Varför är humanisterna så ledsna?

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2009-09-02 11:13:00
Janne Bologgad
Det är de självpåtaget"heliga männen" i katolska kyrkan som gjort att jag aldrig satt en fot i en katolsk kyrka. För mig är KK falskspeleri hela vägen - med enorma propagandaresurser o bankresurser. Små enkla missionshus är för mig heligare än de guldglänsande katedralerna - som kostat många livet och ekonomin.
Inlägg #22: Postat: 2009-09-02 11:31:00
Janne B
LA 14 / ja du grammatikmästare. Det fanns församlingar som för 20 år sedan genast övergick till den nya översättningen - men det lär också finnas församlingar som håller kvar i den gamla. På sina håll så har man i psalmböckerna klistrat in båda versionerna. / Finns det kyrkor där man i smyg fortfarande sjunger "Fädernas kyrka" tro?
Inlägg #23: Postat: 2009-09-02 11:35:00
Jocke - halvloggad
21 Hmm. Men var det inte "katolska kyrkan", den uppkomna romerska statsreligionen, som såg till att kristendomen överlevde och utvecklades? Eller? Det fanns väl också små kristna enklaver i mellersta östern, Nordafrika kopter mm. Gudarna! skall veta att det skedde till priset av förföljelse mot oliktänkande...Men ändå, det kanske var "nödvändigt" på den tiden?
Inlägg #24: Postat: 2009-09-02 11:45:00
Utforskaren
Oförstående och töntiga kommentarer till Inlägg #16
Inlägg #25: Postat: 2009-09-02 11:52:00
peter_
Skärp dig ArHo! Du kan ju inte börja tjura för att vi inte håller med dig. Om du vill bli bemött med respekt så får du allt göra detsamma själv!
Inlägg #26: Postat: 2009-09-02 11:53:00
Jocke - halvloggad
24 Jag tror du måste försöka motivera dig mer utförligt här utforskaren...
Inlägg #27: Postat: 2009-09-02 11:55:00
Utforskaren
#16 Att majoriteten får vika sig för minoritetens åsikter är inte unikt en ganska vanlig företèelse när fel folk innehar makten över oss, istället för att vi utövade vår egen makt och inte skänkte bort den hur som helst.
Inlägg #28: Postat: 2009-09-02 12:07:00
Utforskaren
24/Jocke egentligen inte, för alla kan läsa innantill och så pass mycket förstår man väl, att det vi har som nuvarande samhällsystem har gått i stå och det är fritt fram för misshandel av förfäders och generationers uppbyggnad för att en minoritet har bestämt detta över våra huvuden. Vi gnäller och skäller på USA att det är så förfärligt, jamen har inte någon förstått av vi själva sitter i dess avbild och uppför oss motstridigt mot ett sunt tänkande för att en del måste vara så politiskt korrekta, det är väl vi folket som ska bestämma över vår framtid eller känns det riktigt att det gör man i EU som ska bli stormakten Europas förenta stater som högerfolket ser fram emot.
Inlägg #29: Postat: 2009-09-02 12:14:00
Jocke - halvloggad
Vem är majoritet och minoritet i detta fall? Och var är "rädslan för att förlora sin kultur". I Frankrike t.ex. så är man mest bekymrad över den angloamerikanska meidakulturens dominans. Med viss rätt kanske. Men i övrigt? Visst kan vi klanka på politiker, men att då samtidigt försvara vår europeiska kultur blir lite paradoxalt. Och glöm inte hur det såg ut för 60-70 år sedan, ja kortare tid i fascimens sydeuropa! Lite lagom multikultur behövs om vi inte skall inavlas intellektuellt.
Inlägg #30: Postat: 2009-09-02 12:24:00
Utforskaren
Jocke du försöker vara generös och vämenande men du får nog tänka om. Varje folk har rätt till sitt land och helst få bestämma över det utan inblandning utifrån. Fråga kurder och syrianer så får du höra hur mycket dina åsikter är värda. Dessa folk i Sverige som inget högre önskar sig än ett eget land där de får leva i frihet utan inblandning av andra kulturer. Och det där med att förkovra sig intellektuellt genom att avla sig med andra folkslag är rena fnoskler, läs böcker så ordnar det sig kemiskt. För du menar väl inte att svenska folket ligger under nivån jämfört med andra länders folk?
