner som blir en bedömningsfråga blir givetvis en följd av nödvärn slutligen upphör, men det motsäger inte att du fortfarande har gott om utrymme att freda dig och andra. Ditt utrymme krymper dock väldigt snabbt om du börjar tillfoga svåra skador, vilket enligt vad du beskriver tydligen var fallet.
|
| |