|
Inlägg #1: Postat: 2009-09-01 21:00:00
|
|
Sunny Oinloggad |
Peter: Janne B här sade någonting mycket klokt till mig en gång.En troende kan aldrig "vinna" en dabatt med en ateist.Det är därför det kallas TRO:Hade han kunnat bevisa sin Guds existens hade det varit fakta.En agnostiker kan erkänna hur lite vi vet men han måste oxå kunna inse att det som står i de gamla religösa böckerna som Bibeln o Koranen skrevs för länge sedan.Då var jorden ganska liten o platt:Det fanns 7 himlar.uttrycket sjunde himlen har levt kvar.Jorden blev inte rund förrän under medeltiden och helvetet under oss avskaffade kyrkan i morden tid.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-09-01 21:16:00
|
|
peter_ |
#1. Nja, alla mer abstrakta teorier bygger till viss del på tro. Det handlar bland annat om att vara öppen för att låta sin "tro" påverkas av vad vi ser i världen runt omkring oss. Att kunna sluta tro på saker och ting när de inte stämmer med det vi själva kan se och höra och att kunna byta åsikt. Tänk om kyrkorna hade haft grepp om allt offentligt vetande. De har de förvísso kämpat för att ha. Om de hade vunnit, då hade vi trälat som på medeltiden och farsoterna hade svept ned halva befolkningen i graven med jämna mellanrum. Den muslimska världen hade inte haft någonting om inte västvärldens uppfinningar krävt olja. Ja, Bibeln och Koranen skrevs för länge sedan. Hur påverkar det deras trovärdighet menar du?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-09-01 21:18:00
|
|
Sunny Oinloggad |
Atttro att jorden är 6.000 år gammal och att någon satte ner Adam,Eva o Lilith eller Ask o Embla är en omöjlighet att tro på.Jag har aldrig förstått hur kristna tänker när de hävdar detta samt yrar om jungfrufödsel o dylikt trams. Evolutionen står för mig inte alls i motsats emot tron på en Gud.Där tycker jag att kristna är kortsynta.En Gud skulle kunna starta sin skapelse med en evolutionen? Biblen talar om att en dag för Gud är som tusen år för oss.Varför inte en million? Tid är relativt o uppfunnit av oss kortlivade.Livet började i vattnet o ännu i börjar vi livet i vatten de första 9 mån.Hur kan det stå i motsats till en Gud? Jag kan avundas de som tror.De har det så enkelt.Hjälp ber de Gud om:tröst likaså.Vad som är rätt att göra överlåter de till sina präster/uttolkare.Därmed slipper de ta personligt ansvaret för sina beslut.Vi andra måste leva med vår skuld: de lastar över den på sin Gud.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-09-01 21:20:00
|
|
Sunny Oinloggad |
Peter:för många tusen år sedan skrev man moseböckerna.De som skrev hade ingen möjlighet att använda alla den kunskap vi fått först långt ,långt efter dessa skribenters död.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-09-01 21:24:00
|
|
Sunny Oinloggad |
Och det värsta med religioner är atta de ofta försöke rhindra människorna ata utvecklas vidare och aat ta fr, ny vetenskap. För de vill självklart kunna styra oss o parasitera på oss ekonomiskt:tänk bara på en så enkel sak som avlatshandeln som fick Luther att sätta fart.Tänk på alla Nazistpengar som flöt in till Vatikanen när de stora skulle skyddas.Har du inte varit där så besök VaTIKANENS SKATTKAMMARE.Ett väldigt obehagligt besök men nyttigt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-09-01 21:34:00
|
|
peter_ |
#4. Nej, med dagens kunskap så skulle det nog inte vara lätt att få ge ut Moseböckerna. Nog för att förlagen verkar ge ut lite vad som helst, men Moseböckerna ligger nog långt bortom gränsen. I stort sett så verkar vi väl vara ganska överens Sunny.?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-09-01 21:38:00
|
|
Utforskaren |
Det fina här i världen är att vi får tro vad vi vill men inte alltid säga det högt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-09-01 21:40:00
|
|
Sunny Oinloggad |
Så sant så!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-09-01 21:47:00
|
|
Utforskaren |
Religion är inte min starka sida men inte heller bortkommen i ämnet och det är väl knappast någon, det tillhör väl allmänbildningen. Nåja jag är av den kalibern att jag respekterar troende människor som t.ex. Janne som står på sig i alla väder, så står han bergfast vid sin tro, det är äkta tro. sedan har vi skrymtarna som låtsas vara troende och av den kategorin finns det gott om.I USA finns det hur många som helst sk låtsastroende.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-09-01 22:25:00
|
|
Janne Bologgad |
Jag är mycket glad över här pågående samtal.Ni har så mycket klokskap och kunskap även om det blir lite fel här och där. Avlatshandel har endast Katolska kyrkan bedrivit. De flesta Fríkyrkor är ytterst demokratiska församlingar som styrs nerifrån.Med budget och revisorer.Moseböckerna i GT är en absolut försäljningssucce på minst 500 språk.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-09-01 22:30:00
