Dagen jag förlorade förtroendet för polisen

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-10-08 09:05:00
peter_
Jag tror på att det är som du skriver. JAg tror att det är få poliser som gör så. Men det är kameraderiet inom kåren som gör det möjligt, och till det är fler poliser medskyldiga. Man ska inte vara allrför kaxig själv, men om ställs inför en prövning som att ange en arbetskamrat som begår oegentligheter så kommer man inte undan. Livet prövar en. Står man inte upp för det man anser är rätt så har man tagit ett steg in i korrumption. Ska man vara polis så måste man vara särdeles rättsskaffens. Det är nog si och så med det. Å andra sidan, vi kan räkna upp många av livets prövningar där många väljer den fega, bekväma, giriga osv vägen. Vem har sett polisövergrepp och reagerat? Hand upp! Jag ser Untos knutna näve. Någon mer? Vem har bevittnat mobbning? Ingripit? Inte? Vem har sett familjemisshandel? Fick du tillbaka för mycket växel? Vad gjorde du då? Bekämpa korrumptionen! Det är en kamp även mot sina egna impulser att sko sig, fega ur, hämnas osv.
Inlägg #2: Postat: 2009-10-08 10:10:00
Jocke - djuploggad
Så här står det i SVD idag: "Poliser blir psykiskt deformerade av yrket...en tredjedel av alla åtal gäller kvinnomisshandel...något särskilt om kvinnliga poiser nämns inte... Poliser ser mycket elände och ett sätt att hantera det är att göra sig själv känslolös och avskärma sig." Men var gör statsmakten? Och hur är det med utbildningen, och om de fällor som väntar en pólis i arbete? Det här är ju inget nytt, egentligen.
Inlägg #3: Postat: 2009-10-08 11:31:00
Utforskaren
Peter att besegra korruption ter sig som en omöjlighet, men vi själva behöver inte syssla med en sådan verksamhet. Ett genomgripande problem som aldrig finner sin lösning trots att förståsigpåarna lagt sina pannor i djupa veck över begreppet "kan de så kan vi" och även i singularis, kan han så kan jag. Vi människor är omedvetet missunsamma i vissa fall och generösa av god sedvana. Normalt vill inte någon vara sämre än någon annan och vi tar efter i tron att det är rätt och riktigt, det finns en tänjbar skala på det för vad vi anser vara rätt och fel och där i ligger korruptionsproblemet. Samvetet spelar sitt spratt med oss och att ständigt vara på vår vakt tjugofyra timmar om dygnet och ha den självkontrollen att styra oss orkar vi inte med och det finns också något som heter omedvetet.
Inlägg #4: Postat: 2009-10-08 11:43:00
peter_
#3. Jag tror att jag förstår vad du menar och har inget direkt att invända.
Inlägg #5: Postat: 2009-10-08 12:23:00
Utforskaren
Korrupt politik är vi alla lättköpta offer för, med den rådande aningslösheten som nästan är legitim med vårt tänkande, för vad som är rätt och fel när det gäller politik. Detta sagt för att korruption kan ligga som grund för politiskt fattade beslut. Nu ska vi samtidigt inte tro att vår regim är styrda av änglar som slår sina andliga vingar runt dem och framhåller dem som guds bästa barn. Ett varningens finger är alltid på sin plats om nu någon skulle tro att det inte finns korruption i den politiska sfären.
Inlägg #6: Postat: 2009-10-08 12:41:00
peter_
#5. Ja, det är därför demokrati är den bästa styrelseformen. En människa en röst. Ingen elit av förment oförviltliga personer eller annat.
Inlägg #7: Postat: 2009-10-08 14:21:00
Utforskaren
#6 Skönt att höra Peter, ponera att vi skulle bli en republik som t.o.m. vissa politiker vill införa, t.ex. Birgitta Ohlsson i folkpartiet som leder grupperingen "ned med kungahuset" slopa svenska fanan m.m..
Inlägg #8: Postat: 2009-10-08 14:29:00
peter_
#7. Vad är det för fel på republik? Det viktiga är att var och en lägger sin röst på någon representant efter eget huvud. Strävan i utvecklingen av det politiska system ska vara att ge den enskilda väljaren större möjligheter att hänga med och göra medvetna val och om möjligt direkt delta i omröstningen. Även om i dagens läge det är bra att det finns en inbyggd tröghet mot alltför snabba och vilda förändringar. Massmedia måste bli mycket bättre. Jag har mycket svårt att se varför vi ska ha en kung. Enda anledningen är så länge som han gör PR som motsvarar vad han kostar. Jag har aldrig känt något gemensamt med dem som vurmar för den svenska fanan. Tyvärr är den kapad av skumma nationalister, nazister och annat otyg.
Inlägg #9: Postat: 2009-10-08 14:36:00
Jocke - djuploggad
Jag har inget emot republik på sikt, det är säkert det naturliga. Men om vägen dit skall ledas av ordföranden i republikansk föreningen, exteremfeministen Birgitta Ohlsson, om väl valts av föeningens medlemmar? Om hon nu inte bara tagit makten i en föreningskupp.. då kommer jag att tänka mig för, och kolla var hunden är begraven. Så vidsynt är jag!
