Iranska regimen försvarar demokratin?

Den här tråden diskuterar artikeln Iranska regimen försvarar demokratin?.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2009-06-22 21:31:00
Jannebru
Ja prästerskapet står ju som yttersta garant för att endast rättsinnande och rättrogna har fått ställa upp i det så kallade valet. ;-
Inlägg #2: Postat: 2009-06-23 13:09:00
John Järvenpää
Det är förvisso sant. Men fullskalig demokrati kan inte införas över en natt, det blir kaos. Vilket ex-Sovjet och Sydafrika visar. En parallell till prästerskapet har vi i Sverige i journalistkåren och den politiska korrektheten som skandaliserar, demoniserar och fryser ut det man ogillar.
Inlägg #3: Postat: 2009-06-23 14:04:00
Kantboll
John Järvenpää du menar i klartext att vi i Sverige lever på falska grunder helt sonika som tyvärr de flesta accepterar, som den upplyste kallar för PK-folket.
Inlägg #4: Postat: 2009-06-23 15:43:00
John Järvenpää
Det sätt på vilken makten kan undertrycka tankar och åsikter i en demokrati har jag tagit upp i två böcker samt i flera artiklar. Vill du ta del av mer välrenommerade herrar i sammanhanget så kan nämnas exempelvis Pierre Bourdieu, Michel Foucualt eller Noam Chomzky. Den franske sociologen Gerard Mermet har använt begreppet demokratur - en blandning av demokrati och diktatur - för att beskriva ett system som formellt har fri press, fria partier samt åsikts- och yttrandefrihet, men där ett etablissemang i själva verket dikterar vad som ska släppas fram i den offentliga diskussionen.
Inlägg #5: Postat: 2009-06-23 21:48:00
Banestyrelsen
"Om det iranska valet har gått rätt till, vilket det mesta talar för, då borde väst ta avstånd från de våldsamma protesterna" ????? Vad babblar du om? Inga iranska val går "korrekt till". Hur kan du påstå att det saknas indikationer för fusk när både andliga ledare och fd ministrar i Iran kallat valet en konservativ kupp? Och skydda "ett demokratiskt hållet val"?? En icke-demokratisk regim har inte legitimitet att skydda ett icke-demokratiskt val mot protester. Man kan säga mycket om västerländsk demokrati, men påstår man att Iran skulle vara en "blandning av demokrati och diktatur" i samma kategori som Sverige och andra västländer har man garanterat aldrig satt sin fot i Iran.
Inlägg #6: Postat: 2009-06-23 22:17:00
John Järvenpää
Bäste Banestyrelsen, först igår, efter att texten publicerats, erkände väktarrådet att valfusk/fel i rösträkningen förekommit. Emellertid tycks det fortfaranda saknas bevis för omfattande valfusk, i den grad att själva resultatet skulle ha påverkats. Jag har förvisso inte besökt Iran men känner folk som gjort det och varit nöjda. Forts...
Inlägg #7: Postat: 2009-06-23 22:18:00
John Järvenpää
Forts... Dessutom har media rapporterat om iranska asylanter, numera bosatta i Sverige, vilka tydligen har rest ner för att hälsa på släktingar, semestra osv. Logiskt sett ter det sig väl något underligt att man först flyr från ett land för att snart åka dit igen, till det ställe som av västmedia beskrivs som odemokratiskt, helvetet på jorden mm. Det här pekar på ett omfattande problem kring hela asylcirkusen, nämligen att det i princip aldrig är livsfarligt i ett helt land på en gång - där finns alltid säkra platser...men det är en annan diskussion. Slutligen ett välmenande tips: försök att sansa dig lite, det är inte bra för hälsan att hetsa upp sig för mkt.
Inlägg #8: Postat: 2009-06-23 22:57:00
Jannebru
Vad är det för konstigt med att vilja besöka sitt gamla hemland när det blivit lite lugnare där, i vart fall i vissa delar.Är man inte moraliskt skyldig att försöka hälsa på åldriga sjuka föräldrar? De flyktingar som hunnit bli svenska medborgare har väl samma resemöjligheter som ursvenskar!
Inlägg #9: Postat: 2009-06-23 23:40:00
Banestyrelsen
6-7. Jag har varit i Iran och vet mycket väl att det inte är "helvetet på jorden". Jag har heller inte hävdat att det skulle vara det. Däremot har du hävdat saker som avslöjar hur lite du vet om hur landet fungerar. Hade du känt till hur Väktarrådet tillsätts hade du insett att rådet inte har någon trovärdighet när det gäller att bedöma validiteten i kritik riktad mot ledarskapet, och hade du följt nyhetsbevakningen den senaste tiden hade du vetat att det sedan hela tiden funnits en lång rad viktiga indikationer på att utbrett valfusk förekommit, inte bara gårdagens propaganda från Väktarrådet. Kanske bör du överväga att inte skriva om saker du inte ens besitter grundläggande kunskaper inom.
