Visselblåsare - sanningens martyrer

Showing page 2 of 14: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Inlägg #21: Postat: 2009-08-06 23:13:00
Leif-Arne
Jag kan även göra en jämförelse för hur utvecklingen varit för de två stater som bildades 1948 av den brittiska kronkolonin Indien. Indien som definierade sig som en mulitietnisk,sekulär stat, med åtminstonde 20 officiella språk, och Pakistan som gjorde tvärt om. Även om utvecklingen i Indien absolut inte varit optimal så är är utvecklingen jämfört med Pakistan enorm.
Inlägg #22: Postat: 2009-08-06 23:21:00
Arho igen
GunnarL Det var en rasande skillnad, den beskrivningen väcker avsky hos mig, nej jag tror på människans valfrihet och det är tur trots allt att vi lever i ett land där vi än så länge förstår varandra. Usch! för diktaturer som folket får lida för.
Inlägg #23: Postat: 2009-08-06 23:28:00
Arho igen
GunnarL så länge vi har haft endast europèer i vårt land så har det fungerat hyfsat, men folk från långt bort i stan är inte alla gånger så nådigt. Du minns hur våra grannar i Finland låg efter i utvecklingen som först nu har t.o.m. gått om oss på många områden, liksom Danmark och Norge. Vad det nu beror på överlåter jag till dig att förklara.
Inlägg #24: Postat: 2009-08-06 23:30:00
GunnarL
22/ Arho, jag vet precis lika bra som du att invandrarna är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är ett symptom på en sjukdom. Men vad gör vi när vi blir sjuka? Jo, vi angriper sjukdomen men inte symptomen. Sjukdomen är isolering i bostadsghetton, arbetslöshet och utanförskap. Angrip sjukdomen så försvinner symptomen! Och det är där vi till stor del har misslyckats. Och det skall man inte skylla på invandrarna för de flesta vill nog dra sitt strå till stacken. Bland dem är det ungefär som hos oss övriga - 98 rejält folk och 2 skitstövlar.
Inlägg #25: Postat: 2009-08-06 23:37:00
GunnarL
23/ Arho, Jag tror att folk från "långt bort i stan" har svårare att anpassa sig än européer av helt naturliga skäl. Men tänk så här: Deras barn kommer att gå i svensk skola, ha svenska kamrater och växa upp i ett svenskt samhälle och känna sig mer eller mindre som svenskar. Deras barnbarn kommer att vara genuint svenska i sitt tänkande och kommer att tillföra Sverige mängder av nyttigheter - både i form av företagande, arbete och skatteinkomster. Den här processen tar kanske någon eller några generationer men kommer på sikt att vara mycket gynnsam.
Inlägg #26: Postat: 2009-08-06 23:39:00
GunnarL
f/ Det alternativ som du förespråkar är egentligen att vi skall låsa in oss och till varje pris bevara Sverige som det var på 1950- eller 1960-talet. Hej och hå - var hamnar vi då?
Inlägg #27: Postat: 2009-08-06 23:45:00
Arho igen
GunnarL där sa du ett sanningens ord, ponera att vi själva klagade på rättsväsendet och blev mer deltagande och inte blundade när något händer oavsett vad typerna kommer ifrån. Som du vet bor jag inte långt ifrån stockholms problemområden, som Tensta, Rinkeby,Hjulsta, Kista, Husby,Akalla, Rissne och Hallonbergen de två sistnämda i Sundbyberg som blivit riktiga invandrargetton på bara tre års tid. Ärligt talat äldre folk vågar inte gå ut efter mörkrets inbrott. Jag skyller detta på detsamma som du, att vi inte angriper systemet så att alla kan få leva i frid och fröjd. Därför skall du inte vara förvånad över de partier som poppar upp som resonerar likadant. Sverige skall inte få vara ett akutsjukhus där patienterna skall få vänta på sin behandling och dessutom aldrig får någon hjälp.