Inlägg #10: Postat: 2009-10-08 14:57:00
Utforskaren
Peter på sätt och vis har vi redan ett republikanskt styre genom vårt Höger och vänsterblock. Kan så vara att kanske banta ned partierna till max fyra riksdagspartier eller som en sa det spelar inte någon roll vilket parti man röstar på , samtliga partier är så rörande överens i de flesta frågorna. Som ett unikum och är paradoxalt nog politikerna som står bakom nationalism och den extrema naziströrelsen om man får tro vad man kan läsa sig till i dessa otaliga bloggar som är ett ständigt klagande på våra folkvalda. man resonerar så här dessa rörelser hade varit överflödiga om man inte hade infört mångkultur i Sverige och det måste man faktiskt hålla med om antingen man vill eller inte.
Inlägg #11: Postat: 2009-10-08 15:30:00
Thomas L. Aabo
Jag har bara bra erfarenheter av Polisen. Varför finns det inga länkar i artikeln till tidningsartiklar om fallet?
Inlägg #12: Postat: 2009-10-08 17:21:00
Janne B
Thomas. Under 40 års socialarbete hade jag nästan bara goda erfarenheter av polisen. Men i dag berättar media om 5-10 dödsfall efter polismisshandel. Samt att de sörjande har fått fullständigt lögnaktig information av polisen och åklagare. NU bör T Bodström ta chansen att visa vad han går för. Jag tror många har skakats av radions upprepade sändningrar i ämnet i dag.
Inlägg #13: Postat: 2009-10-08 17:29:00
Sunny okammad
Janne. Av oss som levt på samhällets botten är ingen förvånad.Så sent som för ett år sedan friades en polis i Göteborg som varit sambo med en prostituerad Roshina Sambo.I flera år satt han o tittade bakom en dörr på samlagen o sedan slog han henne gul o blå ifall hon inte tjänade nog.Groft koppleri såldes o grov misshandel:hon hade svårta skador som hon fick läkarintyg på.Han blev givetvis friad o hon foick aggresiva poliser efter sig överallt som hotar henne.Hans arbete? Jo han jobbade i prostitutionsgruppen i Göteborg:de som ska hjälpa o stödja de utsatta.
Inlägg #14: Postat: 2009-10-08 17:34:00
Sunny okammad
Själv fick jag finna mig i att bli våldtagen i c.a ett års tid av en polis i ganska hög ställning när jag hade min strippklubb i Stockholm.Han hotade med att ta ifrån mig barnen annars.Han tog han dom mitt körkort m.m. Nu är jag inte naiv som Roshina:jag insåg att han aldrig skulle fällas.Jag fixade honom själv lurade honom i en fälla o sedan har jag aldrig hört av honom igen.Mina privata saker sändes via posten.Men jag insåg att han bara bytte objekt.
Inlägg #15: Postat: 2009-10-08 17:40:00
Sunny okammad
Men värst utsatta är nog narkomanerna av båda könen.Ingen bryr sig om ifall de kolar en kall vinternatt.När jag var aktiv hade de etpoisen o väktarna ett rum under "plattan" där några kända narkomaner lyckade med konsstycket att slå ihjäl sig själva.Min läkare ,proffessor i psykiatri o på dem tiden klinikchef på Långbro, fick in en artikel om att polisen nog borde börja madrassera alla sina tjänsterum, så att folk inte slog ihjäl sig så lätt men sedan blev det tyst.
Inlägg #16: Postat: 2009-10-08 18:51:00
JannesBlogg?
SUNNY Du vet att jag mest levt på landet och i ett litet samhälle utanför Umeå. Där gick det att vara kompis med polisen och få dem att göra bra saker. / Men din storstads värld har förvisso varit annorlunda. Jag har aldrig tvivlat på ett ord du skriver om detta.
Inlägg #17: Postat: 2009-10-08 23:02:00
MarcusBorg
Corruptio har en blogg där man beskriver polisens illegala vapenhandel, visst är de korrupta...
Inlägg #18: Postat: 2009-10-09 00:11:00
JEM
Heja heja! Finnen är dum i huvudet och fattar ingenting, Jag har jobbat som polis i 21 år och inte ens varit i närheten av något som du kallar korruption. jag skäms över att behöva läsa dylik skit!
Inlägg #19: Postat: 2009-10-09 00:19:00
JEM
I en värld fylld av "Unto Seppelä" kan ingen vinna! Jag skulle kunna försöka försvara mig som en polis som varit verksam i 21 år, och kanske till en viss del förklara det troliga scenariot som orsakade eller föranledde den tragiska döden av killen i Götebotg. Jag inser dock att det är helt meninslöst. Massmedia och Unto S har totalt mållåst sig på att polisen är de onda,. Jag orkar inte längre!!!
Inlägg #20: Postat: 2009-10-09 00:27:00
Sunny okammad
16 Läste i dagens tidning att av alla kända hustrumisshandlare låg polisen som yrkesgruppp på första plats. Men det har inte med storstad/småstad att göra.Jag växte upp på landet o som mycket ung fick jag stryk av polisen.Fostermamman fick dem att köra o lämnamig på psyket jag var 12 o slogs med 6 poliser.Sedan alla åren utomhus.När pappas våldtäckt blev anmäld o var de skrämmande hotfulla när jag vägrade vittna. Detta i lilla Falköping. I en ännu mindre stad hade 6 poliser dragit iväg min lillasyster,då 11 men stor som en normal 7 åring ,o de både örfilade henne o höll henne med våld naken emellan sig när läkaren skulle tvångsundersöka henne.Vilken glädje hade honav att pappa fick 4 år sedan? Nej det är olika yrken som appelerar till olika människor o till polisen dras tyvärr en viss sorts män. Skolagan togs bort på papperet 1956 men levde kvar länge till.Så mycket stryk som jag fick i skolan har jag aldrig fått någon ananstans varken förr eller senare. Jag var ju så liten.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...