Bra och dåliga diktatorer

Den här tråden diskuterar artikeln Bra och dåliga diktatorer.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-09-21 09:33:00
JannesBlogg?
Jasså, går det att göra procenträkning på sådant? Går det att göra en ekvation på Göran Persson? ;-
Inlägg #2: Postat: 2009-09-21 09:38:00
Jocke - halvloggad
1 Man delar kroppsvikten i kilo med skattetrycket och multiplicerar sedan med kostnaden för "Torp" i antalet miljoner...
Inlägg #3: Postat: 2009-09-21 11:59:00
JannesBlogg?
Jocke - jag anade att du hade svaret på den svåra gåtan. Nu hamnar du i ngn rekordbok!
Inlägg #4: Postat: 2009-09-21 12:01:00
YngveKarlsson
De procentsatserna var Maos syn på Stalin och jag håller med honom. Krusjtjevs avstalinisering gick för långt när det gällde att ta avstånd från Stalin. Det är förståeligt när man betänker den press på nära medarbetare inklusive Krusjtjev som Stalin utövade. Krigsinsatsen väger enligt min mening tungt i vågskålen. Utan honom hade världen sett helt annorlunda ut och troligen till det sämre.
Inlägg #5: Postat: 2009-09-21 12:17:00
YngveKarlsson
Bullucks bok var på 1200 sidor. Samme författare har tidigare skrivit boken En studie i tyranni som handlar om Hitler. Stalin var tio år äldre än Hitler och levde åtta år längre. De levde således parallella liv och det var bokens utgångspunkt.
Inlägg #6: Postat: 2009-09-21 12:20:00
Jocke - halvloggad
Men snälla, Stalin gjorde väl bara vad han "måste", och en del därtill? Onödigt mycket mer! Sedan så började väl bakslagen för Hitler innan Stalingrad och vändningen där? Hitler hade aldrig klarat av England och USA som ju kom in efter anfallet på Sovjet vilket han lär ha begripit. Och tänk om vi hade sluppit hela historien med Östeuropakommunismen? För att inte tala om Stalin själv, en "bättre kommunism" på 30-talet? Spekulationer, vi är bara ödets och historiens marionetter i vilket fall...
Inlägg #7: Postat: 2009-09-21 12:30:00
YngveKarlsson
SvD DEN 30 APRIL 1974 Brännpunkt om Krusjtevs memoarer:" Mao och Stalin var samma sorts människor. Bägge betraktade personerna i sin omgivning som möbler. När någon ansågs försliten kastades han bort." Det är intressant att läsa gamla tidningurklipp.
Inlägg #8: Postat: 2009-09-21 12:39:00
YngveKarlsson
Jocke Där har Du fullständigt fel. England och USA hade inte själva klarat Hitler. Då hade man kommit först till Berlin inte som blev fallet röda armén.
Inlägg #9: Postat: 2009-09-21 13:04:00
Unto S
Mycket bra Yngve, mycket bra artikel. Att berätta sanningar om Mao och Stalin är fortfarande mycket kontroversiellt. Sakta men säkert ”smyger” sig sanningarna fram. Men i för sig så tar man inte heller sanningar fram när det gäller USA/Storbritanniens insatser i kriget. Ta t.ex. att amerikanska marktrupper kom på tysk mark först tre månader innan kriget var slut. För att använda liknande retorik som borgarna använder mot kommunisterna så skulle man kunna säga att amerikanerna sket i judarna för att när amerikanerna kom på tysk mark var elva miljoner i tyska koncentrationsläger redan döda varav sex miljoner judar. Amerikanerna och engelsmännen hade annat att göra än rädda judar och kommunister som t.ex. säkra oljetillgångarna i Nordafrika och amerikanerna ”kämpade” tappert för naturtillgångarna i Asien.
Inlägg #10: Postat: 2009-09-21 14:17:00
Jocke - halvloggad
8 Där har jag fel? Diktatoriskt påstående av dig! Enligt Bengt Liljegrens nya bok om Hitler så blev denen rätt skraj när USA kom med. Att Storbrittanien gick med var ju ett oönskat bakslag. Men "tack vare" Sovjets soldater, inte Stalin, så slapp vi möjligen en atombomb i tredje riket. För visst hade kriget tagit längre tid. Sedan förstår jag inte din upprepade vurm för Stalin. Saxat: "Hitlers huvudfiende Stalin ansåg att ta livet av en fiende och sedan avnjuta en god middag var något av det bästa som fanns..."
