Svenskar - våga vara svenska!

Den här tråden diskuterar artikeln Svenskar - våga vara svenska!.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2009-09-14 10:39:00
Leif-Arne
Det där med att svenskar skulle vara så där alldagliga och grå är en ren myt, rättsäkerheten i Sverige är sannolikt betydligt bättre än i de flesta länder i Sydamerika, varför en sydamerikansk cliché har ganska liten relevans, precis lika lite relevans som det gamla tyska talesättet "Hinter schwedische gardinen sitzen" betyder att det är typiskt svenskt att sitta i fängelse. Uttrycker kommer från trettioåriga kriget Sverige firar inte sin nationaldag speciellt hårt, men där finns andra länder som rent saknar officiell nationaldag, betyder de att de älskar sitt land mindre? e. g. England Danmark? Knappast. Själv invandrare håller jag inte med textförfattaren om att den svenska kulturen är ytlig, den är stark och livskraftig, den har över tid berikats och berikas fortfarande av impulser utifrån. Påstår någon att den svenska kulturen enbart består av alkoholbemängda tillställningar så säger det nog mer om just den personens vanor än svensk kultur generellt.
Inlägg #2: Postat: 2009-09-14 11:34:00
Lena Olsson
Skulle vilja bli upplyst! Var är den starka livskrafftiga kulturen i Sverige? Pâ vilket vis har vi sâ bra rättsäkerhet? Jag är inte glad för att jag föddes i Sverige.
Inlägg #3: Postat: 2009-09-14 11:49:00
Leif-Arne
#2 Egentligen så behöver du bara se dig om, men jag kan ge dig ett exempel på stark svensk kultur, från Lapp Nils polskor, över Carl Boberg till Benny Andersson. Från polskans äggovala tre fjärdedelar med moll låtar som går över i dur och tillbaka, till Daniel Börtz operor. En helt fantastisk musikalisk skatt.
Inlägg #4: Postat: 2009-09-14 11:53:00
Leif-Arne
Det svenska rättsystemet är nästintill helt okorrumperat, det är transparent, du har laglig rätt till försvarare. Rättskipning är många gånger svåra avvägningar, det kan aldrig undvikas att där aldrig begås fel, men i jämförelse är det svenska rättsväsendet mycket bra.
Inlägg #5: Postat: 2009-09-14 11:57:00
Leif-Arne
I London hölls en minneskoncert för ABBA 35 år efter det de startade ? Var har ABBA Benny sina musikaliska rötter? Jo i svensk folkmusik. Samtidigt som den svenska folkmusiken är resultatet av ett givande och tagande över gränserna, det kan man rentav förstå på namet på många danser; polskor, engelskor, schottis mm.
Inlägg #6: Postat: 2009-09-14 12:13:00
Janne B
Sverige har under många är haft en enorm musikexport av olika slags musik - det kanske säger något. Ny o gammal svensk litteratur trycks på en massa språk. Svenska filmer av olika årsmodell vevas ideligen på biografer världen runt...
Inlägg #7: Postat: 2009-09-14 12:29:00
Leif-Arne
#6 Sant, att svensk kultur skulle vara svag är enbart en tröttsam kliché, det säger mer om sagesmannens/kvinnans förmåga till perception. Men som invandrare kan jag påstå att något svenskt är bra utan att bryta mot Jantelagen. Jante i.e. Axel Sandemoses barndomsstad Nyköbingär för övrigt inte ens svenskt.
Inlägg #8: Postat: 2009-09-14 12:34:00
Janne B
Tänkte Sandemose på mig tro, då han skrev sin lag ;-
Inlägg #9: Postat: 2009-09-14 12:44:00
Leif-Arne
#8 Det är nog inte så lätt att bena ut, dock är boken "En flykting korsar sitt spår" väl värd att läsa. Det är i beskrivningen av sin barndom han formulerade de regler han ansåg höll den lilla småstaden i ett järngrepp.
Inlägg #10: Postat: 2009-09-14 12:54:00
Utforskaren
Leif-Arne vad anser du att du tillhör för folkslag egentligen, eftersom du inte vill vara nordbo tycks det. Jag tolkar det efter din avoghet mot att länders urbefolkningar ska utrotas drastigt påstått, för att du ska begripa att det är fult att kakka i eget bo.
Inlägg #11: Postat: 2009-09-14 12:58:00
Leif-Arne
#10 Hm folkslag, få se, jag har ludna fötter, bor i ett hus med rund dörr och är kortvuxen. Jag vet! Jag måste vara en Hobbit.
Inlägg #12: Postat: 2009-09-14 13:14:00
Utforskaren
Det sköna med dig Leif-Arne, det är att du har glimten i ögat och så var det slut med våra inlägg för stunden och vi kan koncentrera oss på viktigare saker än tomtar och troll.
Inlägg #13: Postat: 2009-09-14 15:52:00
Thomas L. Aabo
Bra artikel och inlägg.
Inlägg #14: Postat: 2009-09-14 19:23:00
Sunny Ologgad
Det närmaste man kan komma via känslan är väl att man är Europe? Så brukar jag beteckna mig själv.Skulle jag välja nationalsång bleve det nog Hammarlunds "Jag vill leva i Europa:jag vill sjunga o älska här." Skillnader emellan individer är långt större än skillnad på en spanjor,belgare o norrman.
Inlägg #15: Postat: 2009-09-14 19:25:00
Sunny Ologgad
7 Minns att den boken gjorde intryck på mig i ung ålder.
Inlägg #16: Postat: 2009-09-14 19:57:00
Leif-Arne
#7 Jomenvisst, nog hette uppföljaren "Varulven". Minns att jag läste honom då jag var runt 18- 20.
Inlägg #17: Postat: 2009-09-14 20:02:00
Leif-Arne
#13 Hammarlund i all ära, men vi har ju en Europanationalsång, Den magnifika slutkören till Beethovens 9:a Schillers Ode an der freude. -"Freude schöner Götterfunken, Tochter aus Elysium, Wir betreten feuertrunken, Himmlische dein Heiligtum! Deine Zauber binden wieder,Was die Mode streng geteilt; Alle Menschen werden Brüder, Wo dein sanfter Flügel weilt."
Inlägg #18: Postat: 2009-09-14 20:24:00
Leif-Arne
-"Vänner rörd av gudagnistan, döttrar av Elysium, vi beträder eldbedruckna din himmelska helgedom. Dina under återknyter det som vanans svärd har åtsidoskiljt, under dina vingars tält" Det blir yxigt och metern usel, men det är åtminstonde ett försök.
Inlägg #19: Postat: 2009-09-14 20:25:00
Leif-Arne
"vanans svärd åtskiljt" borde jag skrivit, lite mindre yxig meter.
Inlägg #20: Postat: 2009-09-14 21:48:00
JannesBlogg?
EN LITEN VARNING till folk med utländsk bakgrund//Görvel Fadersdotter ägde ca 700 gårdar i Götaland på sin ålders höst.Men han gillad den danske kungen bättre än han gillade våran Karl IX. Så han skrev i testamentet att dansken skulle ha allt. Men då blev kungen våran Karl IX så förgrymmad att han underkände testamentet och tog in de 700 gårdarna till den svenska Kronan.År 1605 avled Görvel rätt missnöjd med detta beslut. // Ja detta bara skrivet som en liten signal till inflyttade danskar med flera.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...