Är det rasistiskt att vara patriot?

Den här tråden diskuterar artikeln Är det rasistiskt att vara patriot?.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2009-09-16 14:00:00
Leif-Arne
#40 Jo, och med invandrare avses då inte sådana som jag med blå ögon, vilket de flesta invandrare har, utan invandrare med annan pigmentering. Då blir resonemanget implicit rasistiskt.
Inlägg #42: Postat: 2009-09-16 16:09:00
Patriotfosterlandsälskare
"Patriot"? Du har nog sett en massa amerikanska filmer. Det handlar om att gilla sitt land. I Sverige heter det nationalist. Dags att reclaima det från nynazister och högerextremister.
Inlägg #43: Postat: 2009-09-16 16:59:00
Älskar inte Danmark
Om nu artikelförfattaren inte vill identifiera sig med rasisterna så förstår jag inte varför hon använder rasisternas retorik och ordval? Artikelförfattaren är rasist så länge hon hämtar sina ”kunskaper” från rasistiska hemsidor. Undrar om hon inte tillhör gruppen BSS Bevara Sverige Svenskt dvs. Sverigedemokraterna.
Inlägg #44: Postat: 2009-09-16 18:12:00
Utforskaren
Ha,ha var hittar folk sina förutfattade meningar någonstans i Norge och Danmark?
Inlägg #45: Postat: 2009-09-17 14:04:00
Patrik64
Enligt svensk lag skall man straffas i det land man begtt brottet. Om du åker till Saudi och våldtar så inte f-n skickar dom hem dig. Det blir nog lite tuffare än så. Ingen skall behöva "ändra" på sig om dom inte vill. Om du tycker att vi skall kräva ett land där alla gör likadant så är du inne på en helt annan linje än den som västerländsk demokrati går ut på. Det är svårt att vara emot mångkultur utan att samtidigt betraktas som rasist, eller kanske fascist? Det går i alla fall inte ihop med västerlandets ideal som är grundade i liberalism.
Inlägg #46: Postat: 2009-09-17 22:02:00
arga gubben
"Detta tycker jag tyder på att du har en bild av invandrare som grupp och beskyller dem för att inte respektera svenska kulturella mönster och att vilja förändra Sveriges kultur. Det tycker jag är rasistikt."

Så skrev någon här ovan och det bekräftar lite vad Camilla Hellström skrev. Man kan bli kallas för rasist på grund av precis vad som helst. Det verkar som att somliga inte har en aning om vad rasism är. Läs på innan ni kommer med era infantila påhopp.
Inlägg #47: Postat: 2009-09-19 15:05:00
JannesBlogg?
Från Wikipedia//Unionsupplösningen betecknar ofta i dagligt tal både i Sverige och Norge upplösningen av unionen mellan Sverige och Norge, deklarerad av Norge den 7 juni 1905 och accepterad av Sverige 26 oktober samma år. // Inte stt skott lossades från något håll. Svenska anläggningar i Norge brändes inte ner. Norrmän i Karlstad och Stockholm fick inte lida gatlopp.Det grövsta som hände var att någon blev kallad "Norrbagge". Saknades patriotism i Norge och nationalism i Sverige? Vad hade vi för usel kung som inte fick igång det minsta gränsintermezzo? Det blev ju så illa att Lennart Hyland drev gäck med alltihopa i "Mororkulien".
Inlägg #48: Postat: 2009-09-19 15:11:00
JannesBlogg?
Så har vi då eländet med Åland där alla talar den bästa svenska men varenda ö tillhör ändå Finland Självstyrelselagen gav Åland ett eget parlament som tillsattes genom val 1922. Den 9 juni 1922 sammanträdde Ålands första lagliga landsting och dagen är fortfarande Ålands självstyrelsedag./ Men det är ju bara gammal historia. Är det inte dax att rätta till historieboken lite? ;-
Inlägg #49: Postat: 2009-09-19 15:19:00
sussi svensk
Patriot låter som patriarkal i mina öron. Hellre kallar jag mig för sverigeälskare än utlänningshatare, men om jag måste välja så tar jag det förstnämnda.
Inlägg #50: Postat: 2009-09-19 17:36:00
Jocke - halvloggad
49 Vad är det med "patriarkal"? Är det fel med "modersmålet" också?
Inlägg #51: Postat: 2009-09-19 17:43:00
JannesBlogg?
ALLA har rätt att älska sitt gamla fosterland MEN INGEN har rätt att hata ett grannland - eller ens förakta det.
Inlägg #52: Postat: 2009-09-19 17:46:00
Jocke - halvloggad
Det är bara så att när det är krig så lär man folk att hata fiendelandet. Det kallas "fosterlandskärlek". Tyvärr.
Inlägg #53: Postat: 2009-09-19 17:48:00
Jocke - halvloggad
Och detta är inget annat än insnöad nationalism av den sort som man helst skulle vilja vara mest en historisk företeelse...
Inlägg #54: Postat: 2009-09-19 17:58:00
JannesBlogg?
MEN JOCKE / Vad in i Norden är det för märkvärdigt med NORDEN när vi har lyckats undvika krig vid dessa två tillfällen? Stormakten Sverige förlorade med 100 års mellanrum stora territorier och bara ryckte på axlarna. Var händer sådant i världen annars? På Palmes tid hade vi ett gräl om en "oljeö" i Kattegatt. Mer blev det inte då heller. Men Gotska Sandön har vi kvar!
Inlägg #55: Postat: 2009-09-19 18:23:00
Jocke - halvlogggad
Om man inte tror att svensk kultur kan överleva invandring från "150 olika kulturer", som det påståtts här. Varav de utomeuropeiska har kanske som mest 10-20.000 representanter. Då tror man ju de facto som "nationalist" inte på den svenska kulturens styrka! En avslöjande paradox!
Inlägg #56: Postat: 2009-09-19 18:27:00
Janne B
Jocke 55 / UTmärkt analys.Även om det npg är mer än 20.000 st.
Inlägg #57: Postat: 2009-09-19 18:32:00
Jocke - halvlogggad
Ja blev lite otydligt av mig. Jag menade att de olika länderna hade kanske som mest 10-20.000. Chilenare, irakier osv. Kanske det finns någon större grupp, men då är det nog greker eller andra från Europa. Eller?
Inlägg #58: Postat: 2009-09-19 18:52:00
Jocke - halvlogggad
Hörde ett svenskt radioprogram, från Chile. I hamnstaden Santiago fullt med chílenare som vandrat hem igen, från Sverige. "Svenska" små klubbar och affärer med sveska flaggor och sydamerikaner som snackade svenska. Alltså, man blev nästan lite smånationalistiskt blågult stolt! Visst är det kul? Vad säger herrar stornationalister? Är inte detta bra, att den suveräna? svenskheten sprids över världen? Va?
Inlägg #59: Postat: 2009-09-19 19:14:00
JannesBlogg?
EFTER Chilekuppen, 11 september 1973, kom det väldigt många flyktingar hit. De talade spanska och var i huvudsak katoliker med lite vänsterprofil.Jag tog emot många av dem i Umeå där de trivdes väl och anpassade sig väl.De gav sig på alla slags jobb o var sälsynta gäster på SOC.Men trots det så vet jag att tiotusentals återvände till Chile då kuppmakarna efterhand gav upp.De hade samlat ihop lite pengar o startade små företag, som du nämner. Idealflyktingar om jag får skämta lite...
Inlägg #60: Postat: 2009-09-19 20:45:00
sussi svensk
Det är snarare antifeministiskt att vara patriot. Man hör ju på namnet att ordet är besläktad med patriarkal.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...