Inlägg #21: Postat: 2009-06-04 13:54:00
|
GunnarL ej inloggad |
19 Lars Nilsson är i alla fall ett exempel på en svensk som inte är normal. Han svarar t.ex. på svar nr 19 i replik nr 19.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2009-06-04 15:46:00
|
Lars Nilsson |
#21 tror jag Men normal som Du är har Du tydligen inga svårigheter att förstå det onormala. Är Du också onormal? Innerst inne alltså?
|
|
Inlägg #23: Postat: 2009-06-04 16:39:00
|
Janne B |
Ungefär år 1900 då min morfar var nygift tog han sin hustru till psykdoktorn i Göteborg. Han hade nämligen funnit att hon var onormal, ja rent av tokig.De berömde läkaren satt och pratade med henne en stund och sedan sa han att morfar Bengt hade helt rätt! Frun var verkligen galen men det var de flesta andra människor också så det var bara att finna sig i ödet!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2009-06-04 18:52:00
|
GunnarL |
22/ Nej, Lars Nilsson, jag är nog ganska normal. Det är därför jag förstår även Dig! Att den normale förstår den onormale är det fundament som exempelvis all mentalvård bygger på.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2009-06-04 18:59:00
|
GunnarL |
23/ Janne, Din berättelse får mig att erinra mig en historia från 60-talets Småland. Det hände sig i Ljuders socken. En bonde hade en onormal hustru det har inget med Lars Nilsson att göra - hon var helt enkelt mentalt rubbad. En dag ringde hon polisen i Växjö och påstod att hennes man skjutit deras son! Polisen ryckte ut med full styrka fyra bilar - 20 man. Bonden satt helt fredligt på sin traktor och plöjde sin åker när polisen, fullt beväpnad, omringade honom med höjda vapen. Han yttrade då orden: "Ja, här är väl inget annat att göra än att kapitulera!" Både han och hustrun fördes till Växjö för förhör, varpå mannen fick återvända hem och hustrun fick kvarstanna på S:t Sigfrids sinnessjukhus. Men jag tycker repliken: "Ja här är väl inget annat att göra än att kapitulera" är ganska skön, när man har 20 poliser siktande på sig.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2009-06-04 20:50:00
|
Lars Nilsson |
#25. Jaha, det var en sedelärande historia från Gunnar L -som tidvis inte är inloggad enligt egen utsago - om det skojiga vardagslivet i hans hemtrakter samtidigt som han säger att skåningar är dryga och tröga i huvudet. Och då har jag inte ens citerat vad han tycker om oss som bor på Östermalm i Stockholm. För vidare studier vad Gunnar L tycker om fransmän och tyskar hänvisar jag till #18.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2009-06-04 20:58:00
|
Lars Nilsson |
Men midsommarfirande med brännvin, konserverad sill och vackla runt stången skrålande Små Grodorna,är kulturyttringar som gillas av Gunnar L. Anser man inte det vara höjden av lycka är man onormal och bör nog emigrera fortast möjligt. Förmodligen till det kulturlösa USA?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2009-06-04 21:10:00
|
Leif-Arne |
# Jordgubbarna och färskpotatisen får inte fattas. Visserligen är matjesillen från Holland och små grodorna ursprungligen en nidvisa engelska soldater sjöng om franska armen under Napoleonkrigen, men den ljusa natten och midsommarblommorna är svenska. Länk: youtube.com
|
|
Inlägg #29: Postat: 2009-06-04 21:12:00
|
The Diplomat |
#27 Kulturlösa USA ? De har ju en våldskultur som få andra länder kan mäta sig med.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2009-06-04 21:22:00
|
Lars Nilsson |
#29. Ja, se där. En kommentar helt i Gunnar L:s anda!
|
|
Inlägg #31: Postat: 2009-06-04 21:26:00
|
Leif-Arne |
Midsommar är en slags kulmen, en årets absoluta höjdpunkt. I norr kommer våren sent, inte utdraget och etappvis utan som en explotion med början från mitten av maj ungefär, alla växter knoppas och blommar nästan samtidig och den blommningen kulminerar vid midsommar, sedan tar högörterna och tistlarna över ängarna, fågelsången är som intensivast fram till midsommar.Efter en lång mörk period är det som om ljuset ger livet tillbaka. Har man långkalsonger på sig 11 månader, så var/ är det inte så konstigt att man blir lite mer intensiv den korta stund klimatet så tillåter.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2009-06-04 22:24:00
|
Lars Nilsson |
#31. Det är ju då fan, Leif-Arne. När jag läser Din kommentar är det nästan så jag tar tillbaka allt det jag skrivit och hävdar motsatsen. Varför för Du mig denna otjänst? Förmodligen är jag också en känslomässig svensk velipetter med nationalromantik i generna när allt kommer till kritan.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2009-06-05 08:23:00
|
GunnarL |
30/ Ja, den var bra "The diplomat"!
|
|