Inlägg #1: Postat: 2009-08-11 18:04:00
|
Leif-Arne |
"Dessa absurda jobb producerar och marknadsför inte bara löjliga och onödiga produkter," Man kan förvisso ifrågasätta nyttan och löjligheten i många varor och tjänster, en del är rent hölsovådliga varför de har förbjudits. Bortsett från rent hälsovådliga varor och produkter så hamnar man till slut ändå i att graden av löjlighet och nytta ändå ligger i betraktarens öga. Om en produkt som en individ, t.ex Uno Hansson, tycker är rent störlöjlig och av obefintlig nytta, av en annan individ ,t.ex. L-A Undvall tycker är jätterackarnstoppen; hur skall då detta regleras. Om man tror på individens frihet, demokrati och en fri marknad så kan tillverkare N tillverka och sälja en näshårstrimmer till Leif-Arne som har så buskiga näsborrar, utan att behöva bry sig om vad Uno Hansson tycker om sagda produkt. Alternativet är att människorna utser Uno Hansson på grund av hans sin outtömliga vishet vad gäller produkters nytta och löjeväckande egenskaper till enväldig härskare.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-08-11 23:22:00
|
Uno Hansson |
Oj då, Leif Arne: Det är ganska så lustigt, men just den meningen som du hänvisar till har jag inte hittat på själv. Jag brukar inte uttrycka mig på det viset, men det var faktiskt precis som jag trodde. Jag tyckte det lät provocerande och knyckte just den meningen från en webbsida, och det fungerade tydligen. Jag brukar för det mesta få väldigt få kommentarer till mina artiklar. Tydligen uttrycker jag mig på fel sätt för att få andra att reagera, om jag formulerar min text efter mitt eget sätt att tänka!
Det som jag egentligen vill påtala med den här artikeln är att jag tycker att det är lite tråkigt att så stor del av vanliga människors inkomster går åt till deras fysiska försörjning och till skattefinansierat trygghetsbehov och beskydd. Och därmed finns det inte tid, ork och pengar över för i gemenskap med andra engagerande människor i trivselskapande miljöer upplevela uppskattning, förståelse, delaktighet, avkoppling, kreativitet, identitet och frihet!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-08-11 23:27:00
|
Uno Hansson |
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-08-11 23:40:00
|
Leif-Arne |
Du har fortfarande inte deklarerat vem som skall avgöra vad som skall produceras, de enskilda individerna genom sina beslut vad de vill konsumera för sina pengar eller någon annan. Det som genomsyrar alla dina texter är att du underkänner ett system där individerna själva väljer, utan du förordar i stället någonslags toppstyrt system. Dilktaturer är diktaturer oavsett vilka förtecken de håller sig med. Om man bejakar individens fria vilja så finns det faktiskt möjligheter att även i handling engagera sig i olika sociala företag, som verkar parallet med andra företag.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-08-11 23:54:00
|
Leif-Arne |
Den sidan som nu inspirerar dig så mycket har bland annat denna textrad i sitt, manifest eller något i den stilen : "Vi har också låtit dem vi anser vara mänsklighetens fiender de som jobbar på inkassoföretagen, bankmännen, affärsmän, byråkrater, journalister veta att när vi väl kommit ur vår isolation så kan de inte längre fortsätta med sina föraktliga aktiviteter ostraffat." Man funderar hur dessa folkfiender lämpligen bör bestraffas, kanske sändas ut på lansbygden i en arbetsbrigad som under kulturrevolutionen, nackskott a lá NKVD, eller möjligen bara skampåne mitt på Torget. Hur tycker du själv dessa "folkfiender" bör bestraffas?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-08-12 00:24:00
|
Uno Hansson |
Leif-Arne: Jag förstår inte hur du kan missförstå mig så fullständigt! Skämtar du eller...? På vilket sätt underkänner jag att individerna själva väljer??? Vad är ett socialt företag för någonting??? Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar, eftersom det som du läser in är precis trärtemot vad jag vill ha sagt!!!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-08-12 00:28:00
|
Uno Hansson |
Oj då, står det så längre ner i texten. Jag läste enbart de första raderna som jag tyckte lät lite provucerande. När jag sedan skummade lite lite av fortsättningen så uppfattade jag bara resten som gallskrik och totalt och ohållbart noncens!!!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-08-12 00:36:00
|
Uno Hansson |
Varför i satans helvete skall jag ta ansvar för vad andra skriver - och där jag tycker att det är komplett nonsens, då det bara var ett fåtal meningar som jag tyckte var intressanta!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-08-12 00:42:00
|
Uno Hansson |
Det som JAG faktiskt menar med absurda jobb är att mycket av dessa jobb inte behövs, eftersom konsumenterna istället skulle kunna samordna sina inköp och teknikupphandla direkt ifån legoföretagen och själv montera ihop grejerna, för att kanske sedan hyra ut dem till andra istället föra att en massa grejer 90 av tiden bara står och rostar i beredskapsförråden!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-08-12 01:01:00
|
Leif-Arne |
#8 Det skadar aldrig att läsa igenom de siter man länkar till, en länk kan lätt tolkas som ett främjande av det som där står.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-08-12 01:05:00
