Inte så mycket fri vilja som du tror

Den här tråden diskuterar artikeln Inte så mycket fri vilja som du tror.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2009-09-10 19:38:00
Jocke - halvloggad
14 Jag tror jag ändrar mig lite här, jag hade nog lite fel! Att moralisera är inte detsamma som att ha moral. Frågan är om det inte ibland KAN vara tvärtom? Men det behöver ju inte vara tvärtom. Tror jag.
Inlägg #22: Postat: 2009-09-10 19:40:00
Jocke - halvloggad
19 Ja det var bra. Mår du lite bättre nu Janne?
Inlägg #23: Postat: 2009-09-10 19:43:00
Utforskaren
Slutsatsen om den fria viljan är att vi begagnar den på lånad tid, som våra förfäder en gång ägde.
Inlägg #24: Postat: 2009-09-10 19:51:00
Jocke - halvloggad
18 Kan ja, ibland. Men överblickar vi konsekvenserna alltid, och på längre sikt? Då kan man ju fråga sig varför krig och annat inträffar, hoten idag. Såg helt kort en rubrik i senaste Illustrerad vetenskap, att "djuren har moral", hann ej läsa. I alla fall så saknar de väl vår omoral? Inget djur torterar medvetet vad jag vet. Visst, de kan mobba varandra för att upprätthålla hierarkier osv. Och kanniblism förekommer ju. Barnadråp. Hos oss också, "medvetna". Delvis medvetna.
Inlägg #25: Postat: 2009-09-10 19:58:00
Utforskaren
Jocke någon form av moral har kattdjuren när det gäller lydnad. Den som följt en kattfamilj hur den fostrar sin avkomma, finner en moral hos kattmamman inte helt olik människans.
Inlägg #26: Postat: 2009-09-10 19:58:00
Jocke - halvloggad
23 Det där var djupsinnigt, tror ändå jag hängde med till hälften kanske. Kan du föklara lite?
Inlägg #27: Postat: 2009-09-10 20:17:00
Leif-Arne
#24 Djur har inte moral, de har vissa nedärvda beteenden som visat sig fördelaktiga för sin arts fortlevnad, att ge avkomman god omvårdnad har visat sig vara en god överlevnadsstrategi för kattdjur. En hund är ingen tänkande varelse utan en ät och sovmaskin som reagerar på betingade reflexer Pavlov. Det unika med oss är att vi, trots att vi har starka instinkter även, har ett begrepp om tid därmed även orsak- verkan. Just detta är unikt för människor och ger oss ett unikt ansvar för våra handlingar. Exempel: Jag träffar under en konfferens en stilig dam och tycke uppstår, min instinkt bjuder mig att ta tillfället i att och se till att försöka sprida min arvsmassa, det rycker i baguetten helt enkelt. Men eftersom jag kan överblicka konsekvensen av mitt handlande så inser jag att detta innebär en påtaglig risk för att relationen med den kvinna jag redan har barn med spricker, och riskerar göra dem och den kvinnan väldigt besvikna och ledsna.
Inlägg #28: Postat: 2009-09-10 20:24:00
Leif-Arne
#27 Jag inser att om jag följer mina instinkter så riserar detta konsekvenser som jag inte är beredd till. Kort sagt min vilja bjuder mig att inte följa min instinkt i det läget, just för att jag som människa har förmåga tänka kasualt. Samma gäller vår instinkt till våld, vid en kraftig dispyt kan jag känna att det rycker i knogarna, men, åter så begränsas den impulsen av min förmåga till kasualt tänknde. Därför är varje jämförelse med katter, ekorrar mm ö.h.t. inte relevant. Cogito ergo sum, "jag tänker altså finns jag", det är just detta som gör mig till människa och inte ekorre.
Inlägg #29: Postat: 2009-09-10 20:32:00
Jocke - halvloggad
27 Jaha den kommentaren 24visste var den tog... Jag vågar nog påstå att du inte vet vad du pratar om alltid. Det beror sig på hur man definierar moral, och vår kunskap om den och om djuren, vissa av dem. Men jag har inte läst artikeln som sagt, det skall erkännas. Och inte du heller förmodar jag. Däremot vet jag att tvärvetenskap inte är detsamma som att veta tvärsäkert. Här heller!
Inlägg #30: Postat: 2009-09-10 20:39:00
Jocke - halvloggad
Ser vid nätsökning att det var en gammal artikel, så det kanske har ändrats?: "Djur har moral
Är moral en kulturyttring, förbehållen människan, eller har djur också någon form av moralkänsla? På senare år har forskare gjort flera upptäckter, som pekar på det sistnämnda. En rad arter verkar till exempel kunna visa empati och hjälpsamhet. Av Anders Priemé nr 11/2007, sidan 54-57"
Och mer får vi inte veta på nätet.
