Inlägg #1: Postat: 2009-09-15 15:18:00
|
Leif-Arne |
Notera källan; en insändare. Jajjamän dax att omvärdera. Eller.. kanske inte ändå.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-09-15 15:58:00
|
Okänd soldat |
Tack Yngve! Det är fler och fler historiker som börjar omvärdera propagandabilden från Andra Världskriget. Ensidig beundran för Västallierade och ensidig avsky mot Sovjetunionen. Men det kanske tar ytterligare 70 år innan sanningarna kommer fram. Det finns offentliga bevis från 1939 som berättar om Hitlers planer för Östeuropa, men ingen är villig att rota i arkiven när det gäller Hitlers planer. – Ännu en gång tack Yngve, och fortsätt att informera oss om saker som vi annars inte får veta.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-09-15 16:07:00
|
Leif-Arne |
Vilka arkiv är det som okänd soldat menar inte är genomrotade?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-09-15 17:21:00
|
Jocke - halvlogggad |
"...ett ben från Kiel, en arm från Prag, och en ifrån Berlin,
det kallar dom den okände soldaten." Undrar varifrån huvet kom?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-09-16 06:28:00
|
peter_ |
Vaddå ensidig avsky för Sovjetunionen. Sovjetunionen får väl rättmätig uppskattning för sin insats mot nazi-Tyskland.? Eller blandar du ihop det med den allmänna avskyn mot Stalins skräckvälde i stort?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-09-16 09:05:00
|
Utforskaren |
Efterkonstruktioner finns det nedskrivet i kilometervis av text om andra världskriget som är antaganden och på många frågor finns inte något svar, utan blir till rena gissningar. De flesta känner till att 6 miljoner judar strök med under andra världskriget, men hur många ryska soldater dog under andra världskriget i 21-22 års åldern? 27 miljoner! I koncenrationslägren avlivades 4 miljoner judar har det hetat men i själva verket avlivades 1.5 miljoner så i själva verket dog 3,5 miljoner judar under andra världskriget och totalt 50 miljoner ryssar och dem vi tycker synd om är judarna som vi fått lära oss, men när det gäller ryssarna var det helt fäljdriktigt att de skulle dö för att befria världen ifrån onskans makter Italien och tyskland plus Japan.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-09-16 09:33:00
|
peter_ |
Jahadu ArHo, du tycker att försöket att uttrota judarna får för mycket uppmärksamhet! Gå och sätt dig på dasset tills du tänkt igenom saken. Ingen förringar det ryska folkets uppoffringar under kriget. Men inte gjordes det för att befira några andra länder. Icke desto mindre så hjälpte den brutala Sovjetdiktaturen på ett avgörande sätt till att besegra Nazi-Tyskland. En faktor som bidrog till att så många sovjetiska soldater dog var den, mot de gena soldaterna, fullständigt hänsynlösa taktiken. I Sovjet matade man bara på med soldater tills man bröt igenom. De som tvekade sköts av befälen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-09-16 09:59:00
|
Utforskaren |
För en tid sedan skrev jag om begreppet att ge sig själv tolkningsföreträde som kan vara på gott och ont när man inte förstår vad man läser eller tror sig förstå vad man läst. Varför då skriva överhuvud taget när man ändå förstår sig på att att göra en korrekt utvärdering. Att skriva som svar med förakt över person är ju genomskinligt och samtidigt mycket lågt. Den där ArHo har tydligen blivit en psedonymt som ett skällsord som ska beganas i tid och otid, hoppas att han själv läser vad du har skrivit så får han chansen att försvara sig mot dessa påhopp som vittnar om en inskränkthet av dem som använder sig av honom som slagträd. Men jag antar att jag själv borde besvara Peter för det var jag som skrev inlägget och inte någon annan. Jag tycker synd om alla människor som fick gå igenom ett fasansfullt lidande under andra världskriget inklusive judarna givetvis. Jag tycker Peter om du inte har några sansande och kloka kommentarer och komma med, skriv dem inte här.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-09-16 10:08:00
|
Jocke - halvlogggad |
6 För det första så dog inte judarna i strid, utan mördades kallblodigt, de flesta. I en planerad statlig/politisk aktion under flera år. När det gäller sovjet så är naturligtvis också staten delvis skyldig, som lät sig duperas av Tyskland. Men krig är ju nu ändå krig, tyvärr, och kan inte jämföras med mord. Även om jag själv tycker att resonemanget haltar. Som att vissa är civila medan 20-åriga pojkar med uniform och vapen är det inte. Det gör "rätt mycklet mindre" om dessa uttvingade i helvetet dör. Att det "bara" var 1½ miljon judar är väl helt fel enligt all seriös forskning. Var har du hittat den uppgiften, och varför skulle den vara sann?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-09-16 10:11:00