|
Leif-Arne |
Det finns inget som hindrar konsumenter att gå samman i gemensamma inköp, det är en gammal idé som praktiserats sedan åtminstonde 1844. Hyrmarknad finns för många prylar, i bilpooler samsas individer om fordon. Detta sker emellertid helt på frivillig grund och vid sidan av marknadsekonomin. Vill du starta någonslags prylpool så gör det, ingen hindrar dig.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-08-12 01:10:00
|
Uno Hansson |
OK, men jag googlar ofta på ord i detta fall "varurelation" och hittar då något som jag uppfattar som intressanta formuleringar på olika webbsidor, helt oberoende om jag delar den sidans åsikter i övrigt! I detta fall uppfattade jag det som lyckat då jag i alla fall fick kommentarer, vilket är mycket ovanligt för min del. Skriver ofta på Newsmill men får mycket sällan kommentarer. Får väl försöka andras ordvrängningar i fortsättningen!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-08-12 01:11:00
|
Leif-Arne |
#6 Du underkänner faktiskt individerna då du dömmer ut deras val av varor och produkter som onödiga och löjliga, för att du tycker så behöver det inte betyda att en annan individ delar din synpunkt. Antigen reepekterar man individens fria val eller så vill man som "bättre vetande" få individen att välja i enlighet med vad jag vill.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-08-12 01:14:00
|
Leif-Arne |
#12 Du får säkert en massa kommentar om du hävdar att alla katter borde slaktas för att bli pälsar åxå, men då som nu drunknar ditt egentliga budskap som jag antar du har i dina schlabangformuleringar.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-08-12 01:25:00
|
Uno Hansson |
Om jag försöker tipsa andra om att vi tillsammans via Internet kan göra gemensamma inköp direkt från legoföretag för att minska vars och ens utgifter, så innebär väl för sjutton inte detta att jag inte respekterar deras fria val!!! Får jag dem så småningom att acceptera anbudet så kommer ju alla att tjäna på lägre utgifter! Jag tror absolut att det för de flesta konsumenter skulle löna sig med stora gemensamma inköp och avropsavtal, inte minst när det gäller boendet!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-08-12 01:34:00
|
Leif-Arne |
Börja i liten skala med dina grannar, ger mer impact en texter på nätet. Citerar Nike reklamen: Just do it!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-08-12 01:37:00
|
Leif-Arne |
Vi gjorde gemensamma inköp av läroböcker i en ekonomisk förening startad just för ändamålet, då jag gick på Uni. Börja med en produkt, samla dina vänner och grannar, bilda en ekonomisk förening, lämpligt juridisk person, lågt krav på startkapital, förhandla och se var det leder.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2009-08-12 10:22:00
|
Uno Hansson |
#17 Tack för tipset Leif-Arne. Mitt stora personliga problem är att jag under praktiskt taget hela livet lidit av social fobi. Men jag kom inte till klarhet om detta - eller kunde erkänna det för mig sjäv - innan jag passerat 60-årsåldern. Tom om jag skall ta kontakt med min bror eller min dotter, så måste jag liksom kravla mig över en hög tröskel och detta gäller fortfarande, även om jag ständigt försöker bearbeta dessa envisa känslor av obehag, att jag besvärar, gör mig löjlig eller beter mig töntigt. Tyvärr är det så, och jag har i alla fall så småningom erkänt detta för mig själv.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2009-08-12 10:40:00
|
Uno Hansson |
#1. "Om en produkt som en individ, t.ex Uno Hansson, tycker är rent störlöjlig och av obefintlig nytta, av en annan individ ,t.ex. L-A Undvall tycker är jätterackarnstoppen; hur skall då detta regleras." Varför, varför skall det på något sätt REGLERAS!?! att människor tycker olika??? Tror att jag på något sätt vill att det bör fattas några politiska beslut om att det skall säljas färre onödiga prylar? Det som jag helst vill är att det fanns många fler högkvalifikativa bruksprodukter att hyra, istället för att behöva köpa sådant något som genska sällan används, men som har mycket sämre funktion. Om det fanns bilpooler med tiotusentals medlemmar, så skulle det exempelvis kunna finnas både Ferarri och enklaste fyrhjuling att hyra för olika tillfällen osv... osv...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2009-08-12 10:59:00
|
Utforskaren |
#18 Uno Hansson, om det nu är så att du lider av något slag av social fobi så är du långt ifrån ensam om det. Men vad är det för fel, att du som en klok man klarar dig tydligen alldeles utmärkt att stå på egna ben och behöver knappast att bli omhuldad av någon psykiskt stabil Om jag går till mig själv har jag en uppsjö av bekanta som vill mig något, men har bara några få vänner jag kan lita på i vått och torrt. I och för sig är min läggning den deltagande individen som gärna vill värna om oss människor, min nick Utforskaren är inte för ro skull utan det ligger en djup mening bakom namnet. Mitt riktiga namn lämnar jag inte ut av konfidiell anledning, ja jag stannar där. Hur som helst jag är road av folket som skriver här och tycker i det hela om varenda en med sina brister och fel. Jag älskar individens ambition att få hävda sig som är ett gott tecken, varför skall man be om ursäkt för att man existerar.
|
|