|
Inlägg #61: Postat: 2009-09-04 13:37:00
|
|
Janne Bologgad |
Ja Jocke det finns alltid ett allvar i mina frågor även om jag höjer läsvärdet lite med ironi.Jag har alltid vetat att svensktalande inte har några PREV.Däremot den lilla grupp som var utsända av Kungen att styra i Finland fungerade givetvis på en högre ek nivå. Men majoriteten svensktalade i Finland har alltid varit småbönder,fiskare, hantverkare osv. Men dessa svenskar har vårdat sin identitet genom en rad egna tidningar, teatrar och Åbo Akademi.De gav ju också ut böcker på ett tidigt stadium.Det dröjde länge innan det fanns ens en bibel på finska.Samtidigt som KalevalaKarelen är bland det mest dramatiska man kan läsa.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2009-09-04 13:48:00
|
|
Leif-Arne |
#61 Du vet det blev många slag med tärningarna innan den översättningen var klar.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2009-09-04 14:27:00
|
|
Lars Nilsson |
Jag tycker, som sagt, att det visst behövs ett miljöparti och faktiskt också ett feministparti. Demokrati vilar på grunden att det finns vitala motkrafter till allt. I länder med tvåpartisystem uppstår det problem. Partierna tenderar att likna varandra. I Sverige, har vi ett liknande fenomen, fast få verkar inser det. Och det gäller moderaterna och sossarna. Tar man bort allt snömos och retorik är skillnaden, med bara en lätt överdrift, arbetslöshetsstödets storlek och några till bidrags nivåer. Det är ingen tillfällighet att M snott S politik i många stycken och vunnit val på det. Och nu är S på väg att sno M:s politik. Men med det sagt behöver man varken hurra för FI eller MP.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2009-09-04 14:34:00
|
|
Lars Nilsson |
I Alliansen ser vi samma likriktning. Vad är det för större skillnad mellan dessa partier? Ytterst små. Går vi tillbaka några år kunde var och en rabbla upp skillnaderna. Men nu är det svårare. Allt detta bidrar till att det behövs fler partier och åsikter. Men det är klart att de nuvarande tjurar och sätter krokben för alla nya.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2009-09-04 14:37:00
|
|
Leif-Arne |
Jo det är trångt i mitten. Egentligen är det rätt imponerande att s lyckats hålla ihop, då inom det partiet är spännvidden nettop lika stor som mellan riksdagens ytterkantspartier, i den mån det är relevant att tala om ytterlighet.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2009-09-04 14:39:00
|
|
Jocke - halvloggad |
64 Snabb tillnyktring igen...Det finns allt mindre att vara oenig om, det är svaret. Enighet i det stora hela är nödvändig idag. Varför det är så får du själv räkna ut. Det är idag bara vissa fanatiker som sticker ut.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2009-09-04 14:45:00
|
|
Jocke - halvloggad |
T.ex. Snart samlas som bekant jordens länder för att komma överens om klimatpolitik. Någorlunda enighet över partipolitik och nationsgränser krävs, tilll skillnad från Kyoto då en del kunde smita iväg. Det är bara några få idag som kämpar emot och vill ha ut Titanic igen. Ett exempel på att spännviddén i politiken minskar, med nödvändighet.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2009-09-04 15:07:00
|
|
peter_ |
#201. Jocke, jag tycker att det verkar som du vill ha något/någon att bita i när det gäller klimatfrågan. Varsågod: Länk: newsmill.se Mycket nöje!
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2009-09-04 15:17:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Den stötesten som särksilt nämns inför mötet i Köpenhamn är vem som skall stå för minskning av utsläppen. Rika, fattiga, eller de mitt emellan. Så kommer alltså hela problematiken om rik-fattig, OCH fördelningen av jordens resurser, ansvar osv, upp igen på ett mycket intressant och komplicerat plan. Och hela den problematiken kan man den här gången inte bara hoppa över. Det krävs en överrenskommelse om vem som skall betala, med långtgående fördelningskonsekvenser på längre sikt som vare marxism eller kapitalism kunnat lösa innan! Är någon med?