Inlägg #10: Postat: 2009-06-24 06:51:00
John Järvenpää
8: Frågan blir då om det alls finns behov av att permanent bosätta sig i andra länder. FN har i många år talat om genomströmningsprincipen. Den innebär att ett land ger hjälp och skydd åt behövande till dess att det lugnat ner sig i deras hemländer varpå de åker tillbaka med förnyade krafter. På så sätt har hjälpnde länder alltid en bra beredskap att hjälpa nya behövande, och inte som det är nu: arbesbrist, utanförskap, konflikter mm.
Inlägg #11: Postat: 2009-06-24 07:01:00
John Järvenpää
9: Du tillskriver mig saker som jag inte sagt, ett tecken på att du har svårt att diskutera - väktarrådsfasoner? Västerlandets journalistkår är inte heller demokratiskt tillsatt men har makten att bestämma vilka åsiker som ska släppas fram, vem som ska demoniserars osv. Hursomhelst måste jag tydligen upprepa: Rom byggdes inte på en dag! Låt Irans utveckling mot frihet ta den tid det behöver. Detsamma gäller Kina m fl länder.
Inlägg #12: Postat: 2009-06-24 14:09:00
GunnarL
Parallellen mellan Irans väktarråd och Västerlandets journalistkår är bra och ganska träffande. Tack för den!
Inlägg #13: Postat: 2009-06-24 14:36:00
Jannebru
Jag tror att Väktarrådet har mera vapen och fängelser till sitt förfogande....
Inlägg #14: Postat: 2009-06-24 16:04:00
Thomas L. Aabo
Journalister, journalister överallt journalister.
Inlägg #15: Postat: 2009-06-24 19:43:00
GunnarL
13/ Förvisso är det så Janne B. Men beträffande åsiktsmonopolet så är skillnaden inte så stor!
Inlägg #16: Postat: 2009-06-24 20:52:00
Jannebru
Visst är det så att båda grupperna är överkänsliga för kritik. det hör jag ofta i SR och SVT. Säg aldrig ett kritiskt ord om "vissa" journalister som lever på att kritisera politiker osv.
Inlägg #17: Postat: 2009-06-24 23:48:00
Leif-Arne
"En parallell till prästerskapet har vi i Sverige i journalistkåren och den politiska korrektheten som skandaliserar, demoniserar och fryser ut det man ogillar." En retorisk slapstick. Talet om så kallad "Politisk korrekthet" mm. bottnar i att vissa har mycket svårt föt att ta till sig att yttrandefriheten visserligen innebär att man har rätt att uttrycka nästan vilken åsikt som helst, men att andra har rätt att kritisera och ifrågasätta. Då tar man till det retoriska greppet "politisk korrekthet; -Buhu de dumma journalisterna frågar efter källor och ifrågasätter, stackars mig som blir utfryst och demoniserad.
Inlägg #18: Postat: 2009-06-25 01:20:00
Kantboll
Var inte ledsen Leif-Arne över det politiskt korrekta, några riktlinjer måste finnas, sedan är det en annan sak att de politiskt korrekta är grunlurade. Dig lurar man inte i första taget du genomskådar det mesta även med ett felaktigt synsätt och skit samma med det, vem bryr sig?
Inlägg #19: Postat: 2009-06-25 19:18:00
Pontus Karlsson
Varför tror du att folk protesterar i Iran? Även om valet skulle ha gått demokratiskt till så har det orsakat massivt missnöje hos miljontals människor. Dessa människor är inte idioter eller dåliga förlorare, de är rättmätigt förbannade på den förtryckande regimen som de hoppades slippa iom det här valet! Må hända rapporterar västerländsk media ensidigt från Iran, men det finns en hel del oberoende rapporter på nätet också som tyder på övervåld från polisens sida vid dessa protester. Och för min del skulle jag stödja protesterna även om det är demonstranterna som har trappat upp våldet! Detta eftersom det knappast rör sig om terrorism, utan ett folkligt upplopp till följd av ett orättvist, teokratiskt och förtryckande styrelseskick.
Inlägg #20: Postat: 2009-06-25 20:24:00
GunnarL
Bra rutet tycker jag Pontus Karlsson! Problemet är nog att landet är väldigt tudelat. Å ena sidan en välutbildad och modernt tänkande medelklass som vill ha förändring, å andra sidan en obildad och religiöst bunden underklass förmodligen majoriteten av befolkningen.
Och dessa krafter kan inte mötas, eftersom de har alltför olika bakgrund. Det blir ingen ordning i denna stora och rika nation förrän man får bort ayatollorna från makten - och dit är det långt! Märk väl att ingen av presidentkandidaterna offentligt ifrågasätter "den islamska staten" med allt vad det innebär.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...