Inlägg #28: Postat: 2009-08-06 23:58:00
Arho igen
GunnarL nej du den gubben går inte, har man levt i ett överdrivet Sverige så har man nog blivit som jag är, att inte tåla överförmynderi, alltså som ung bocka och buga för de äldre och bli kväst för sin talan. Jag längtar efter ett Sverige med folket i samförstånd att sträva mot en ljusnande framtid.
Inlägg #29: Postat: 2009-08-07 09:05:00
Jocke S/43
17 Du kanske inte vet vad ett "stenparti" är arho? Eller att kultur från början betyder att odla. Det var innan vi började med gigantiska monokulturer som utarmar både jorden och den biologiska mångfalden. Tidigare hade vi alltså oftast MÅNGFALD i odlandet, i deen odlade kulturen! Det berikade både landskapet och vårt näringstillskott. Detta skrivet även med tanke på avslutningen i det här partiprogrammet. "Stenparti" är en speciell plats i trädgården, ofta torr eller mindre näringsrik, med stenar och dylikt där man kan ha tåliga blommor, fetbladsväxter eller kryddor. "Stenåldersparti" är något helt annat.
Inlägg #30: Postat: 2009-08-07 09:18:00
Jocke S/43
Som rätt vanligt både hos dig och dina belackare så saknas nyanserna. Jag har träffat en del anglosaxer i vinter, från Nya Zeeländare till Britter. Och kritiken finns där, numera alltför stor dominans av kineser i NZ vad tyckte maorierna...? eller av folk från de forna kolonierna i det lilla England. Visst, problem med integration, kulturkrockar. Politikerna har som vanligt gått för hårt fram, inte varit ärligá med problemen och inte löst dem. Så är det ju här också. Man bör nog göra en utvärdering, försöka lösa problemen. Annars skapas främlingsfientlighet. Att vi skall importera afrikaner för att lösa VÅRA åldringsproblem är ju helt fel! Och Afrika behöver sina ungdomar i en nära framtida utveckling. Men strikt nationalism hör gårdagen till, ja än längre tillbaka. Lagom invandring ett tag, med ordentliga krav och info. Och utvandring, från mig. Och på sikt får nog både Sibirien och Sverige finna sig i en helt annan demografisk situation.
Inlägg #31: Postat: 2009-08-07 09:38:00
Jocke S/43
Det där med "belackare" var kanske lite orättvist. Ser nu ett par ganska välformulerade inlägg här nedan/ovan. Däremot ditt "med europeer gick det bra". Sorgligt arho, är du kvar där? Först: Det är ju främst vi europeer som invaderat dera länder, över hela jordklotet! Och som tagit hit dem till väst. Efter att ha besatt Amerika. Engelsmännen och fransmännen får också "skylla sig själva", genom sina inperier. Och i strikt mening finns det ingen som helst skillnad mellan europeer eller övriga världsdelars folk. Det är bara nyanser, som berikar genom olikheterna, om det sker i lagom omfattning och med ordentlig information samt rimliga krav!
Inlägg #32: Postat: 2009-08-07 09:55:00
Utforskaren
Jocke jag såg att du hade ditt vurm för Mp. och kanske man kan ha det som enfråge-parti. Skulle vi väljare endast haka upp oss på en politisk fråga, som de flesta tycks göra, borde vi ha enfråge-partier och inte kompletta i riksdagen, tala då om polsk riksdag med hundratalet partier.
Inlägg #33: Postat: 2009-08-07 10:03:00
Utforskaren
Vi mina syskon och jag hade en idè om för kanske tjugotalet år sedan att näringslivet skulle stå för statens finanser som de indirekt redan gör. Nu skall jag inte avslöja vad vi kom fram till som ett resultat av att näringslivet skötte statens finanser, utan låta den som är hågad komma med sina appropåer i frågan.
Inlägg #34: Postat: 2009-08-07 10:19:00
ArHo igen
Jocke som jag nämnt tidigare är det obehagligt att smyga in och skriva här när jag är avstängd från Sourze i god demokratisk anda på ex andra skribenters begäran. Men bakom mitt skurkaktiga bèteende finns en människa av kött och blod med normala känslor i kroppen som kan bli både ledsen och arg.