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2009-09-04 15:29:00
|
|
Jocke - halvloggad |
68 OK, jag skall läsa den senare. Men vad har Lundgren att komma med som inte redan andra sagt och kollat? Titanic ligger vid kaj, och där bör den ligga tills vidare. Jag såg också i går på kunskapskanalen Planet earth, om hur hotat hela djurlivet är på vår planet, bl.a av klimatorsaker. Man nämnde där också att klimatskeptikerna i stort sett tystnat. Och varför lyssna på en liten minoritet som riskerar allt, och där knappt någon med större miljöintresse/kunskap ingår? När de flesta. inkl vetenskapen, anser att bevisen är så pass stora? Du kan också läsa här i kommentaren vad jag nyss skrivit om klimatmötet. Vi måste komma överens, Lundgren, Stilbs och några till oaktat. Men du är ju fysiker Peter. Hur reagerar kollegorna, och varför?
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2009-09-04 15:35:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Så här står det i dagesn SVD: "Varmt i arktis, trots kyltrend." Den långtgående trenden är kyligare. Mätt i borrkärnor. Men ändå blir det varmare sedan ca hundra år! Am tidskriften Science. Lundgren eller Science Peter?
Länk: svd.se
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2009-09-04 15:52:00
|
|
peter_ |
#70. Nja, jag har inte tid att diskutera just nu. Om jag säger något så hugger du direkt och jag har inte tid att förtydliga mig. Men det pågår ju en diskussion på newsmill.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2009-09-04 16:33:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Vad då "hugger", det var väl inte särskilt vänligt sagt? Du sätter in en länk lång från en avdankad politiker som jag lovar läsa. Jag sätter in en kort från SVD om Science forskingsresultat, solens omloppsbana Du kan väl lova mig, "jämställt" att kolla den? Men Stilbs m.fl:s argument är ju att frågan är "politisk". Här ser vi ju faktiskt motsatsen. Du kanske har lite tid över i kväll då?
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2009-09-04 16:37:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Om du vill se exempel på någon som "hugger" så kan du gå in och kolla i Pia K:s senaste artikel, i kommentarerna. När jag redovisar finsk forskning att killarna drabbas av 4 ggr så mycket våld från tjejerna än tvärtom. Där fick jag ett hugg vill jag lova! Utanför ämnet, ursäkta
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2009-09-04 16:49:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Tack för tipset, har aldrig varit inne på Newsmill. Olle Häggströms artikel var ju ganska avslöjande. Däremot att skriva om "klimatfascism" eller "grön fatwa" som andra dömer ju ut dem som hittar på det! Häggström, matematikprofessor?:
Länk: newsmill.se
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2009-09-04 16:54:00
|
|
Tage Sundin |
Maria W. skriver, förmodligen på största allvar, att en väg mellan Skärholmen och Häggvik kommer att öka biltrafiken i innerstan...
Ibland känns det riktigt skönt att få sina värsta fördomar om vissa politikers kognitiva förmåga bekräftade.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2009-09-04 16:54:00
|
|
peter_ |
#148. Jag menade inte att vara elak. Jag är helt enkelt skeptisk till mycket som sägs om klimathotet, men jag har inte tid att debattera just nu.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2009-09-04 18:03:00
|
|
Jocke - halvloggad |
"Kognitiva förmåga"? Det var som attan! Men hennes farhågor delas av flera trafikforskare och professorer, bl.a. prof Jonas Åkerman på KTH. Jag är inte expert, men förmodar att en led uppmuntrar till mer lokal trafik också. Det borde finnas andra lösningar, fjärrtrafiken norr/söder skulle tjäna mer på motorväg förbi Strängnäs. Vad skall de ute vid Lovön och geografiska "bysten" Sthlm att göra? Kolla kartan!
Länk: kth.se
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2009-09-04 18:58:00
|
|
Jocke - halvloggad |
77 OK, jag kanske ibland framstår som rätt påstridig. Faktum är att jag tröttnat på det ständiga velandet med diverse oförarliga ämnen, samtidigt som personangrepp kan bli fallet om man tar upp fakta i ett seriöst ämne. Här är ett svar på Nils Lundgrens artikel. Från Häggström.
Länk: uppsalainitiativet.blogspot.com
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2009-09-07 00:33:00
|
|
arga gubben |
Denna omfartsled var på gång för flera decennier sedan. Hade den blivit byggd då, hade denna uppspetade debatt inte funnits och förbifarten hade betraktas som en naturlig och vettig transportled. Imaginär kommentar: "Menar ni att genomfartstrafiken har gått genom Norrtull! Det var det dummaste jag hört"
|
| |