Surrogatbarn Kärleksbarn!

Den här tråden diskuterar artikeln Surrogatbarn Kärleksbarn!.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-08-04 18:54:00
Marilynne
Ja, DET har du rätt i, att det måste skapas debatt om surrogatmödraskap. Jag undrar VEM som ser till barnens rättigheter, då det gäller möjligheten att kunna söka sitt ursprung, för önskan att kunna känna sitt genetiska arv kommer till alla, förr eller senare. Frågan är då, Ewa-leena, hur föräldrar som ni ska agera, då ni VALT att stänga denna möjlighet för barnen. Jag skulle inte tro att det är surrogatmödraskapet i sig, som människor vänder sig emot, utan det är just anonymiteten som faktiskt är MYCKET stötande. DU väljet ju att sätta DIN s.k "rättighet" att få barn, FRAMFÖR ditt eget barns rättighet att söka SITT ursprung och jag undrar då, vad ger DIG rätt att göra detta? Jag är väldigt nyfiken på ett svar, för för mig är detta höjden av egoism!!!
Inlägg #2: Postat: 2009-08-04 19:05:00
Ewa-Leena
Han vet sitt ursprung: Kommer att få veta detta. Han kommer från mig och min make. Mammas mage var sjuk, så då måste vi låna en kommer jag att säga. Egoistiskt. MJaa Då är det väl egoistiskt att ta organ, kroppsdelar från andra människor bara för att man saknar dessa eller de är sjuka? Och även om det är äggdonation, så blir man inte automatisk förälder, detta måste förjtänas. De enda som kan bedömma detta är barnen. Och då tror jag inte det spelar så stor roll om man är adopterad ,äggdonerad, spermiedonerad. Ewa-Leena
Inlägg #3: Postat: 2009-08-04 19:21:00
Marilynne
"Och då tror jag inte det spelar så stor roll om man är adopterad, äggdonerad, spermiedonerad."
Där har du fel, Ewa-leena, det finns mycken empirisk forskning som visar på motsatsen mot vad du tror. Sen tycker jag det är löjligt att jämföra livräddande transplantationer med ägg- och spermiedonationer. Tycker också det är konstigt att du kan säga att barnet kommer från dig och din make, eftersom både spermier och ägg var donerade...
Inlägg #4: Postat: 2009-08-04 19:40:00
Ewa-Leena
Han kommer från oss.: Dra inga förhastade slutsatser. Vi har 11 embryon som vi kommer att donera bort till andra par som vill ha barn. Vi vet att alla våra embryon får det bra- Surrogatbarn är kärleksbarn. Efterlängtade. Fprkning visar också på att blir man kärleksfull, respektfullt uppfostrad, så har man inte så stor behov av sitt ursprung. Min make och jag är världsmedborgare:Blev inte du bra uppfostrad?. Då beklagar jag. E-L
Inlägg #5: Postat: 2009-08-04 20:01:00
Marilynne
Så du antyder att barn, som vill söka sitt ursprung, inte har blivit kärleksfullt och respektfullt uppfostrade?
Det var allt en "bra" spark i magen till de föräldrar, som detta berör!!!
"Blev du inte bra uppfostrad?"
Det är tydligt att du inte kan tåla kritik och ifrågasättanden. Varför skulle jag vara dåligt uppfostrad, bara för att jag tycker att barnens rätt OCKSÅ måste tillgodoses och inte BARA föräldrarnas?
Inlägg #6: Postat: 2009-08-04 20:11:00
Ewa-Leena
Söka sitt ursprung kanske man vill göra, om detta går. Många gånger så går ej det. Bla på grund av register som ej sparats på det barnhem man adopterades ifrån. Äggdonatorn rätt att vara anonym. För hon vill ju ej ha någon del i sina äggs leverne och vem dom kommer till. Då menar jag att man som adotivföräldrar eller surrogatföräldrar har större rätt, den enda rätt att kalla sig föräldrar. För mannen som lämmnade "fisken " eller kvinnan som lämmnade äggcellen vill inte vara del i det hela. Förklarar man det för barnen så tar de det nog på ett bättre sätt, än om dom letar upp sin äggmamma och spermiepappa som ej vill ha något att göra med dessa barn, så har de nog inte så stort behov av sitt ursprung. Eller?De har ju kärleksfulla föräldrar. Eller? Adoption kan vara en annan fråga. Där finns många lyckliga föreningar. E-L
Inlägg #7: Postat: 2009-08-04 20:22:00
Marilynne
Det borde inte heller vara tillåtet, någonstans, att donera spermier och ägg, om man kräver anonymitet vid givandet. Då skulle man antagligen också komma ifrån det stora problem som existerar, nämligen att en mycket stor andel av anonyma givare gör det för ersättningens skull!!!