|
peter_ |
# Lukten är omisskännlig. Förklara varför du jämförde med utrotningen av judar.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-09-16 10:17:00
|
Utforskaren |
Jag ser på programmet Viasat History ofta och länge, det programmet vänder på de orörda stenarna och mycket kommer i dagen, sedan om allt är sant till punkt och pricka är en annan sak, men jag tror inte attde direkt kommer med rena påhitt det är inte det är inte de svenska nyhetskanalerna jag följer som Viasat History presenterar.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-09-16 10:17:00
|
Utforskaren |
Jag ser på programmet Viasat History ofta och länge, det programmet vänder på de orörda stenarna och mycket kommer i dagen, sedan om allt är sant till punkt och pricka är en annan sak, men jag tror inte attde direkt kommer med rena påhitt det är inte det är inte de svenska nyhetskanalerna jag följer som Viasat History presenterar.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-09-16 10:23:00
|
Leif-Arne |
#9-10 6 millioner döda judar, därtill romer, homosexuella, förståndshandikappade med flera som ansågs "oönskade", Stalin var inte ett spår bättre, i Gulaglägren gasades visserligen inte människor till döds, de svalt, frös eller misshandlades till döds. I Katynskogen mördade hela den polska officerskåren, de som hamnat under ryskt sida. Ity Stalin och Hitler i bästa samförstånd vid den tiden enats om att bekriga och dela Polen. Hilter var besatt av ras, Stalin allmänt paranoid psykopat, i övrigt var de varandras spegelbilder.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-09-16 10:29:00
|
peter_ |
#13. Dessutom deporterade Stalin oerhört många människor som slavarbetare till att bygga upp städer och industrier i Sibirien.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-09-16 10:33:00
|
JannesBlogg? |
PETER. Jag har träffat finländare som tiden 1946-1955 var med och byggde upp ryska städer i Karelen. Det var inte helt frivilligt. På något sätt ingick detta i finlands krigsskadestånd.// Detta var ju också ett sätt att försörja sig för urfattiga arbetare i det sårade Finland.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-09-16 10:40:00
|
peter_ |
Hej Janne! Är du JanneB? Det var intressant info om Karelen. Det kände jag inte till.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-09-16 10:42:00
|
Leif-Arne |
#15 En händelse, ur så kallad muntlig tradition, Finland bygger världens bästa isbrytare, levererar till bl.a. Sverige och levererade som krigsskadestånd till Sovjet. En finsk isbrytare har naturligtvis en rejäl sauna ombord. Politrukerna fick en ritning för godkännande inför en leverans, de anmärkte att, saunan naturligtvis inte skulle inredas so påvert som med trä, försökte de snåla finnarna lura dem? Mässing skulle det vara. Invändingar avfärdades som snålhet mot Sovjetstaten varför isbrytaren levererades med sauna i mässing. Frågan om den någonsin användes.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2009-09-16 12:08:00
|
Unto S |
#17/ Leif-Arne! Jag arbetade som ritare på inredningsritkontoret på Kockums i Malmö åren 1966-73, 10:e våningen på huvudkontoret. Eftersom jag var finländare så fick jag rita bastun till alla fartyg under den tiden. Små ändringar kunde jag genomföra. Jag lyckades få fönster i bastun, skåningarna var emot. Ventilationen fick jag också ändrat så att den friska luften kom in från rätt ställe och likadant den ”gamla” luften gick ut. Mässing använde jag inte men koppar fanns i bastuhinken och skopan. Träslaget i bastun var apachi som importerades från västra Afrika. Tyvärr fick jag aldrig chansen att provbasta i ”mina” bastun.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2009-09-16 12:13:00
|
Leif-Arne |
När jag paddlade Arctic Canoe race sista gången var våra paddlar tillverkade i apachi i stället för som året innan i gran. Apachipaddlrarna var 150 gram lättare, vilket på sträckan Kilpisjärvi- Tornio gjorde 10 ton mindre att lyfta, alla paddeltag sammanräknat.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2009-09-16 12:15:00
|
Leif-Arne |
För övrigt är det alltid en provning att basta med finnar, jag tror inte det finns en enda en som inte gillar att "koka svensk" i det läget.
|
|