Första maj - Stalindagen

Den här tråden diskuterar artikeln Första maj - Stalindagen.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2009-04-30 21:59:00
GunnarL
Den trakt av Småland där jag bor har fördelen att i motsats till exempelvis Östermalm så finns här inga höga hus som skymmer sikten! Jag har under mitt liv lärt mig att folk som bor i områden med höga hus blir mer inskränkta, intoleranta och kortsynta än vi som har lite vidare horisont! Beträffande vilka folk som skapat mest elände i världen så är det väl snarast diktaturer både till höger och vänster - något som svensk arbetarrörelse aldrig ställt sig solidariskt till! Däremot finns det väl en en hel del genuint borgerliga familjer som kanske har anledning att begrunda sina åsikter i ett historiskt perspektiv. Jag tänker i modern tid t.ex.på vurmandet för Nazityskland, Francospanien, Salasarportugal och militärjuntans Grekland. Där var det ordning och reda och folk visste sin plats! Kärleken till krigsmaskinen USA är också övertydlig bland inskränkta borgare. Fast nu skall jag nog måla vidare - Du störde mig mitt i översta kottfjället!
Inlägg #22: Postat: 2009-04-30 22:02:00
GunnarL
20/ Du vet väl Leif-Arne att livets och kärlekens färg alltid varit röd. Därav kreativitet och kvalitet! Moderater har alltid varit bakåtsträvande och konservativa och därmed inget nyskapande.
Inlägg #23: Postat: 2009-04-30 22:05:00
GunnarL
18/ Beträffande Alla Helgons dag så är det för många en stor högtid. Själv besöker jag alltid Algutsboda kyrkogård som då är svart av folk. Jag träffar gamla skolkamrater som jag inte sett på 40-50 år och jag njuter av att höra min barndoms vilda dialekt. En riktigt fin högtid - fylld av både allvar och nöje!
Inlägg #24: Postat: 2009-04-30 22:17:00
Leif-Arne
#23 Det låter som han som började dagen med att läsa dödsannonserna i dagens tidning. Var han inte med där så kokade han sig en kopp kaffe.
Inlägg #25: Postat: 2009-04-30 22:29:00
Starka tjejen
#22 Det är inte bara kärlekens färg som är röd, utan även kommunismens. GunnarL och L-A är helt klart vänstervridna, vilket förklarar deras intetsägande kommentarer.
Inlägg #26: Postat: 2009-04-30 22:30:00
GunnarL
24/ Man skall aldrig bortse från det faktum att vi alla skall dö och att döden berör oss. Eller som ölänningen sa på radio Kalmar beträffande tidningen Ölandsbladet: "Där läser jag om alla som har dött. Det tycker jag är roligt." Men visst är det så att ens bekanta numera förekommer oftare i dödsannonserna än i förlovnings-, vigsel- och födelseannonserna. Ingenting att göra åt, ta mig fan! Fast jag kan inte se något ont i att vi minns våra döda och ger dem en minnesdag om året!
Inlägg #27: Postat: 2009-04-30 22:40:00
Lars Nilsson
#23. Vore mig främmande att skämta om Alla Helgons Dag men nog säger det något om umgängesformerna i mindre utvecklade orter när kyrkogården upplevs som en samlingspunkt för de ännu inte avlidna.
Inlägg #28: Postat: 2009-04-30 22:46:00
Starka tjejen
Vidare kan jag nämna att G Schyman förvisso är gammal kommunist, men hon är framför allt feminist. Det är som feminist jag gillar Gudrun, och inte som rödstrumpa.
Inlägg #29: Postat: 2009-04-30 22:52:00
Leif-Arne
#27 Man får hitta de små nöjen där de finns. Jag har för övrigt även bevistat tillställningar arrangerade av Cuf Jag var inte med, men en flickvän som började med sillfrukost och slutade i vild panik.
Inlägg #30: Postat: 2009-04-30 23:05:00
GunnarL
27/ Lars Nilsson, I "de mindre utvecklade orterna" kanske vi har ett mer differentierat nöjesliv än i Stockholm mindre utvecklade orter - vad menar han?. Här nere möts vi i hemmet, på krogen, på idrottsarenor, nöjeslokaler och även på kyrkogårdar m.fl. platser. Det kallar vi på ren småländska för diversifiering - något som inskränkta gubbar i Stockholm inte riktigt förstår vad det betyder. Och faktum är att kyrkogården vid Alla Helgons dag är en riktig mötesplats för alla icke avlidna som förskingrats ut över landet en del t.o.m. till Stockholm men som återser varandra en gång om året. Att man sedan sätter ett och annat ljus på anhörigas gravar gör på intet sätt upplevelsen sämre.