Inlägg #31: Postat: 2009-09-10 20:39:00
Leif-Arne
#29 Vad är det du egentligen vänder dig mot, i sak, att människor har en förmåga till kasualt tänkande, eller att djur saknar det?
Inlägg #32: Postat: 2009-09-10 20:46:00
Leif-Arne
Ytterst är våra instinkter genetiskt betingade, och som sådana de som evolutioärt visat sig framgångsrika för artens fortlevnad. Vissa arter är utpräglat sociala, vargar, grisar tex. medan andra utpräglat solitära Lejonhonan som parar sig med lejonhannen som nyss bitit ihjäl hennes ungar, agerar vare sig moraliskt eller omoralist utan endast enligt sin instinkt, som bjuder har jag inga ungar så måste jag skaffa nya, hon drar försorg om sina ungar, blir de dödade så börjar hon om på nytt. Hela tiden instinkter.
Inlägg #33: Postat: 2009-09-10 20:46:00
Jocke - halvloggad
31 Kausalt hit och kausalt dit! Jag var ute efter tvärsäkerhet. Om du hade skrivit "Jag TROR inte att djur har moral", hade en diskussion kunnat vara intressant. Kanske...Men jag vet inte vad som står i artikeln. Det händer ändå en del på området djur och intelligens, inlärning osv. Och "moral" lönar sig hos vissa djur, för flockens överlevnad. Klart man kan kalla det för "instinkt", ett ord jag aldrig begripipit helt. Men det har säkert du, fullt ut! Ho ho! Nu var jag nog lite taskig!
Inlägg #34: Postat: 2009-09-10 20:52:00
Leif-Arne
Vargar är extrem omvårdande, samma hundar. I en vargflock är det endast alfa tiken som parar sig, oftast med alfa hannen. Övriga i flocken hjälps ändå åt med omvårdnanden av flockens valpar, det är en fullständigt logisk strategi för artens överlevnad, men det innebär inte att vargar är mera moraliska än lejon eller björnhannen som kan bita ihjäl en honas ungar för att fa henne brunstig. De följer bara sina instinkter.
Inlägg #35: Postat: 2009-09-10 20:52:00
Jocke - halvloggad
En intressant sak med hunden, som inte för inte är vårt mesta husdjur, är att det kan skämmas. Bl.a. Det vet att det "gjort fel". Även om man inte visar att man är arg på det. Moral? Ja det blir väl då mest en semantisk fråga. Eller religiös kanske? "Endast skapelsens krona kan hålla sig med moral."
Inlägg #36: Postat: 2009-09-10 20:58:00
Leif-Arne
Hunden är en ät och sovmaskin, den reagerar på betingade reflexer, den är även en mästare på att tyda kroppsspråk. Hundar är mycket sociala och reagarar med underkastelse då flockledaren, vilken bör vara du eller annan människa, visar missnöje. Men den skämms inte.
Inlägg #37: Postat: 2009-09-10 20:59:00
Jocke - halvloggad
Man kan ju då påstå att det är för att hunden lärt sig att lyda. "Oj nu gjorde jag fel, lyddde inte." Kausalt tänkande? Men moral är väl en inlärning även hos människan eller hur? "Den andra stammen är våra fiender som vi får äta upp". Moral är alltå inlärt även hos människan, och hos hunden. Vad som dessutom står i artikeln är obekant. Men "På senare år har forskare..."
Inlägg #38: Postat: 2009-09-10 21:00:00
Leif-Arne
#38 Men du kan väl ändå inte komma från Pavlovs hundar?
Inlägg #39: Postat: 2009-09-10 21:03:00
Jocke - halvloggad
Kroppspråk, icke! Vår hund brukar hoppa upp på matsalsbordet när jag är i tvättstugan som den kan se bara därifrån. När den hör mig i dörren så hör jag att den hoppar ner. Den vill inte att jag skall veta och tror att "den där långhåriga, tvåbenta vargen, jag har ju så dålig hörsel"! Nu orkar jag inte mer! Måste ut med lillvargen, man har väl hussemoral!
Inlägg #40: Postat: 2009-09-10 21:04:00
Leif-Arne
Moral är en bedömning av kvaliteten av ett beteende eller tankemönster, alla människor har någonsorts moral. Ett djur har det inte, ett djur agerar dels efter sina instikter, dels i viss mån efter beteenden som ger djuret någonform av behovstillfredställelse, ungeför som man belönar hunden med godis för att premiera ett visst beteende.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...