Jag talar om klass

Den här tråden diskuterar artikeln Jag talar om klass.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2009-06-21 23:55:00
Jannebru
Jag ska läsa med stor omsorg då jag är pigg och nykter,jag menar nyter.
Inlägg #2: Postat: 2009-06-22 09:55:00
steno
Många klassresenärer ser sin uppväxtstad som Jante i skildringen "En flykting korsar sitt spår". Doris Dahlin anger som det viktigaste som möjliggjort hennes klassresa:"...Härnösand, som genom att vara den stad den var, gjiorde det nödvändigt att resa därifrån".
Inlägg #3: Postat: 2009-06-22 11:47:00
Kantboll
Steno/ Jantelagen är generationernas klassresa att inte vara någon och det märks med en befolkning utan större självförtroende.
Inlägg #4: Postat: 2009-06-22 12:18:00
Shps
I Sverige idag finns det inga yttre omständigheter som hindrar folk från att bli vad som helst. Klass är mest ett sätt att tänka. Att gör upp med det tänkandet är dock säkert inte lätt.
Inlägg #5: Postat: 2009-06-22 12:28:00
Jannebru
Nej nej/ I alla myndighetssituationer och inom vården blir du behandlad efter den klass som du antas tillhöra....Förr då jag jagade någon per telefon lånade det sig i hög grad att ta sin bästa titel som tillhygge mot receptionisten.
Inlägg #6: Postat: 2009-06-22 12:35:00
Kantboll
Helt rätt Shps, vi går självmant in i ett klasstänkande, förvisso med en viss påverkan av vår uppfostran. Att bryta detta mönster handlar om att ha ett starkt självförtroende, som de flesta saknar och därför är det enklast att jamsa med den större massan som är folkets olösliga problem att få vara någon. Ett land med friskt folk vore något att skryta med, men som bekant har vi inte längre något att skryta om, som borde vara bekant för de flesta i vårt fantastikt natursköna land, ja det förstås, det är väl det enda vi har kvar att skryta över numer att Sverige är ett vackert land.
Inlägg #7: Postat: 2009-06-22 13:03:00
steno
Många fler än Kantboll förnekar att det finns klasser ellwer att det är några problem. Då säger man också att det inte är någon skillnad att växa upp i Bergsjön eller Örgryte.I Fittja eller Stocksund.Andelen arbetarbarn blir allt lägre bland akademikerna. Du har att kämpa mot attityder både hemma och borta. Det tar tid. En klassresenär måste krossa många barriärer, både inre och yttre
Inlägg #8: Postat: 2009-06-22 13:05:00
steno
Förlåt, det var kanske shps som sa det.
Inlägg #9: Postat: 2009-06-22 13:10:00
Kantboll
Jannebru du har givetvis rätt i vad du påstår hur man kan bli behandlad. Själv har jag fått talets gåva även om jag skriver som en kratta mellan varven har man inte fått det ena så har man fått det andra som gåva Jo jag har fått min vilja fram både hos myndigheter och vårdsektorn. Jag har en alla tiders husläkare som har gjort allt vad jag bett om och därför måste jag påstå att talets gåva är en välsignelse för mig i många sammanhang. Visst mitt självförtroende är alltid på topp som gör sin beskärda del för att få min vilja fram. Myndigheter kan jag tackla, som nu sist med mitt skatteärende som blev till vad jag ville ha det till som givit mig sänkt skatt på grund av min vältalighet.
Inlägg #10: Postat: 2009-06-22 13:16:00
Kantboll
#8 Steno det var Shps som hade sin yttran och inte jag.
Inlägg #11: Postat: 2009-06-22 13:26:00
Kantboll
Steno/ du nämde skillnaden att växa upp på olika platser där miljön formar oss, för jag antar att det syftar på detta. Inte nödvändigtvis behöver man bli en dålig person för att man växt upp i en dålig miljö. Tvärtom nästan, sporrar det individen att ta sig upp i samhället, alltså jag tror att vi är skapta till att kunna bryta eller byta mönster, när vi upptäcker ett ohållbart leverne.