Inlägg #31: Postat: 2009-09-02 12:26:00
Jocke - halvloggad
Det verkar finnas ett kompakt motstånd mot ett "Europas förenta stater". Och just med motiveringen: alltför koncentrerad politisk makt. Och USA, visst klankar vi med all rätt, för lite anser jag. Men något händer där just nu. En person med blandad! kulturell bakgrund från både Afrika, Indonesien, Polynesien och USA har fått högsta ämbetet, och snacka kan han! Jag läser just hans memoarer från tiden innan. Delvis en plågsam läsning, om hur de har haft det där, genom en korsning av egoistisk konservativ och obildad proletär europeisk kulturell dominans...
Inlägg #32: Postat: 2009-09-02 12:29:00
Jocke - halvloggad
Jag är nog rasblandad utforskaren...Och våra siffror är arabiska, gudskelov att de romerska fick stryka på foten.
Inlägg #33: Postat: 2009-09-02 12:32:00
Utforskaren
Ja där ser du Jocke inte behöver vi ta hit folk från jordens alla hörn, vi förkovrar oss bra ändå.
Inlägg #34: Postat: 2009-09-02 12:37:00
Jocke - halvloggad
Det är säkert riktigt att kurder m.fl. i främre Asien vill leva sitt eget liv, i eget land. Men det beror främst på att de är politiskt dominerade av andra länder/folk. Inte på att de är helt rena rasmässigt från början, eller har unikt "uppfunnit sin egen kultur". Männniskan är EN kulurell varelse. Bstående av allt från individer till löst sammansatta grupper/länder. Det är där både araber och judar nu har kört fast, i sin egen förträfflighet utan att se på det som förenar dem! Men vi kanske skall lägga ner både Nobelpriset och Olympiska spelen då...
Inlägg #35: Postat: 2009-09-02 12:37:00
Utforskaren
Du nämde Jocke att du hade påbrå från Portugal och det kan du vara stolt över Härliga människor att umgås med i sitt hemland som är min erfarenhet från den semestern.
Inlägg #36: Postat: 2009-09-02 12:41:00
Jocke - halvloggad
Dom tog hit en av mina. Och det var tydligen en man från Indien, det syns i min mörkbruna blick. Hoppas du inte har något emot det! Annars strunt samma, läs vad jag skriver för helskotta! Annars kan du låta bli att svara!
Inlägg #37: Postat: 2009-09-02 12:43:00
Utforskaren
Gå inte till ytterligheter Jocke vad är det för fel att länders folk besöker varandram, men föe den sakens skull så måste man bosätta sig i ett annat land i tron att man skall få det bättre, varför inte kämpa som vi svenskar ha fått gjort för att skaffa oss välfärd. Är vi så unika så att inte något annat folk klarar av den bedriften?
Inlägg #38: Postat: 2009-09-02 13:53:00
peter_
JAdu, ArHo, vi ska nog inte skryta alltför mycket med hur det svenska välståndet byggdes. Sverige höll sig utanför världskriget genom att skeppa allt järn de kunde till NaziTyskland. Jag tror att ca 50 av Tysklands stålbehov täcktes av Sverige. Jag har sett uppskattningar på att kriget förlängdes ca 2 år pga detta. Genom att böja sig för Tyskland så förstördes inte infrastrukturen i Sverige och Sverige kunde tjäna stora pengar då Europa skulle byggas upp igen. Det skadar inte att vara lite ödmjuk och dela med sig av välståndet, eller hur?
Inlägg #39: Postat: 2009-09-02 14:07:00
Utforskaren
EXPRESSENS löpsedel såg ut så här en gång 1993 "KÖR UT DEM så tycker svenska folket om INVANDRARE OCH FLYKTINGAR" Kan detta vara sant? ja faktiskt! Men sådant tolererades inte i Sverige. Chefredaktören fick sparken!
Inlägg #40: Postat: 2009-09-02 14:10:00
peter_
#39. Ja, det var väl bra, inte sant ArHo?
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...