Förbifart Stockholm - ett outgrundligt beslut

Den här tråden diskuterar artikeln Förbifart Stockholm - ett outgrundligt beslut.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2009-09-03 12:25:00
Janne Bologgad
Maria W har skrivit många artiklar här men aldrig gått i svaromål som jag kan minnas..Hon spelar bara på egen planhalva...
Inlägg #2: Postat: 2009-09-03 12:33:00
Jocke - halvloggad
Det är ju så med andra politiker också. I sak har hon nog rätt. Men knivigt problem, utom för de tvärsäkra.
Inlägg #3: Postat: 2009-09-03 13:02:00
Leif-Arne
#1 Jo håller med, det är rätt ointressant med de vilka föredrar att kommunicera till, inte med medmänniskor.
Inlägg #4: Postat: 2009-09-03 13:49:00
Janne Bologgad
Min predliminära inställning är att om BILARNA fortsätter att utvecklas med allt mindre avgaser, mera eldrift, mera biodrift osv - så kan denna nya trafikled bli helt rätt. Jag hänger inte helt med i den tekniska utvecklingen men nog har katalysatorn medfört ett jättesteg framåt. Volvo presenterar bilar som drar ca hälften mot för 20 år år sedan osv./Kommer vi att få se förarlösa elvagnar på egna spår vid sidan av vägen - om 20 år?
Inlägg #5: Postat: 2009-09-03 14:02:00
Leif-Arne
Nja elbilar kan komma till bruk i situationer där de som mest kanske behöver gå 20 mil per natt/ dag, där finns redan diskussioner. Samma gäller biogasbilar, som har en mycket större potential än etanol. Där finns mycket i skogen som går att röta bl.a.
Inlägg #6: Postat: 2009-09-03 14:25:00
Janne Bologgad
Jag tror att det finns en stor chans att de bilar som kommer att gå där om 20 år är väldigt annorluna/bättre än de som finns i dag.Jag följer sporadiskt tekniska tidningar o motoprsajter så jag ser ju att det finns innovationer på många håll. / Nog borde det t ex att göra en starkt fölrenklad Prius till betydligt nedsatt pris.
Inlägg #7: Postat: 2009-09-03 14:29:00
Janne Bologgad
Jag funderar på att sätta upp en bilfabrik som gör BRUTUS. En dieselmotor drar en generator som laddar batteri så enkelt som möjligt. Dieseln går i gång då batteriet är halvtomt. Stannar vid 90 laddning. I bakhjulen sitter effektiva elmotorer. Mycket bättre o billigare än Prius. Länge leve Brutus.
Inlägg #8: Postat: 2009-09-03 14:33:00
Leif-Arne
En Prius är egentligen inte så värst miljövänlig, på långkörning är den knappt marginellt det. Däremot så ger biogas knappt några utsläpp. Jag höll för många år sedan i det ekonmiska för ett projekt där vi utvann biogas ur en soptipp som sedan via rör transporterades till en förbränningsmotor som via en generator matade el ut på nätet. Intressant är att motorn gav dubbelt så mycket energi i form av kylvatten som el. Etanol är dyrt att producera och konkurrerar med livsmedelsproduktion.
Inlägg #9: Postat: 2009-09-03 14:34:00
Leif-Arne
Peugot har en diesel hybrid på gång tror jag
Inlägg #10: Postat: 2009-09-03 14:35:00
Lars Nilsson
Tjaa, varför skall just Stockholm nödvändigtvis ha en förbifartsled när alla huvudstäder i Europa har det utom Albaniens Tirana?
Inlägg #11: Postat: 2009-09-03 14:36:00
Lars Nilsson
Och de flesta större städer dessutom. Även i Sverige. Faktisk.
Inlägg #12: Postat: 2009-09-03 14:52:00
Janne Bologgad
Det som är rätt för alla andra är givetvis fel för Stockholm, det borde vi inse.
Inlägg #13: Postat: 2009-09-03 14:57:00
Lars Nilsson
Själv funderar jag på taxikostnaderna för världsmästarinnan i taxiåkning, Yvonne Ruwaida oppositionsmiljöborgarråd för MP kommer att öka eller minska genom ledens tillkomst. När hon satt i riksdagen åkte hon taxi och handlade för 275 000 kr utan att redovisa ett öre. Hon hade inte lämnat in några kvitton på flera år. Och sedan tappade hon förstås bort de flesta.
Inlägg #14: Postat: 2009-09-03 14:58:00
Janne Bologgad
Åt 1965 till 1990 reste jag flera ggr per år med bil Umeå - Uppsala- Örebro - Vårgårda. det var rätt kul att se hur de gamla riksvägarna som gått genom alla städerna efterhand flyttas utanför stadskärnorna. I Gävle fick man köra över Stora Torget och på liknade sätt på andra håll. På landet fick man köra runt gamla kyrkogårdsmurar mm. Det är väl bara Sundsvall med sin djupa vik som inte lyckats att få en Omfart eller Genfart.. Så det har blivit en allt bredare autobahn genom city - inte så roligt.
Inlägg #15: Postat: 2009-09-03 15:02:00
Janne Bologgad
Det pågår en evighetsdiskussion om förbättrad eller helt omlagd Europaväg från Göteborg. Lerum och Alingsås är kluvet i två delar.Förra veckan kom nya förslag som kallades Skogsalternativet osv.
Inlägg #16: Postat: 2009-09-03 15:02:00
Lars Nilsson
MP vill förstås att vi stockholmare skall föregå med gott exempel. Enligt samma parti minskar ju kinesernas och indiernas benägenhet att köpa bilar och andra onödiga prylar bara vi i Stockholm lär oss att sopsortera bättre. Exemplets makt är som bekant enorm.
Inlägg #17: Postat: 2009-09-03 15:05:00
Janne Bologgad
Outgrundliga är stundom MP tankar om trafik. Men MP har fler sympatisörer i Stockholm än vad sossarna har nu. Så väldigt många tycks begripa hur MP tänker. Rösterna i Stockholm kommer givetvis att avgöra Valet nästa år.
Inlägg #18: Postat: 2009-09-03 15:06:00
För Östermalms framtid
Ja du Lars Nilsson. Jag föreslår att man river ner husen på Östermalm och gör det till det som det var en gång i tiden dvs. betesmark för kossor och hästhage för kungens hästar. Samtidigt bör namnändring genomföras. Östermalm bör få tillbaka sitt gamla namn Ladugårdslandet. Eller man kanske kan bygga en motorväg genom Lars Nilssons älskade Östermalm. Ingen dum idé. Man skulle kanske bygga ett kärnkraftsverk där också och låta Nato bygga en militärbas bredvid.
Inlägg #19: Postat: 2009-09-03 15:07:00
Lars Nilsson
Men i ett parti där förslag om rösträtt åt spädbarn, avkönade personnummer och krav på skolundervisning i esperanto, är vardagsmat, framstår ändå kritiken mot förbifartsleden som inte alldeles skogstokigt.
Inlägg #20: Postat: 2009-09-03 15:10:00
Lars Nilsson
#18. Äntligen en förnuftets röst. Vad kan jag göra för att främja Ditt utmärkta förslag?
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...