|
|
Janne Bologgad |
Givetvis är alla talbegrepp helt annorlunda i Bibeln än i vår nutid. Det är inte så länge sedan vi införde decimalsystemet. Judarna räknade visst till 7 ggr 77, sedan var det stopp.I dagens europa finns mängder av gamla mått delvis kvar som uns,tum,aln,fot,många milbegrepp.Vi pratar om 60 sek o 60 minuter och 24 timmar och andra konstigheter. Det har inte varit lätt att översätta Bibeln. Senaste gången tog det över 20 år.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-09-01 22:39:00
|
|
Janne Bologgad |
Jag som är uppväxt i landets största frikyrka Sv Missionskyrkan har aldrig blivit tillsagd att bostavligen tro på skapelseberättelsen med Adam o Eva. Jungfrufödsseln är närmast en katolsk dogm som i svenska samfund bara berörs ytligt.DEN omnämns i två av evangelierna men inte i de andra två. Vilket betyder att detta inte var en viktig sak för de första kristna.Skapelseberättelsen är ett alternativt sätt att beskriva evolutionen för folk med ytterst begränsade kunskaper. Jag har aldrig haft bekymmer med detta.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-09-01 22:49:00
|
|
Janne Bologgad |
Sök på Bibelnantal så får du// Antalet biblar i Sverige
I Sverige redovisade förlagen under 1999 följande antal försålda biblar och bibeldelar:
Bibel 2000 502 200
NT 81 155 904
Bibeldelar 31 196
Elektronisk utgivning 3519
Till dessa siffror ska försäljningen av Svenska Folkbibeln läggas. Under år 2000 utkom Nya testamentet på lulesamiska: Ådå Testamennta. Det har sålts i 1309 exemplar/ slut citat Ja
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-09-01 23:27:00
|
|
Leif-Arne |
#13 Ett exempel på hur knepigt det är med översättning visar hur betydelsen i t.e.x Fader vår ändrats då man ändrat konjunktiv formen på verb till imperativ. Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-09-02 07:16:00
|
|
peter_ |
#10. Det är ju för att de kom ut för länge sedan. Om de hade skrivits idag så tror jag inte att det hade varit så lätt att få dem utgivna.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-09-02 07:49:00
|
|
Utforskaren |
Har vi något konkret att sätta emot för kulturernas bevarande? Är det ointressant att ha en indentitet och kan lika gärna vara svart som vit. Ungefär så här går tongångarna i många länder i dagens Europa, det finns en rädsla bland folk i alla EU-länder om att förlora sin kultur, så vi i Sverige är inte ensamma om den känslan att vi styrs in i den utvecklingen. En sällan ställd fråga är, vem tjänar på mångetniska samhällen när vi ändå vet att brottsligheten ökar i länderna som också har blivit en fråga i EU parlamentet "vad göra" Ska vi leka med tanken att det skapar mer jobb för den polisiära myndigheten och har blivit till rena julafton för landets domstolar. Arbetsgivarna kanske tjänar lite extra, det kan vara möjligt för dem som betalar ut svarta löner. Men själva staten som ska hushålla med våra gemensamma skattemedel, gör de jättevinster på att försörja arbetslösa människor. Undran är stor och frågorna många och vi litar blint på våra politiker, så vi inte behöver vara oroliga.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-09-02 08:58:00
|
|
peter_ |
ArHo, att försöka motarbeta de kulturella förändringarna är lika fel och omöjligt som att försöka hindra språkets utveckling. Det bästa vore om de institutionaliserade religionerna förlorade greppet om folk. -Prästen är naken!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-09-02 09:31:00
|
|
Janne Bologgad |
10 Peter Jasså var det så du menade...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-09-02 09:38:00
|
|
Janne Bologgad |
ArHo Du kan utgå från att vi alla från början var afrikaner. För ca 100 000 år sedan vandrade en folkgrupp på kanske några hundra personer in i Europa via Egypten och Palestinaområpdet. SVT åskådliggjorde detta mycket tydligt i går kväll. Sedan dess har Europa tagit emot nya folkgrupper och kulturer oavbrutet. / Ja slit av institutionsprästerna deras mantlar o kaftaner. Kostympastorer duger gott!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-09-02 10:41:00
|
|
peter_ |
#19. Janne, ja som du vet så tycker jag att det är positivt och naturligt för en frisk människa att intressera sig och bilda sig uppfattningar i de sk religiösa frågorna. Församlingar som lockar anhängare utan att sträva efter och skaffa sig makt över sina medlemmar har jag inget emot. Tvärtom, jag är helt övertygad om att de gjort och gör mycket gott i människors liv. Det är de där "heliga männen" som vill diktera livet för sin församling och kanske hela mänskligheten som jag vänder mig emot i första hand.
|
| |