|
Inlägg #1: Postat: 2009-09-15 15:15:00
|
|
Jocke - halvlogggad |
Grova kriminella åker väl ut ur Sverige? Sedan skriver du: "Patrioter är för en viss politik om invandring och integration." Vad då för politik? Och är detta det enda som gör en människa till "patriot"? Verkar lite smalt tycker jag. Men visst har politikerna skött invandringen klantigt i många fall. Ställt för låga krav, ej informerat om våra regler osv. Kalla tforlk för rasister i ondödan. Fast att jag tycker det gör ju mig knappast till "patriot". Gudskelov. Rimligt rätttvis bara, lite "lagomsvensk" kanske?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-09-15 15:15:00
|
|
Leif-Arne |
Sverige har ju som bekant en reglerad invandring, den som begår brott i Sverige och som inte är svensk medborgare kan utvisas. Så är det redan, du slår in öppna dörrar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-09-15 15:16:00
|
|
Jocke - halvlogggad |
"Kallat folk för rasister i onödan ibland" skall det stå.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-09-15 15:33:00
|
|
Stoppa rasismen |
Kära fröken, patrioten Hellström. Hon tycks inte känna till att vi i Sverige har demokrati med fria val. Vi väljer vår Riksdag och våra lagstiftare. Här i det demokratiska Sverige lever vi efter lagar som våra folkvalda representanter har kommit fram. Fröken Patriot skriver: ”All folk får bestämma sin egen invandringspolitik.” Men det är det vi gör i Sverige men det förstår inte Fröken Rasist.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-09-15 15:53:00
|
|
Utforskaren |
/Stoppa rasismen/ det är ömsesidigt ser jag, du förstår inte heller vad du påstår.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-09-15 16:01:00
|
|
Utforskaren |
Jag tror att huvudfrågan handlar om som många har ställt sig, förtjänar Sverige att få hit en massa invandrare, vad har vi gjort för att de ska få ett bättre liv.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-09-15 16:06:00
|
|
Leif-Arne |
#6 Vilka invandrare menar du har kommit hit én masse? Ar det just mängden som är problemet menar du?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-09-15 16:25:00
|
|
Utforskaren |
På sätt och vis Leif-Arne alla dem som vi är oförmögna att ta hand om, har blivit alldeles förmånga.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-09-15 16:36:00
|
|
Utforskaren |
Leif-Arne kan man inte göra det längre som hände på sjuttiotalet, att se till att invandrarna kom igång med bostad och arbete, då ska man inte fortsätta att slussa in folk i fördärvet som nu sker. Sverige är inte något idealland längre för någon och då måste man rätta till allt som har gått snett, för att citera en politikers utspel i riksdagen.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-09-15 16:41:00
|
|
Leif-Arne |
#9Hur stor del av invandrarna är "oförmögna att ta hand om sig själva" då menar du? Själv tycker jag att arbetskraftsinvandring, den som flyttar in för att tillträda en tjänst bör vara öppen inte endast för EU medborgare utan envar.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-09-15 16:44:00
|
|
Leif-Arne |
Sverige har på goda grunder anslutit sig till FN´s flyktingkonvention, den stadgar att den som ansöker om asyl har rätt att få sin sak prövad, och i de fall asylskäl finns få detta. Det är rimligt tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-09-15 18:23:00
|
|
mhmh |
Hej, klart du inte är rasist bara för att du är patriot. Jag är medveten att många fått det ordet kastat i ansiktet men som mitt inlägg "Svenskar! Våga vara Svenska!! så anser jag att svenskar själva valt en påtaglig lamhet berörande invandringspolitik. Jag undrar i min artikel Hur en invandrare ska respektera Svenskar och Svenskhet om inte Svenskar själva gör det? Mycket av problemet ligger i att många inte själva inser hur bra de har det här i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-09-15 22:47:00
|
|
Pia K |
De som sitter på höga tjänster med höga, höga löner, har råd att göra planer för oss andra, om hur vi ska ha det. Folket har inte blivit tillfrågat. Vi har skämt ut oss, genom att inte leva upp till de målen vi skrytit om vitt och brett.
Man ska inte at in en massa gäster i landet, om man inte vet vad man gör.Och vi som bor här, bör bli tillfrågade, om hur vi tycker landet ska skötas, på et sätt alla förstår. Man ska inte behöva vara expert på politik, för att få ha åsikter i just det här fallet. Alla är vi värda respekt, både invandrade och svenskar. Bäst vore att hjälpa folk på den egna orten. Men det verkar ju helt dj-la omöjligt att utföra. Fast......det sker nog på skilda håll. Bl.a. inom den kristna sektorn.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-09-15 22:48:00
|
|
Pia K |
Och.....det är inte rasistiskt, att vara patriot. Det är naturligt.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-09-15 23:39:00
|
|
knugjävel |
Jag förstår mig inte på den här artikeln. Att hävda att det är rasistiskt att utvisa en utländsk medborgare som begår brott i Sverige är bara bisarrt. Problemet är snarare att högervindar har fått fart igen och genom att spela på osanningar och populistiska begrepp så vinner de mark. Typ exemplet är att "bevara" den svenska kulturen. Vad säger att vi ska slopa den svenska kulturen genom att tillåta arbetskraftsinvandring och asylinvandring? Bara för att människor med en annan etnicitet och kultur bor i samma land som du gör, betyder det inte att du behöver byta dina vanor eller det du nu värdesätter som din "kultur". Ett fruktansvärt luddigt begrepp och att spela på kulturhysteri fungerar bara i viss mån.. Det största misslyckandet är de etablerade partiernas, men man måste ställa ett stort frågetecken kring vissa människors människosyn..
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-09-15 23:55:00
|
|
Utforskaren |
/knugjävel där håller jag med i att politikerna har tappat kontrollen över invandringen, men ska man vara riktigt ärlig så är det landets storfinans som är de riktiga makthavarna så de bör ta emot den största kritiken för misslyckandet. Angående vår egen kultur i Sverige som trängs undan av de främmande kulturerna är en allvarlig fråga som inte skall skojas bort.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-09-16 09:13:00
|
|
Leif-Arne |
13 "Folket har inte blivit tillfrågat." Tvärt om Pia. Folket blir tillfrågat vart fjärde år, vad de olika partierna står i till exempel FNs flyktingstadga eller syn på arbetskraftsinvandring går att läsa i partprogrammen. Är man så likgiltig inför demokratin att man inte ens ids sätta sig in i vad de olika partierna står för får man skylla sig själv. Notera att de partier som motsätter sig dagens politik vad gäller invandring inte får tillräkligt med röster ens för riksdagen. Folket är tillfrågat, och har givit sitt svar. Basta!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-09-16 09:16:00
|
|
Leif-Arne |
Vore intressant om någon vill ge en definition av begreppet "Patriot", vad ligger i det? -Att hålla på Tre kronor? -Betala skatt och arbeta hårt? -Läsa Heidenstams Karolinerna? Tacksam för svar.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-09-16 09:21:00
|
|
Leif-Arne |
Detta lägger en det lågpannor i begreppet "patriot" Länk: patriot.nu , ställer man sig positiv till den tolkningen av "patriot" så är begreppet kontaminerat för tid och evighet. Å andra sidan, ett land som hyllar "patriotism" som en dygd är USA, ett land som minst sagt är mångkulturellt.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-09-16 09:49:00
|
|
Jocke - halvlogggad |
16 Om den frågan inte skall "skojas bort" så får du allt ta och förklara lite mer. Kan jag få några ordentliga exempel på var och i vad mån "svensk kultur trängs undan av främmande kulturer"?
|
| |