|
Inlägg #1: Postat: 2009-05-06 13:49:00
|
|
steno |
Jag skrev en kommentar men den fastnade inte.
Det finns uppenbarligen ett stort intresse för arbetet i restauranköken. Bufords bok "Hett" har sålts över hela världen och finns nu i pocket i Sverige. Det är en mustig skildring. Men Buford är en matjournalist som bad en kändkrögare om att få bli elev, "köksslav". Kanske en del är överdrifter, några chefer verkade vara psykopater. Olle Länsberg samlade ihop historier han hört talats om och erfarenheter från eget jobb i krogar och presenterade dem på en enda krog "Restaurang Intim".Romanen och filmen blev rafflande. Mord, självmord, en halv ihjälplågad smörgåsnisse.Om någon läsare har erfarenhet som kock i dag vore det kul att få en aktuell bild. Mina erfarenheter från 50-talet har jag skrivit en roman om, Länk: kapitel1.se
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-05-06 17:23:00
|
|
GunnarL |
Olle Länsberg ägnar restaurangarbetet ganska stor uppmärksamhet även i "Adamsson i Sverige", där hjälten jobbar på en lyxkrog i Göteborg - förmodligen Lorensberg. Ibland det roligaste och bästa som skrivits i svensk litteratur över huvud taget är första kapitlet i "Bock i Örtagård" av Piraten. Där åskåliggörs smörgåsnissens situation i meningen: "Hans liv var ett helvete - hans dröm att bli hovmästare".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-05-06 19:01:00
|
|
steno |
Intressant, jag tror att jag läst Adamsson i Sverige men minns inte frekvensen. "Kalle Söderberg" arbetade mycket riktigt på Lorensberg och kanske interiören också är hämtad därifrån.Jag tror Länsberg jobade där en period. Smörgåsnissens liv var ett helvete. Vid den tiden hade de inget betalt utöver maten, de levde på vad deras "chefer", det var alla i servisen kunde tilldela dem. Drömmen var att bli servitör och sedan hovmästare och kanske restaurangchef.Men de flesta fastana de i träsket hoppade av eller blev alkoholister och utarbetade. Men historierna visar på magin från en tillvaro som man tror att man känner till men som är en helt annan värld...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-05-06 21:30:00
|
|
Leif-Arne |
Visst spelades det in en film med Tommy Berggren i restaurangmiljö, "Gilliap" eller något sådant. Vill minnas att den var rätt bra.
|
| |