"...så tar de det nog på ett bättre sätt..."
Ja, det är tydligt att du inte är förberedd på vad som kan komma att hända, då ditt barn kommer till den tid, då det vill veta var det kommer ifrån och då kan du knappast säga att han "kommer från oss", du har ju själv sagt att barnet är resultat av donationer, alltså har du och din man inget genetiskt samband med ert barn.
"Vi har 11 embryon som vi kommer att donera bort."
Men vad får dig att tro att snittet av alla surrogatbarnsföräldrar skulle vara annorlunda än snittet av andra grupperingar?
Inlägg #8: Postat: 2009-08-04 20:31:00
Ewa-Leena
Var har jag sagt att vi inte är genetiska föräldrar. Gå till min hemsida där du kan följa oss. Där finns Tidningsartiklar om oss . Man går väl knappast ut i Tidningen och inte säger sanningen? Våe son är vår genetiske son. Jag kommer att lägga ut bilder så småningom så ser du nog likheten:. Jag har en ofarlig tumör på min Livmoder som gör att jag ej får bära barn. Därav använde vi oss av en Värdmoder!
Inlägg #9: Postat: 2009-08-04 20:40:00
Ewa-Leena
Det är en oerhörd gåva donatorerna ger många som inte har ägg eller spermier.Visst finns det grupperingar men jag tror med egen erfarenhet att ett Surrogatbarn är oerhört efterlängtat!och chansen att det finns dåliga föräldrar är mycket mindere än bland de som får barn "normalt". Bara för att man kan knulla till sig ett barn så blir man ju inte automatiskt förälder. Denna titel måste man förtjäna. Och de som kan bedömma detta är naturligtvis barnen. Jag har dock ett bra bevis på att JAG är en bra förälder. Bäst i hela världen säger min 23 årige son:
Inlägg #10: Postat: 2009-08-04 21:57:00
Marilynne
"Var har jag sagt att vi inte ärgenetiska föräldrar."
Här på Sourze, i ditt förra inlägg i ämnet!!!
Inlägg #11: Postat: 2009-08-04 22:02:00
Marilynne
Men varför i hela fridens dar skulle chansen att det finns dåliga surrogatbarnsföräldrar vara MINDRE??? Det är nog dags att du kommer tillbaka från din så tydligen rosaskimrande utopi och tar del av de FAKTA, som finns i ämnet, det fakta som säger att barn som INTE får säka sitt ursprung är ÖVERREPRESENTERADE i statistiken angående psykisk ohälsa, omhändertaganden och självmordsförsök...
Inlägg #12: Postat: 2009-08-04 22:04:00
Marilynne
Om man får barn med hjälp av en surrogatmamma, donerade spermier OCH donerade ägg, har man ju överhuvudtaget INGEN som helst biologisk anknytning till barnet. Varför då inte hjälpa barn, som REDAN fötts till världen???
