|
Inlägg #1: Postat: 2009-05-15 23:29:00
|
|
Lars Nilsson |
Kan inte låta bli att citera Widdicombe kommentar om Malena. "Det låter som Malena Ernman svalt en papegoja från Trollflöten" Och om Norges bidrag: "Han ser ut som 14, flinar som han smakat på mormors plommonlikör och hans dansare verkar tro att de är med i en aerobicvideo för kosacker".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-05-15 23:40:00
|
|
Leif-Arne |
Apropå dålig engelska, har du funderat över att majoriteten av de som talar engelska har inte engelska som modersmål sk. broken english. Vilket innebär att broken english faktiskt är regeln och the Queens english är undantaget. Annars håller jag med om att EM i sjund är en fruktansvärt långddragen orgie i kitsch och kväk, men som har enorma tittarsiffror. Så varför inte.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-05-15 23:46:00
|
|
Leif-Arne |
Visst blir det enahanda när alla skall sjunga på engelska. Själv tycker jag tyska är ett bedrövligt underskattat språk i sångliga sammanhang. Länk: youtube.com
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-05-16 00:05:00
|
|
Leif-Arne |
En schlager är ju inte längre en schlager, någonstans då der Schlager ersattes av Hits började det gå utför. Här en herre som ändu upprätthåller traditionen : Länk: youtube.com
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-05-16 09:04:00
|
|
Lars Nilsson |
DN:s kulturchef, Maria Schottenius, tolkar sin och nog många svenskars blygsamma och insiktsfulla uppfattning i dagens tidning med rubriken: MALENA ERNMAN ÄR EN AV JORDENS STORA NATURTILLGÅNGAR.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-05-16 13:06:00
|
|
Banestyrelsen |
"Det låter som Malena Ernman svalt en papegoja från Trollflöten" ... "hans dansare verkar tro att de är med i en aerobicvideo för kosacker" etc. Jag haller med i sak, men tycker samtidigt att anglosaxers eviga forsok att forsoka vara roliga genom denna typ av liknelser ar om mojligt annu mer trottsama och icke-originella an schlager-EM.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-05-16 13:46:00
|
|
Lars Nilsson |
#6. Visst kan man invända att ett lands befolkning som begåvat världen med intellektuella toppar som "Jerry Springer Show" vinnare av "The Worst TV Shows Ever" och professionell wrestling skall ligga lågt. Och andra sidan kan man vända på det och ser det som ett bevis på den låga standarden på Eurovisonsfestivalen när inte ens den publiken fattar grejen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-05-16 14:05:00
|
|
Banestyrelsen |
Giganternas kamp! Tillaggas bor aven att Jerry Springer Show och Ricky Lake m fl var rejalt populara aven i Sverige da det begav sig. Schlager-EM ar nog inte poppis i USA, daremot vet jag australier som kollar varje ar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-05-16 18:21:00
|
|
-- U.S. -- |
Lars Nilssons lovsång till amerikansk imperialism och brittisk kolonialism får tolv poäng. Kollade för en stund sedan alla mina tv-kanaler. Av 32 talades det engelska i 29 kanaler. Så snacka om kulturimperialism! Ikväll röstar jag med hjärtat dvs. det ryska bidraget med ukrainskan Anastasia Pridhodko. Hoppas hon sjunger på originalspråket dvs. ryska och ukrainska och inte använder det förhatliga imperialistspråket engelskan. I så fall får hon inte min röst. ”Mamo”, som schlagern heter, har en ryskt/georgiskt/estnisk team gjort.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-05-16 19:11:00
|
|
Lars Nilsson |
#9. Själv är jag nog mer facinerad av Nyrysk imperialism. Men jag förstått att den svenska vänstern inte har upptäckt denna. Eller vill inte. Möjligen beroende på att man i ryggmärgen fortfarande har kvar att Sovjet ändå var på god väg mot ett lyckorike. Kanske ändå att den fd KGB-entusiasten Putin kan återskapa det? Han är ju på god väg. Korruption, ett skrattretande rättssystem och avsaknaden av fri press är en bra bit på väg. Det är sånt som säkert glädjer "US". Ja, och så att Röda Armen naturligtvis spelade när Melodifestivalen invigdes.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-05-16 19:44:00