Inlägg #12: Postat: 2009-06-22 15:04:00
Shps
Orsak och verkan: även i rikare bostadsområden och samhällen finns det de som inte får en tro på sig själv att ta sig vidare i livet, vart de nu vill. Det hänger mer på föräldrar än på bostadsområde. Min poäng är att klass handlar mest, nästan enbart, om inre barriärer - om psykologi. Inte om pengar, eller andra yttre faktorer. Sedan är det intressant att identifiera ordet klass. Det skrevs en bok om det publicerad på Borea förlag. Har inte själv läst den, men författaren var medveten om svårigheten med begreppet. Har för mig att han stannade helt vid vilket arbete folk hade. Då skulle jag vara underklass. Dock identifierar jag mig inte så.
Inlägg #13: Postat: 2009-06-22 15:14:00
Shps
Saker som utbildning, ekonomi, arbete tror jag är mindre viktigt för personer då de identifierar sig efter klass. Sålunda kan Ulvskog identifiera sig som arbeterklass trots att hon är journalist, eu-kommissionär tror jag och tjänar kanske tio gånger så mycket som undertecknad. Medan undertecknad inte identifierar sig som arbetarklass trots "arbetaryrke" och underklass. Dock har jag aldrig skrivit att det inte är ett problem att det fortfarande finns "klasser". Vad det gäller är att klura ut vad klass är. Som skrivits tror jag det handlar mer om tänkande än om yttre omständigheter.
Inlägg #14: Postat: 2009-06-22 15:15:00
Shps
"trots" skulle ej varit inom parantes.
Inlägg #15: Postat: 2009-06-22 15:27:00
Shps
Obs: Om Ulvskog identifierar sig som arbetarklass vet jag inte helt säkert men det framstod som så efter ett tal hon höll och i övrigt fattar ni poängen det skulle kunna vara Persson jag gillar honom eller många andra.
Inlägg #16: Postat: 2009-06-22 17:56:00
steno
Melitta Snårskog är välbetald medelklass och klassresenär EU-prlamentariker, förmodligen också pension från riksdagen och som fd minister. Hon har säkert kunna dra nytta afv sina erfarenheter. Företräda "arbetarna" men själv vara medelklass.Föräldrarna var däremot arbetarklass. Klass är inte vad man vill vara utan vad man är.
Inlägg #17: Postat: 2009-06-22 18:00:00
steno
Det är kul att se att många välbetalda Sossar eller LO--höjdare som frenetiskt klär sig i rutiga skjortor, jeans och försöker tala arbetarspråk, snusa osv. Hasse Karlsson, fd minister blev aldrig annat än "målare" fast det var en myckedt tidig och kort karriär.
Inlägg #18: Postat: 2009-06-22 21:37:00
Jannebru
Tänk vad mycket lättare det är att säga Steno än Shps!
Inlägg #19: Postat: 2009-06-23 00:21:00
Sunny
Visst handlar det om vem man är. När jag var ung lät jag två av mina mest älskade män boka tider åt mig hos läkare jag aldrig skulle hamnat hos om jag sökt dem själv .Den ene av mina käre var genaraldirektör o den andre höjdare inom försvaret.Via dem fick jag alltid de nyaste o bästa medecinerna som ibland var dyrare än de jag fick om jag sökte själv.När min fosterpappa fick en blodpropp i benet vid 70 år blev vi avvisade från Falköpings sjukhus med orden:vi tar inte in så gamla för sånt.När samme fosterfar låg för döden 15 år senare fick han ingen smärtlindring:de tog ifrån honom de magnecyl jag tog med.När min försvarsanställde vän ringde fick han genast morfin.Han hade canser på 8 ställen visade obduktionen så han hade fått ha rejält ont.
Inlägg #20: Postat: 2009-06-23 00:23:00
Sunny
Utomlands blir jag annolunda behandlad: de kan inte avgöra på mitt språk vilken klass jag tillhör.Samma sak ifall jag skriver i stället för ringer.Men då får jag ta bort stavfelen först.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...