Inlägg #13: Postat: 2009-08-04 22:23:00
Ewa-Leena
Men Marilynne. Läs artikeln jag skrev första gången. Där står att vi fick barn MED hjälp av en surrogatmoder. Att jag inte fick hjälp längre med IVF för åldersregler Sverige har. Så därav tog vi oss till Ryssland. Ännu en gång så du kanske förstår lyssna nu. VÅR SON ÄR VÅR GENETISKE SOOOON! Förstår du. Som sagt gå gärna in och läs artikeln en gång till innan du yttrar dig. Läs gärna min hemsida också surrogatbarn.dinstudio.se Visst kan man adoptera om man vill. Vi ville prova den här möjligheten, och det gick vägen. Om jag är i ett rosaskimmrande utopi, så är du nog snarare i ett svartskimmrande, deppressivt,fördömmande, hycklande, nutid. Kram på dig
Inlägg #14: Postat: 2009-08-04 22:33:00
Marilynne
Ewa-Leena, nu har jag läst artikeln en gång till och du har ju raderat svaret på frågan om din man var spermiedonator. det är 9 kommentarer registrerade men bara 8 kommentarer kan nu ses. På frågan om vem som var äggdonator, svarade du så här: "Det kan man ju själv vara, eller använda en äggdonator. Sådana finns ju i äggdonationsbanker, vars äggdonator är anonyma."
Merd anledning av detta är jag tvungen att fråga dig Ewa-Leena,av vilken anledning känner du dig nödgad till att ljuga om ditt barns genetiska ursprung?
Inlägg #15: Postat: 2009-08-04 22:48:00
Ewa-Leena
Kan man radera ett svar som SOURZE tagit in? Jag försökte svara men visste inte då att texten blir rosa när man skriver för mycket och att det var något fel då. Detta vet jag nu, men har absolut inte raderat. Vet ej hur man gör. Vad du tror om mig och min man bryr jag mig inte om. Jag vet ju vem sonen kommer ifrån:Jag svarar nu då IGEN!. MIN MAN ÄR SONENS BIOLOGISKE FAR. JAG ÄR HANS BIOLOGISKE MOR, OCH DET ÄR DETTA VI STRIDER OM JUST NU MED MYNDIGHETERNA!.FÖR I SVERIGE RÄKNAS DEN FÖDANDE KVINNAN SOM MODER. VÅR SURROGAT MODER HAR AVSAGT SIG VÅRDNADEN 3 GGR NU. LÄS MIN HEMSIDA. puh! VAD SVÅRT SOMLIGA HAR ATT FATTA. Anledningen att jag skriver om spermier och äggdonation är att detta är en möjlighet för dom därute som jag försöker att få kontakt med ¨så jag kan berätta och hänvisa dom till vår Firma vi använde oss av i Ryssland, då detta är en mycket seriös firma. VILL! man använda sina egna ägg som JAG GJORDE!så går detta bra. Nu avslutas detta samtal.Natti Natti
Inlägg #16: Postat: 2009-08-04 23:14:00
Gris-Lisa
Vart tycker ni gränsen för konstgjord befruktning egentligen ska gå, vid 50 års ålder, kanske?
Inlägg #17: Postat: 2009-08-05 09:53:00
Jocke S-43
11 Stämmer det, har du någon länk?
Inlägg #18: Postat: 2009-08-05 10:02:00
Jocke S-43
15 Här har förts en intressant diskussion men kanske onödigt förlängd genom svårigheter om terminologin tycks det.
Alltså biologisk mor är man om man bär/föder barnet, oavsett var ägget kommer ifrån. I Sverige, bara? Men då är man inte en genetisk mor om ägget komer från någon annan eller vad? När det gäller pappan så är biologisk far det samma som genetisk far eftersom han inte är inblandad i själva havandeskapet. Blev det rätt så? Men sedan kan man väl också få ett eget ägg inplanterat av olika mediciska skäl? Och är då både biologsikt och gentetiskt sett mor. Undrande ma
Inlägg #19: Postat: 2009-08-05 13:16:00
Ewa-Leena
Precis! Jag är min sons genetiske mor, men inte biologiske i Sverige, för jag har ej fött det utan en Surrogatmoder.
Inlägg #20: Postat: 2009-08-05 13:55:00
Jocke S-43
Men här ovan skriver du "jag är hans biologiske mor". Med stora bokstäver. Men du menar kanmske att svenska myndigheter bestämt så? Klart det kan bli missförstånd. Man måste noga skilja i text på vad myndigheter säger från sin upphöjda position och det man själv anser vara riktigt. "DE anser att jag är hans biologiske osv..." Men tack ändå!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...