Inlägg #11: Postat: 2009-09-21 14:26:00
Sunny
5 Bullocks bok om Hitler anses nog vara den allra bästa biografien? Jag har ju läst flera under årens gång men återkommer till Bullock.Sedan finns det ju "indirekta" biografier så att säga:Gitta Serenys böcker ,särskilt den om Albert Speer,berättar mycket även om Hitler. Speers egna biografier likaså.Nyligen kom det ut en biografi av Hitlers sekreterare.
Inlägg #12: Postat: 2009-09-21 14:38:00
Jocke - halvloggad
Jag har sett filmen. Kanske det kommer en film från Bergmans husa?:- Men jag har sett på flera ställen att Bullock is out of date, genom senaste forskningen. En bok om karln får räcka för mig. Men filmer om honom kan jag sluka. Han måste upplevas, tycker jag dessvärre...
Inlägg #13: Postat: 2009-09-21 15:11:00
JannesBlogg?
Det bästa läget för diktatorer är om de får lägga upp hela krigsspelet själva. Det vill säga slå en fiende i taget.Det blir en jäkla oreda för dem om 2-3 andra lägger sig i ett överfall på Polen till exempel. /Så skulle Hitler klå ryssarna på egen hand men då ställde USA upp på Sovjets sida. En typsik fusk-situation. Inte ens ett militärt geni som Hitler eller Napoleon kunde räkna med ett sådant förräderi. ;-
Inlägg #14: Postat: 2009-09-21 15:57:00
Unto S
Kan hända att Hitler blev besviken när USA blev nazisternas fiende. Hitler hade kanske räknat med att USA som hade liknande lagar som nazisterna när det gällde rastillhörighet och också i synen på kommunisterna var dom eniga. Rasistlagarna i Europa krossades av Röda Armén men i USA levde lagarna kvar ända till 60-talet. I dag finns inte lagarna kvar men numera sitter åtskilliga svarta i USA:s värsta fängelser. Jag skulle kategorisera dem som politiska fångar även om liberalerna och andra USA kramare har en annan syn.
Inlägg #15: Postat: 2009-09-21 16:34:00
Unto S
Jag kollade lite av kronologin från Andra Världskriget. Det är bara vissa händelser som är viktiga för Västvärlden diskuteras. Ett litet axplock hösten 1938. 1 okt / Tyskarna ockuperar Sudetlandet. Det där vet de flesta att det hände. 2 okt / Polackerna ockuperar Teschenområdet. Det är nog inte många som har hört talas om det. 2 nov / Ungern annekterar delar av Slovakien. Det där visste inte ens jag. 9 nov / Kristallnatten. Det där vet alla. Och så fortsätter det. Och så hoppas jag att Yngve fortsätter med sina ”avslöjanden”, avslöjanden som inte kan publiceras i den dominerande massmedian. Och till sist. Det året jag föddes, första september, finländare och tyskar ockuperar Östkarelen i Sovjetunionen. Där var min far med och blev sårad.
Inlägg #16: Postat: 2009-09-21 16:52:00
Jocke - halvloggad
Hitler räknade knappast med USA på sin sida, men han blev tydligen bevsiken på engelsmännens krigsförklarning, de som han först beundrade. Att USA hade skamliga lagar går inte att förneka. Men nu sitter det en halsvart president där ändå till slut! Så det var tyskar med i Östakarelen. Hur protyskt var egentligen Finland då?
Inlägg #17: Postat: 2009-09-21 17:06:00
Unto S
#16/ Väinö Linnas romantrilogi ”Här under polstjärnan” ger en bra bild om bl.a. den finska elitens tyskvänlighet. Böckerna skildrar Finlands historia från slutet på 1800-talet till 1900-talets mitt genom torparsläkten Koskelas öden.
Inlägg #18: Postat: 2009-09-22 05:19:00
CMO-Dåga
Om jag förstått Yngves måttstock rätt, aspirerar väl Pinochet och Franco på helgonförklaring. För jämfört med Mao och Stalin var de ju rena änglarna.
Inlägg #19: Postat: 2009-09-22 10:41:00
Patrik64
Så grova brottslingar omvandlas till politiska fångar om de är mörkhyade, enligt Unto? I övrigt anar jag kommunistslickande av värsta sort i artikeln. Stalin var ju en psykopat. Fråga de många miljoner hederliga medborgare han mördade om de tyckte han var X bra..
Inlägg #20: Postat: 2009-09-22 15:52:00
Thomas L. Aabo
Tycker du skribenten ska fråga Solsjenitsyn och alla som varit fångar i Gulag om detta.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...