Jag får ta risken att Carl Olof ryter till och ber lägga ner.
Jocke Vad jag syftade på handlade om det tråkiga ordet mentalitet och då menar jag att vi nordbor förstår varandra mycket väl och sedan ebbar denna förståelse ut ju längre bort vi kommer ifrån Sverige
Inlägg #35: Postat: 2009-08-07 11:15:00
Jocke S/43
32 Det som kallats för "miljön" är idag en övergripande problematik som innefattar både våra globala resurser, hur vi förhåller oss till den fysiska/geografíska verkligheten, förgiftning osv och hur vi behandlar allt biologiskt levande vilket vi alla är helt beroende av. Du är ju inte ens övertygad om den fjärde punkten i ditt eget "parti"! Det som "miljövänner" sedan länge och nu MP i princip tagit upp, är nu äntligen på agendan hos alla seriösa företag, och politiker i samtliga läger. Ingen kommer längre undan denna problematik efter som vårt väl och ve hänger på detta. MP, som jag inte röstar på av "antifeministskäl", jag är med i Naturskyddsföreingen, är alltså i mycket mindre grad ett engfrågeparti än sossarna "social rättvisa" M "sänk skatterna", centern tidigare bondeförbundet, KDS Gud och Jesus eller V och folkpartiet vilka båda till skillnad från övriga inte ens har en enda seriös fråga kvar!
Inlägg #36: Postat: 2009-08-07 11:27:00
Jocke S/43
34 "Vi nordbor förstår varandra mycket väl". Så mycket som vi har krigat! Och prat, du säger det ju själv, att du och sourze red och en del här inne inte förstår dig alls, och vice versa! Jag har suttit och storskrattat tillsammans med folk i Indonesien och Malaysia som jag nyss träffat. Pratat politik och religion med folk här och där på klotet som jag rest runt. Människor över hela världen är biologiskt och andligt mycket lika varandra det finns extrema undantag i alla läger, har samma fysiska och mentala behov, kan känna glädje och sorg för liknande saker osv. Res lite Arho och vidga dina vyer! Det finns en hel del människor som alltså mer eller mindre har stagnerat religiöst och politiskt. Är du på samma plan Arho? Visst bör man kämpa för det man tror på, men vidsynthet behövs om man inte skall kvävas intellektuellt!
Inlägg #37: Postat: 2009-08-07 11:55:00
ArHo igen
Jocke när det gäller naturfrågorna är du säkerligen mycket insatt i och det glädjer mig, sedan att du framstår lite väl envist är en annan sak. Relationen människor emellan är som vin och vatten,men jag har mina åsikter om att folk i andra världsdelar har sina ideal som vi svenskar ser som exotiska och vice versa och jag är inte mycket till att vara romantiker utan vill hålla mig till kalla fakta. Det som sker i vårt land är tyvärr av ondo och det skyller jag på politikerna som har den dåliga smaken att strunta i vad merparten av befolkningen har för åsikter i invandringsfrågan, alltså de kör över oss. Jag dömer inte ut andra folk som mindre värda, jag dömer oss själva som gärna drar alla över en kam, folk som folk, så enkelt är det inte tyvärr, samhällets nyanser skapar ett oroligt samhälle så är det. Ett stabilt samhälle sköter sig nästan självt och lagar och regler följs för grannsämjans skull, men inte i ett land med kanske 150 olika slags kulturer som vill hävda sin kultur.
Inlägg #38: Postat: 2009-08-08 01:25:00
Sunny
36 Just så är det Jocke! Man kan hitta vänner på andra sidan klotet o ovänner på andra sidan staketet.
Inlägg #39: Postat: 2009-08-10 01:51:00
Schystan
Gnällan Janne Brunnegård och Suran CMO står i sanning på barnets intellektuella nivå.
Inlägg #40: Postat: 2009-08-10 08:28:00
Janne B ologgad
PÅ vilken nivå står en person som hittar på öknamn?
Showing page 2 of 14: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Laddar...