|
Inlägg #21: Postat: 2009-05-16 22:37:00
|
|
GunnarL |
20/ Hög tid!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2009-05-16 23:49:00
|
|
Leif-Arne |
Det ser ut som fiolsmurfen kommer att vinna. Ännu ett i en oräknelig rad av kitsch och kväk. Man skall komma ihåg att Sveriges bästa bidrag någonsin kom sist, 1963 Länk: youtube.com
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2009-05-17 00:38:00
|
|
Lars Nilsson |
#22. Norge? Nu blir Gunnar L säkert förbannad. Sverige som hade en "internationellt mycket erkänd mezzosopran" och allt. Dessutom har Billy Butt sagt att troligen vinner Sverige eller Island. Vem kan man längre lita på?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2009-05-17 00:56:00
|
|
Lars Nilsson |
Men Sveriges 21 plats kommer säkert media ta med ro. Det kan man nog som vanligt lita på när det går uselt för Sverige. Eller?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2009-05-17 01:03:00
|
|
Pia K |
En hård bedömning av festivalen Lars! De flasta skiter i Eurovisionsschlagerfestivalen, men vi som gillar musik, är naturligtvis nyfikna på vad man skriver ihop i dag. Det är ju ett konstnärligt företag, hur man än ser på det. Eller är det inte konst?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2009-05-17 08:00:00
|
|
Inger Olsson |
Lars: Jag har inte följt schlagerfestivalen, men i samband med att jag såg på nyheterna i går, ang. bögdemonstrationen i Moskva, dök den där Malena Ernman upp. Jag trodde jag skulle smälla av! Var fan har hon skolat sin röst? Det är absolut inget fel på "finkulturen", d v s att ställa krav på konsten. Vad är annars poängen, om inte konstnären har något m e r att tillföra andra dödliga? Man kan notera hur låga kraven har blivit, vilka än uttryckssätten är. Det är pinsamt när människor stannar kvar på en "6-årings" nivå, trampar runt i samma pöl, har inget tålamod till utveckling och kommer aldrig till insikt. Ha det!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2009-05-17 09:18:00
|
|
Leif-Arne |
#24 Nu spelar egentligen placeringen inte så stor roll eftersom det i grund inte är en tävling utan någonslags manifestation. Till nästa år är årets segrare lika bortglömd som de tidigare, utom i Norge då.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2009-05-17 09:59:00
|
|
Lars Nilsson |
Den massmediala slutsatsen måste bli att Europa inte förstår oss. Särskilt inte Norge.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-05-17 10:06:00
|
|
Leif-Arne |
#28 Därför borde man ordna att SM i sjung, för bara svenskar, man skulle till och med kunna dela upp tävlingen i 4 olika. Sedan låter man en person som är sådär skojjsig leda det hela.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-05-17 10:12:00
|
|
Lars Nilsson |
FULLSTÄNDIG FÖRNEDRING, utropar Expressen idag. Och fortsätter: Vi blev krossade, hånade och hjälplöst efter - igen. Man undrar hur Sveriges folk skall kunna komma över denna smäll mot den nationella stoltheten. Psykakuterna kommer att få det svettigt nästa vecka. Vad kan Expressen göra för att lindra smärtan?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2009-05-17 10:19:00
|
|
Leif-Arne |
Utmana Finland på landskamp i Kärringkånk kanske?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2009-05-17 10:48:00
|
|
I,msorry |
Sång och musik får man ta för vad det är alla har vi vårt tycke och smak för vad vi gillar eller ej. skulle man kört denna tävling med koncentration enbart på musiken, kunde man funnit ett helt annat segrarland. För den musikaliskt begåvade känner man igen stora delar av slagdengorna som man har hört förr med minimal nyansskillnad. Norska låten som var en variant på folkmusik har man hört förut med igenkännande partier. Alltså den oginellaste låten musikaliskt var Hercegovinas som var allra bäst.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2009-05-17 11:17:00
|
|
Lars Nilsson |
När kommer den första analysen av hur detta kommer att påverka vårt redan låga valdeltagande i EU-valet? Vid närmare eftertanke har den nog redan publicerats.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-05-17 11:53:00
|
|
Leif-Arne |
#33 Jag tror inte det ens räcker med att analysera hur årets resultat sjung EM kommer att påverka valdeltagandet. Norge har som bekant hitintills inte mindre än 4 sistaplatser, varav minst en med 0 poäng. Norge har därför röstat nej till medlemskap i EU 2 gånger. Jag tror detta kommer att väcka krav på utträde för Sverige.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2009-05-17 12:03:00
|
|
Karin Holmberg |
Jag försökte titta på själva finalen igår, men jag LED något fruktansvärt. :-o Det var så vidrigt. Slätstruket och ASTRIST.
Förr fanns det ju en genuitet i det, då länder sjöng på sitt eget språk och man märkte skillnad mellan länder och bidrag.
Nu var det iallafall några som gjorde några försök att ha lite traditionellt från sitt eget land med i sångerna även om det var på engelska.
Att Norge vann är ju bara ett bevis på hur oerhört TORRT och slätstruket allt annat var.
Sen fixar inte jag allt blink och strotoskop på scenerna i själva uppträdandena. Jag är så känslig för flashande ljus.
Jag tycker hela spektaklet var i smaklöshetens tecken, från Ryssland.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2009-05-17 19:36:00
|
|
CMO |
För att travestera H.L. Mencken: Ingen svensk TV producent har någonsin förlorat pengar pga att han underskattat svenska folkets smak och intelligens. Fast det är nog inte riktigt sant Statstelevisionen har ju producerat en hel del som varit så dåligt att inte ens svenska folket uppskattat det. En bedrift i sig.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2009-05-17 20:10:00
|
|
GunnarL |
36/ CMO har naturligtvis helt rätt! SVT visade för en stund sen ett konstigt program som heter "Hedebyborna". Där satt en massa gubbar och valde tre människor som skulle åka på en flotte och rensa en å! Sådant skulle aldrig förekomma i USA-televisionen. En av huvudpersonerna hette för övrigt Svensson, vilket får betraktas som helt fantasilöst. Fast han var nog en typisk svensk för han var både alkoholiserad och arbetsskygg, så på det viset var det ju en spegel av det verkliga samhället. Men visst blir man frustrerad när man jämför med USA:s mer sofistikerade TV-utbud. För en tid sen såg jag att en person vann 5.000 dollar för att han visste att Portugal låg i Europa - och sådant visar att USA fortfarande är möjligheternas land för människor med kunskap och allmänbildning!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2009-05-17 20:22:00
|
|
I,msorry |
Gunnar du kan bli min idol, när du skriver en så suverän kommentar om CMO omogna inlägg.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2009-05-17 22:41:00
|
|
Lars Nilsson |
#37. Ja, det är tur att obildningen har sitt högsäte i USA och att vi därmed själva är skyddande från slikt otyg. Det är väl därför man i svensk TV så sällan stöter på amerikanska TV-program eller efterapningar av dessa. Gud bevare Sverige.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2009-05-17 22:52:00
|
|
I,msorry |
#39 misstolkarens konung har sagt sitt, men inte skall vi buga oss för det.
|
| |