Klimatet: Jag är fortfarande skeptisk

Den här tråden diskuterar artikeln Klimatet: Jag är fortfarande skeptisk.
Inlägg #1: Postat: 2009-11-04 15:54:00
mats hägglöf
The story goes on! Är Co2 ett miljöfarligt ämne? Det är luktfritt,färglöst och ej giftigt. Alla dricker vi det via soft drinks och öl.Det är nödvändigt för liv på jorden - fotosyntesen omvandlar CO2 till O2 och carbon.Klimatförändringar är naturliga och varmare perioder inträffar utan människans inverkan på CO2.Sannolikt är solen boven.Synd att ingen av oss hinner uppleva slutet på denna märkliga historia!
Inlägg #2: Postat: 2009-11-04 17:16:00
marcus.borg
Glöm inte att det vara flera grader varmare under medeltidens varma period. Vidare så påverkar solen mest, mer värme från solen ger mer vattenånga som påverkar temperaturen långt mer än koldioxid som när det blir varmare går från haven till atmosfären.
Inlägg #3: Postat: 2009-11-04 17:27:00
Janne B
Mats Det kan bli hemskt nog att uppleva början på "denna historia".
Inlägg #4: Postat: 2009-11-04 18:38:00
peter_
Klimatet har ju aldrig varit konstant utan stora förändringar har inneburit utrotning och katastrof för diverse populationer. Huruvida människans utsläpp har stor eller liten betydelse debatteras ju hett. Men att förhindra stora naturkatastrofer, nya istider osv kan vi inte göra. Solen åldras ju exvis och en liten förändring i utstrålad energi kanske kan ge dramatiska effekter tidigare än vi tror. Det borde tas med i diskussionen. Som det är nu verkar många tro att om männsikan slutar släppa ut föroreningar så kommer det att vara status quo för alltid.
Inlägg #5: Postat: 2009-11-04 19:05:00
Lasse i Gatan
#4/
Håller med dig Peter, vi har väl haft subtropiskt klimat på
våra breddgrader likväl istid. Kan tänka mig att om jordaxeln
vippar åt något håll i förhållande till solen bör det väl bli
stora klimatförändringar, en åsikt från en amatör i ämnet.
Inlägg #6: Postat: 2009-11-04 21:00:00
Sunnyfri
En mycket tänkvärd artikel CO. Man ska alltid vara skeptisk i alla sammanhang.Kritiskt tänkande har fört människan framåt.Känner du till Skateholmarna? De levde vid en lagun som är åker i dagvid Skånes kust nära Trelleborg för c:a 8 000 år sedankanske 10 000De fångade delfiner o andra djur i sin lagun som kräver betydligt varmare vatten än vi har nu. En del intressanta fynd finns på Historiska museet i Stockholm men bäst är det om man har möjlighet att besöka museet i Trelleborg.
Inlägg #7: Postat: 2009-11-04 21:07:00
Sunnyfri
I vilket fall som helst är det svälten vi får ta itu med nu därför att den är ett fakta:Ett fasansfullt fakta som som vi lever med som om det inte fanns. Ps.Du:Den boken du nämnde fann jag i går bland"hitteböckerna" i mitt "antikvariat" utanför staketet;folk lägger dit böcker hela tiden.Jag lade den där nere för jag tänkte på min hylla med historia men den kanske är värd att ta upp o läsa själv först?
Inlägg #8: Postat: 2009-11-04 21:47:00
GunnarL
Jag delar Din sceptisism och är besviken över att såväl politiker som massmedia köper teorin om människans klimatpåverkan rakt av utan någon bredare diskussion där olika vetenskapliga uppfattningar prövas. Teorin har i själva verket blivit ett medel att pungslå skattebetalare på olika typer av "miljöskatter" utan att det finns någon bevisad anledning! Å andra sidan har jag inte det minsta emot att man utvecklar fordon som drivs på el eller vätgas, eller att man utnyttjar vind-, våg- eller solenergi i stället för kol och olja. Det som är tråkigt är att enorma resurser läggs på "klimatåtgärder" när de egentligen borde läggas på fattigdomsbekämpning. Men Du har fått till en bra artikel!
Inlägg #9: Postat: 2009-11-04 21:51:00
dissidenten
Det finns ingenting så oroande som lugnande försäkringar.

