Svenskar - våga vara svenska!

Den här tråden diskuterar artikeln Svenskar - våga vara svenska!.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2009-09-14 23:56:00
Pia K
Gonatt!
Inlägg #42: Postat: 2009-09-15 00:18:00
JannesBlogg?
pia 38 ALLT är relativt säger postmodernisterna. Inga fel eller rätt där inte.
Inlägg #43: Postat: 2009-09-15 00:20:00
JannesBlogg?
UTF 37 JAG sitter ofta i styrande ställning - i min Saab!
Inlägg #44: Postat: 2009-09-15 00:29:00
JannesBlogg?
PIA 35 / FY på sig Ansgar som kom hit med sin vandringsstav och hotade de stackars gammeltroende! Sankt Sigfrid gjorde likadant med Smålänningarna.
Inlägg #45: Postat: 2009-09-15 08:48:00
Morgontrött
Det här är en text som skulle behöva snurra några gånger till i skribentens huvud innan den skrivs.

Bara för att man inte har patriotism betyder det inte att man inte har någon kultur. Det fantastiska med Sverige är just att vi inte låter patriotismen döda kulturen. Kultur är som språk, man kan inte styra det och den blir vad folket gör den till.

I Sverige har vi nu människor med väldigt många olika bakgrund. Det här gör att vår kultur får en mer färgrik nyans eftersom vi utan patriotismen kan släppa in olika influenser och skapa en levande, dynamisk kultur tillsammans.
Inlägg #46: Postat: 2009-09-15 08:52:00
Utforskaren
Du är inte bara morgontrött, du är en tröttsam person som pratar goja.
Inlägg #47: Postat: 2009-09-15 09:32:00
Jocke - halvlogggad
Du kan väl skriva en artikel hur du vill ha det, Utforskaren? Det blir nu mest mothugg om hur du inte vill ha det, och då blir ju dina ideer rätt otydliga. Hur skall det se ut i Sverige anser du? Poltisk styrning gällande invandring, kultur, mono eller mång, hur mycklet av vardera? Patriotism, nationalism, militarism? Och hur skall vi se på andra länder, utbytet med dem i Europa och annorstädes?
Inlägg #48: Postat: 2009-09-15 09:40:00
JannesBlogg?
OM Utforskaren kan sägas att han hittar stollar överallt utom i sina egna kläder! Han skriver ständigt om vad som är fel men har ytterst otydliga begrepp om vad som skulle kunna vara rätt.Han skriver om kyrkor som om Katolska Kyrkan och en liten frikyrka var samma sak! KK styrs av en Påve uppifrån. Frikyrkor styrs nedifrån av sina egna medlemmar.
Inlägg #49: Postat: 2009-09-15 09:55:00
Jocke - halvlogggad
morötter från Kalifornien som exempel. Eller ALLA deras TV-serier och filmer. Eller tunnelbanan som styrs från, är de kinesiskt nu eller? Stolligt! Och närproducerat för skolmaten inte köpa enligt EU. Där får EU tänka om! Det finns förvisso en del stolligheter i invandrad kultur också. Men allt är inte vitt och svart.
Inlägg #50: Postat: 2009-09-15 09:59:00
Jocke - halvlogggad
Ovan försvann något. Så här skall det vara: Själv är jag ibland gränslöst trött på Sverige. Alla nationalchauvinism, som i alla andra länder f.ö. Mycket är bra, sedan finns det annat där vi har en dël att lära från andra länder, folk/kulturer osv. Men vi behöver ju inte importera ALLA deras produkter, morötter...osv se nedan/ovan.
Inlägg #51: Postat: 2009-09-15 10:10:00
tellus comedicus
Där finns en del myter om EU en del av dem rör LOU, Lagen om offentlig upphandling. Många är kritiska mot den lagen men i grunden är den mycket bra, eftersom den garanterar lika behandling av anbudsgivare och att man är sparsam med gemensamma pengar. Det man inte får göra i ett anbudsunderlag är att sätta krav som är diskriminerande, som t.ex. en vara skall vara producerad någon särskild plats. Däremot kan krav ställas som anger att pruducerad vara skall ge minimal miljöpåverkan. Visar detsig då att närproducerat ger minst miljöpåverkan, enligt angivna parametrar, så väljer upphandlande enhet närproducerat. Inte allt är närproducerat mest miljövänligt, t.ex kan spanska frilandstomater ge mindre utsläpp av växthusgaser än svenska tomater odlade i växthus, apelsiner från Florida transporterade med båt lägre utsläpp en spnanska transporterade med lastbil. Det som ofta brister är att den som skriver anbudsunderlagen inte satt sig in tillräckligt i regelverket.