Inlägg #31: Postat: 2009-04-30 23:07:00
GunnarL
29/ Själv har jag i min ungdom varit medlem i SLU Svensk landsbygdsungdom, som på den tiden var Bondeförbundets ungdomsförbund. De var de enda som ordnade danser på långfredagen och påskdagen och var följaktligen det största politiska ungdomsförbundet.
Inlägg #32: Postat: 2009-04-30 23:14:00
Sunny
När mina barn var helt små och jag skulle förklara första maj brukade jag sjunga:Första maj,första maj ,varje sliten kavaj,blir en mantel av strålande ljus/ Vi hörde de stora talarna vid Norra bantorget.Men det är många år sedan nu sedan jag mist alla slags tro på människans framtida utveckling.Vi brukade åka in på Hiroshimadagen oxå o lägga oss ner på Sergels torg och jag minns sonens första ord på spanska när vi demonsterrade emot Franco:assesino.Men det var ett helt liv sedan.
Inlägg #33: Postat: 2009-05-01 13:13:00
Lars Nilsson
Intressant är att notera hur Aftonbladet S firar arbetarrörelsens största dag på löpsedeln idag med följande krigsrubriker som täcker hela löpet: "ROBINSON-JARMO SKÖT IHJÄL EX-FRUNS MINIGRIS". Sånt hände aldrig på Palmes tid.
Inlägg #34: Postat: 2009-05-01 19:08:00
Lars Nilsson
Såg idag Syndkalisternas tåg genom Stockholms innerstad. Man gick under bla parollen "HUNDRA ÅR AV KLASSHAT". Klasskampen har man således lämnat bakom sig. Nu gäller det "HAT". I tåget blandades de rättrogna bärande huva och mask med familjer och barnvagnar. Det råder knappast någon tvekan om vad som skulle hända om dessa fick chansen att regera. Nackskottsrevival ligger nära till hands. Allt i Pol Pots tjusiga anda. Så visst är Första maj en trevlig dag i jämlikhetens, rättvisans och fredens anda.
Inlägg #35: Postat: 2009-05-01 19:22:00
Lars Nilsson
Undrar vad alla dessa maskerade skall göra ikväll? Några förslag? Kontemplation med filosofiska överväganden och stillhet kanske?
Inlägg #36: Postat: 2009-05-01 19:32:00
Leif-Arne
Det närmaste ett syndikalistiskt maktinnehav som funnits är väl under kort tid i delar av Spanien bla Barcelona. Jag vet inte om de specifikt utmärkte sig för nacksottsjustis, den detaljen sköttes väl med större emfas av kommunisterna som hade assistans av NKVD och de Franco allierade.
Inlägg #37: Postat: 2009-05-01 19:36:00
Leif-Arne
Deltog för många år sedan i kurs på Storumans FHS där jag gick, där deltog även en grupp från SAC. En del var riktiga kufar, men andra verkade fullt normala. En intressant detalj var att flera av den lokala ordningsmaktens företrädare var med i SAC.
Inlägg #38: Postat: 2009-05-01 21:17:00
Lars Nilsson
Själv fick jag som arbetsgivare ibland brev från Syndikalisterna då man tillfälligtvis fått tag i någon anställd som medlem under förespegling om högre lön där man krävde kollektivavtal. Breven var alltid skojiga. Man började alltid sin stappliga svenska på lågstadienivå med rubriken: BÄSTE ARBETSKÖPARE. Det blev aldrig något kollektivavtal!
Inlägg #39: Postat: 2009-05-01 21:30:00
Leif-Arne
#38 Det hör till det riktigt unika då SAC någon gång lyckas träffa ett avtal. Jag tror någon hamn hade ett. Men motsåndet mot SAC är ju inte starkast bland arbetsgivarna, därför låter det lite udda om LO delade tåg med SAC. För hur mycket LO är mot regeringen så är de nog ännu mer mot SAC.
Inlägg #40: Postat: 2009-05-01 22:14:00
Bongo Bongo
#34. "Niggah pleazzze"! Sluta och hyckla. Här har du själv talat för att "vänsterelement" ska sättas i läger och sen spelar du kränkt kärring för att några vågar tala om "hat" på 1:sta Maj. Du hatar ju alla varianter av rödingar är det så jävla underligt om du har röda versioner av dig själv på motståndarsidan som hatar borgarsvin? Själv satt jag och ölade vid slussen och garvade högt åt V:s tåg. Såg ut som om dom lyckats dra med sig varenda minoritetsgrupp. Personliga favvisar var banderollen "Kina gå ut ur t****stan", lite svårt att läsa ehuru dom som bar den var lite klena och förmådde inte hålla den spänd när det började blåsa lite, några colombianska FARC-supporters med en klassisk Papier-machékista och dito masker, "Uribe, mördare, samt en stor skara PKK-terrorister med sjukt snygga fanor, banderoller och bra pli på slagord och marschordning. Som polarn sa: "det är alltså med dom här Sahlin ska bilda regering? Lycka till" :-
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...