|
|
GunnarL |
Varför räknas inte Billy Butt som vuxen? Det är den enda fråga jag ställer mig efter att ha läst den här miserabla artikeln. Jag tycker att Billy är lika vuxen som någon annan, även om han råkar vara kortväxt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-05-16 19:47:00
|
|
Leif-Arne |
#10 Det ryktas att Putin blev "skitsur" på Tingaling eftersom det var precis den öppningsakt han själv hade tänkt sig.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-05-16 19:49:00
|
|
Leif-Arne |
Man kan även fundera varför italienarna som har erkänt god smak vad gäller musik inte längre är med.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-05-16 19:55:00
|
|
Leif-Arne |
#10 Jag håller inte med om att engelskan är ett imperialistspråk, snarare har engelska blivit ett slags allmängods. Det är knappast att betrakta som ett imperiespråk från USA eftersom de själva är mottagare av språket från en av före detta äkta imperialist nation.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-05-16 20:04:00
|
|
Leif-Arne |
Nu vet jag att Gunnar L inte gillat länkar, beklagar Gunnar. Men för er andra, om ni vill veta hur det går och hur det går till bakom kulisserna: Länk: vgtv.no
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-05-16 20:37:00
|
|
Lars Nilsson |
#11. Trots att "SchlagerGunnarL", sågar min artikel, där han sitter med sina övriga grannar i Knäckebröhult och har laddat upp med miljöriktiga chips och ekologiskt brännvin samt maskrosvin, för att avnjuta traktens och årets största kulturhändelse, kan han inte låta bli att ställa en fråga till mig. Jag svarar så gärna. Billy Butt undantar jag helt enkelt för att han jobbar i branschen. Det fanns en dubbelmening i det jag skrev som jag förstår att GunnarL inte snappade. Billy Butt är hyvens kis som skriver bra men som jag ibland retar mig på därför att han skriver alltför sällan om annat än schlagers och liknande. När han skriver om annat är bland de bästa här på Sourze.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-05-16 20:49:00
|
|
GunnarL |
16/ Det var ett mycket egendomligt svar. Du undantar alltså Billy Butt från de vuxnas skara, därför att han jobbar i schlagerbranschen! Det är nog så att Du själv inte riktigt snappar vad Du skriver. Citat: "Men varför vuxna dit räknar jag inte Billy Butt...osv." För övrigt har jag fullt upp med att titta på Robinson just nu - det här var bara en reklampaus.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-05-16 21:07:00
|
|
Lars Nilsson |
#17. Jo, jag förstår att Du inte fattar det hela. Men låt mig förtydliga. Då Billy Butt varken är ett barn eller en enfaldig vuxen som Gunnar L exvis gör jag ett undantag för honom. OK, jag medger att det säker är svårt för Dig uppfatta denna nyansskillnad. Därför tycker jag Du med det snaraste skall återgå till helgfyllan och Robinson.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-05-16 21:55:00
|
|
GunnarL |
18/ Vad Du skriver är att Du undantar Billy Butt från de vuxnas skara - även om Du inte själv förstår vad Du skriver så är det så! Men var inte ledsen - många människor med begynnande senilitetsbesvär vet intt alltid vad de sysslar med! Beträffande helgfylla, Knäckebröhult, ekologiska chips, och annan skit som Du öser ur Dig, kan jag tala om att jag tillbragt dagen fyra timmar i bil t.o.r. för att flytta tunga möbler i Vejbystrand, där min svåger avled för ett halvår sen, och där huset nu är sålt och måste tömmas! Jag har just nu avnjutit Sveriges bidrag i Eurovisionsfestivalen i form av en internationellt mycket erkänd mezzosopran som heter Malena Ernman. Hon gjorde ett bra nummer, och jag mår övermåttan bra där jag sitter med ett glas vin, thaimat och värkande muskler! Och sen är jag naturlgtvis väldigt belåten med att Lukas åkte ur Robinson. Man får koncentrera sig på väsentligheterna här i livet!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-05-16 22:23:00
|
|
Lars Nilsson |
Tjaa, vad svarar man på en sådan salva? Med död, flyttning och thaimat. I rest my case!
|
| |