Inlägg #52: Postat: 2009-09-15 10:41:00
Jocke - halvlogggad
Jag tror du har delvis rätt där. Men som vanligt hänger inte lagstiftning med. Den här EU-regeln är äldre än klimatdebatten. Dessutom förekommer det en hel del andra fall inom EU. Hur mat transporteras fram och tillbaka för förädling osv. Och mycket plågsamma djurtransporter f.ö. Tillkommer allt slöseri inom livsmedelshanteringen vilken äntligen har uppmärksammats! Men du vet kanske mer om detta? Det som INTE är myter?
Inlägg #53: Postat: 2009-09-15 10:42:00
ingloz
För att vara /Morgontrött är du väldigt klarsynt - men trött det är jag med på allt skällande och gnällande från höger och vänster när vi har det så in i norden bra - då är det väldigt uppfriskande att du kan se det fantastiska med Sveriges kulturella frihet.
Inlägg #54: Postat: 2009-09-15 10:43:00
Jocke - halvlogggad
Dessutom är det fel på scrollandet i kommentarsrutan. Har någon annan märkt detta?
Inlägg #55: Postat: 2009-09-15 10:49:00
ingloz
Ja, det verkar helsnurrigt. Det var ju skönt att det är ett fel - då borde det gå att rätta till.
Inlägg #56: Postat: 2009-09-15 11:04:00
Utforskaren
Janne och Jocke ni har säkert rätt, att jag inte kommer med egna förslag och ska bättra mig på den punkten, möjligt att jag inte gör det för att om jag yttrar något olämpligt i LA ögon, är han direkt framme och ska fostra och påstår att så här är det. Förvisso syndar vi alla i frågan och en hoppade av det hela som bekant.
Inlägg #57: Postat: 2009-09-15 11:06:00
tellus comedicus
#52 De långa transporterna av bl.a. slaktdjur beror delvis på olika regionala satsningar, slakterier i södra Italien t.ex. En del beror de på EU´s jordbrukspolitik som är ett rent moras, mycket för att nationella intressen på vissa håll är mycket starka, t.ex. franska bönder.
Inlägg #58: Postat: 2009-09-15 11:21:00
Utforskaren
Att våga vara svensk är i mina ögon sett är att inte äta ur etablissemangets matskålar som jag många gånger finner som en olämplig föda. Varför kan vi inte stå på egna ben och leverera sannigar av egen erfarenhet så att vi inte ständigt mer eller mindre citerar andras åsikter. Som jag ser det, är det mina åsikter som gäller för mig och i den mån någon kan komma med en bättre åsikt så tar jag givetvis till mig den. Men är det inte så, att våra åsikter ska vi inte övervärdera och inbilla oss att de är kungsord som alla måste acceptera. Att tvingas till att köpa dålig vara till köpet ligger inte för mig. Forumet är ju till för att ventilera åsikter, men inte att lansera några, är det inte så?
Inlägg #59: Postat: 2009-09-15 11:48:00
Jocke - halvlogggad
58 Utmärkt skrivet Utforskaren, särksilt sista stycket! Visst borde det vara så, men sedan finns ju "fakta" också, även om man ibland/ofta bör ta dessa med en nypa salt. Du skulle nog kunna åstadkomma en artikel, om du ville. Eller har du för "ovanligt namn"? :- Sedan tycker jag inte du skall hänga upp dig på Leif-Arne så mycket. Han är som vi andra, behövs för att man skall kunna föra fram motsatta åsikter, och det blirr ju rätt ofta... "Stolle" är inte en bra benämning, det inser sedan tidigare nog även den ovan nämnde...De som kör för mycket med personangrepp eller ren osaklighet bör lämna forum frivilligt. Det är min ödmjuka åsikt!
Inlägg #60: Postat: 2009-09-15 11:53:00
Jocke - halvlogggad
557 Var det inte något med gurkors formgivning och jordgubbars storlek också? Eller har det löst sig? EU:S mattempel, från Sverige till Spanien, har nu tagit groteska proportioner på bara några år. Undrar hur mycket de får slänga...och hur det går att kolla hållbarhet m.m.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...