Mycket tyder på att det i varje demokrati och diktatur i världen finns starka krafter som gynnas av en allmän kulturell och politisk analfabetism.
Vårt system är inte något undantag!
Är det en orimlig tanke att det även finns krafter som planmässigt och ändamålsenligt förnekar och bagatelliserar klimathotet? Krafter som gynnas av att den globala överklassen blundar för alla risker vid konsumismen och vår livsstil?
Skal vi söka dessa krafter i den internationella kapitalismen?

Den mycket väsentliga orsaken till svälten och fattigdomen i vår värld skal vi nog söka här! Inte i Afrika!
Vi Europa och USA disponerar över 85 procent av alla världens resurser! Resten utgör de 15 procent som vi fördelar rättvist till ”de andra”.
U-landshjälp heter det visst!
Inlägg #10: Postat: 2009-11-05 01:05:00
dissidenten
Rättelse:
Med tanke på utvecklingen i Kina, Japan och delvis Indien är det nog rimligt att säga: Vi Europa, USA, Kina, Japan och
delvis Indien disponerar över 85 procent av världens resurser.
De resterande 15 procent fördelar vi rättvist till ”de andra”!
Inlägg #11: Postat: 2009-11-06 13:28:00
Jocke kollande
Det var ju en tämligen modest skepticism som presenterades i artikeln. Till skillnad från många andra tvärsäkra på nätet. Men, att sätta svälten i motsättning till klimatteorin? Redan skapar klimatförändringar oavsett orsak svält på sina håll, ofta genom för mycket eller för lite regn/vatten. T.ex.: Bangla Desh, öar spolas bort, Östafrikas masaier, inget regn. T.o.m. Alaskas inuiter. En hel ö med 1000-tals personer fick evakueras för att jaktisarna försvunnit. Svält beror idag ofta på överbefolkning eller miljöproblem. Arbetetet för att åtgärda klimatteorin är ju också delvis inriktat mot även de fattigaste länderna. Även om beslut ej är tagna.
Dessutom, ang. ”växhuseffekten är bara en terori”. En vetenskaplig ”sanning” eller dito påstående heter alltid ”teori”, eftersom man aldrig kan veta tvärsäkert om den faller. Relativitetsteorin t.ex. M.fl.
Av övriga kommentarer, de som är värda att bemöta så kan nämnas att medeltiden inte hade ”flera grader varmare”. Naturligtvis har solens ev. ökande påverkan undersökts. B.a av engelska solforskare. Attityden på sina håll att hela klimatteorin skulle vara något slags politiskt hopplock eller ren konspiration mellan världens olika länder och dess ledningar som länge var just skeptiska är ju rätt märklig. 10.000 tals människor, forskare, politiker och företagare skulle bara ha förts bakom ljuset?!
Det ligger vetenskapliga institiutioner presenterade i tidskrifter Science, Narture m.fl. bakom teorierna, en del sedan lång tid tillbaka. Men ingen är tvärsäker i en så gigantisk och kompicerad fråga. ”Uppsalinitiativet” har en bra sida med många länkar om klimat.
Så varför dessa tvärsäkra skeptiker och alternativen? Om vi skulle följa dessa kan det står oss dyrt.
Inlägg #12: Postat: 2009-11-06 13:29:00
Jocke kollande
test
Inlägg #13: Postat: 2009-11-06 13:46:00
Jocke kollande
9 Annars tycker jag nog att dissidentens svar var det enda som tog frågan på allvar. Orsaken att folk svälter har väl aldrig behandlats ordentligt? Däremot massor med empatiska ord...Här finns en nu ny öppning. Klimat, miljö, jämlikhet. Alternativet KAN bli massvis med miljöflyktingar.
Laddar...