Gud finns nog inte?

Den här tråden diskuterar artikeln Gud finns nog inte?.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2009-07-24 00:22:00
GunnarL ej inloggad
Sunny, Jag ger Dig i princip rätt när det gäller de skrifter som togs in i Bibeln men håller inte med om att "Paulus uppenbarade sig lite sent". Han var ju i stort sett jämnårig med Jesus enl. vad jag förstår född tre år senare. Beträffande katter så har jag inget emot dem - däremot tror jag inte att Kent Katt någonsin kommer att betraktas som helig -åtminstone inte i den version han framställer sig själv här på Sourze. Och att det där kommatecknet Du refererar till skull förändra religionen förstår jag över huvud taget inte. Jag skall i alla fall fördjupa mig lite i frågan om hur skriferna i Bibeln blev utvalda - det har något med ett kyrkomöte i Nicae att göra någon gång på 300-talet tror jag. Ämnet är under alla förhållanden intressant, eftersom Bibeln har betytt - och fortfarande betyder - så mycket för så många människor. Fullt i klass med IKEA-katalogen!
Inlägg #42: Postat: 2009-07-24 09:44:00
Janne B ologgad
Gunnar 35 / Ja de som skrev som vittnen hade ju under lång tid tillgång till hundratals andra samtida vittnen. Vitten som följt Jesu liv mer eller mindre. Väldiga skaror var ju samlade i Jerusalem vid den dramatiska Påsken och likaså vid judfarnas Pingstdag.Så Matteus och Johannes hade då ingen brist på färska referenter. Bland dem fanns givetvis många skrivkunniga.Ännu fler läskunniga för det hade de lärt sig i synagogorna som var en slags skolor o kulturcentrum.
Inlägg #43: Postat: 2009-07-24 11:14:00
Utforskaren
De flesta forskare inom olika vetenskaper är ju tämligen överens att det finns andra solsystem och planeter som är befolkade.En hypotetisk fråga finns eller har det funnits en liknande Jesusgestalt på alla bebodda planeter? Är det bara vi jordbor som har varit så efterblivna så vi måste haft en glorifierad person att se upp till för att bli bättre människor eller vad nu det hela skulle tjäna till. Skulle vår värld förblivit på stenåldersnivån utan en gud och en Jesus? underförstått gudstron har utvecklat människan till att bli en "civiliserad" varelse.
Inlägg #44: Postat: 2009-07-24 11:35:00
Utforskaren
Muslimerna lär ha samma gud, men deras Muhammed går inte att jämföra med Jesus och tesen utan en Jesus hade vi inte utvecklats till civiliserade människor. Muslimerna har gått sin egen väg, har de samma status med sin Muhammed som var en rövarhövding som stal till sig makten och kuvade människorna till en blind lydnad som existerar än idag. Har muslimer blivit civiliserade och ser nyktert på tillvaron som anstår, för att vara något att räkna med för en vidarteutveckling likt den civiliserade världsbefolkningens dito.
Inlägg #45: Postat: 2009-07-24 14:50:00
Janne B ologgad
Utforskaren nr 43/ Det där är rena fantasier. Den där enigheten existerar inte. Befolkade med vad? Nej tack!
Inlägg #46: Postat: 2009-07-24 14:55:00
Janne B ologgad
Utforskaren 44 / här för du ett resonemang om muslimernas ställning som är samma funderingar som mina.Svaret är väl att muslimerna i vissa länder tycks ha lättare att anpassa sig till det moderna samhället, än i andra< länder.I Indonesien tycks det gå bra men arabvärlden ligger hundratals år efter i sin ut veckling. Utom vissa rikemansgrupper etc där.
Inlägg #47: Postat: 2009-07-24 15:36:00
Utforskaren
# 45 Janne B du har tydligen missat den debatten om liv på andra planeter, bland forskarna i världen som numer delar sina rön som bekant.
Inlägg #48: Postat: 2009-07-24 17:43:00
Janne B ologgad
Jag har sett o läst mkt om ev möjligmikroskopiskt liv på ett fåtal planeter. Den möjligheten utesluter jag inte. Man har ju funnit liv i en underjordisk sjö under sydpolen. Den har inte varit i kontakt med yttervärlden på 40 000 år påstods det. // Men liv där temperaturen svänger mellan 400 plus o 400 minus tror jag inte på. Så behövs det col och syre mm. Jag har Wordproblem i dag.
Inlägg #49: Postat: 2009-07-24 18:33:00
Utforskaren
Janne B Jag kan bevisa att det finns mänskliga varelser i Universum.
Inlägg #50: Postat: 2009-07-24 19:29:00
Janne B ologgad
Jag är upptagen under helgen men sedan kan vi fara ut och titta.Jag har ärvt ett förstoringsglas och en lupp av min pappa.
Inlägg #51: Postat: 2009-08-24 22:52:00
Uno Hansson
Jag TROR att GUD finns! GUD är kärlek, enligt Jesus!
Inlägg #52: Postat: 2009-08-24 22:54:00
Uno Hansson
Varför, varför göra det hela så krångligt, egentligen!
Inlägg #53: Postat: 2009-08-24 22:59:00
Uno Hansson
Nöjer man sig inte med att GUD är kärlek, så är man väl inte ateiskt utan någon som söker ett svar på frågan: "Finns GUD" Tror man att det inte finns någon som helst kärlek, så... förstås

... men inte hade kärlek, så vore jag intet... enligt Paulus jag är att ofullgånget foster, som han också sade... så det är kanske frågan om man skall lita på hans ord... tja...
Inlägg #54: Postat: 2009-08-24 22:59:00
Uno Hansson
ett ofullgånget foster...
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...