Robotmänniska, vågar du känna efter?

Den här tråden diskuterar artikeln Robotmänniska, vågar du känna efter?.
Inlägg #1: Postat: 2009-07-21 13:34:00
Utforskaren
En mycket tänkvärd artikel som knappast någon kan stöta sig på. En själsbroder har dykt upp på Sourze som jag glatt hälsar välkommen för att få spåna om väsentligheter som känns angeläget och inte bara för mig själv.
Inlägg #2: Postat: 2009-07-22 11:41:00
Utforskaren
Robotmänniska är ett bra uttryck för att vara indotrinerad.
Inlägg #3: Postat: 2009-07-22 12:09:00
mseder
Hej Utforskaren.
Tack för din uppskattning. Jag har knappt varit inne och läst här på Sourze tidigare, men ska hålla utkik efter artiklar som du skrivit framöver. Artikeln hoppas jag ska kittla människor till att inse att mycket av det vi gör och säger är upprepat och inte minst skapat av media. Människor som just nu ringer ner vårdupplysningen om svininfluensan är bara ett exempel.

Jag säger som dekalen på min bil:

Se längre - Känn efter - Tänk själv
Inlägg #4: Postat: 2009-07-22 12:41:00
Utforskaren
/Se längre - Känn efter - Tänk själv./ Tänk om vi alla kunde fungera så mseder, som skulle vara stimulerande för alla som skriver på Sourze, i artiklar, inlägg och kommentarer. Har själv försökt belysa en del politiska frågor här som tyvärr inte har emottagits på ett förnuftigt sätt och jag har då blivit en slags bov i dramat för det som utspelar sig i samhället. Av detta skäl har jag tagit min mats ur skolan för jag finner det lönlöst att belysa politiska sanningar på det här forumet. Robotmänniskorna finns här i för stor utsträckning för att kunna få fart på Sourze, som att tala om vad som sker i gamla Sverige, men det verkar inte vara särskilt angeläget när det gäller åtminstone rent politiska frågor. Att skriva om vad som händer och sker i omvärlden det är grejer det, som har fått en överdriven prioritet av någon obegriplig anledning, jag begriper mig inte på dem som sysslar med att ensidigt belysa allt utanför vårt lands gränser precis som om Sverige inte existerade längre?
Inlägg #5: Postat: 2009-07-22 18:03:00
JorgenCarlberg
Vad är ett statussamhälle utan sina profileringar och stereotyper? Du jobbar bra på att projicera ut att alla är robotar, nu är det ju inte riktigt så enkelt, även om det för den orationellt styrda känslomänniskan kan te sig så i många fall. Stereotypisering är en del av den propagandaapparat som håller människan i schack. Den äger din värdefilosofi, den äger hela ditt känsloregister, negativt som positivt. En Svensk Modell sätter en standard, den Amerikanska en annan även om dom två verkar gå i par vid tillfället, inte sant?
Inlägg #6: Postat: 2009-07-22 18:04:00
JorgenCarlberg
Demystifiera masspsykoser, massångestar och masshysterier för att förstå att det handlar bara helt enkelt om socialordning och maktutövning.
Inlägg #7: Postat: 2009-07-22 19:36:00
Utforskaren
JorgenCarlberg det var inte alls så tokigt förklarat om Robotmänniskan som jag är benägen att hålla med dig om, klart att det finns nyanser av kända skäl.
Inlägg #8: Postat: 2009-07-22 19:59:00
mseder
Hej Jörgen

”Stereotypisering är en del av den propagandaapparat som håller människan i schack.”
”Demystifiera masspsykoser, massångestar och masshysterier för att förstå att det handlar bara helt enkelt om socialordning och maktutövning.”

Självklara saker Jörgen!

Men människor som ingår i ett socialt pyramidsystem, som fungerar utifrån ett fåtal normer byggda på makt och rädsla blir just robotifierade. Deras handlingsmönster, tankemönster blir under sådana omständigheter så mekaniserade att vi just får ett robotifierat beteende, Var finns ditt problem, var finns motsatsen?

Det finns olika ”maktdialekter” som du är inne på, såsom den Svenska eller den Amerikanska. Maktutövandet, eller sett ur robotperspektivet, avsägandet av sin egen kraft, är dock i sin grund likadan. Detta är den ideologi jag just åsyftar i artikeln.

Mats
Laddar...