Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Steno, jag kan visst "läsa av det som sker i samhället eller vilka möjligheter eller brist på möjligheter andra har". De var inte saken gällde utan vad som ORSAKAR denna brist på möjligheter. Även jag tror att det är "osynliga sociala spärrar" snarare än fysiska förhållande. Jag tror likt GunnarL att det handlar mest om intellektuellt självförtroende. Dock kan jag se historien: arvet från industrisamhället: sorteringen av folk efter arbetare och tjänstemän och nedvärderingen av de förra. Likt GunnarL tror jag att attityden håller på att förändras lite grand och att allt arbete som gör nytta för samhället skall ses som ok och att ingen skall döma sig själv eller andra efter gamla mallar. Jag känner flera akademiker som jobbar som tidningsbud och liknande och som valt friheten före stålarna. Den livsstilen kommer mer och mer. Angående den politiska adeln skrev Anders Isaksson en bok om det för några år sedan. Kontakter blir allt viktigare, även "på golvet". Ha de!

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?