|
Inlägg #1: Postat: 2009-05-02 06:47:00
|
|
Inger-Sofia |
God morgon Yngve.Som alltid Delar du med dig med öppet och ärligt sinne.Att få insikter om sig själv i tid som gått.Ger både sorg och lättnad.Du har tur, som har/ haft fint stöd av bl.a din bror.Elchocker ,låter som från en förgången tid.Tur att de kunnat hjälpa dig.Det är nog lätt att hamna i ett "drogberoende" Vilken drog vi än väljer att få kickar av När vi inte lever fullt ut och har kontakt med oss själva och våra behov När de mest elementära inte fanns där och omslöt oss ,från begynnelsens första steg.Nu du Yngve Nu får du all tid Till att bara vara,spankulera,filosofera och iakta omvärlden Och umgås med dina vänner och familj Tänk vad lättstädat ditt hem blir :0 Jag sorterar oxå och slänger bort så mycket onödigt ,som jag samlat på mig under år som gått Tänker göra min ränsel lätt Inför mitt nya resa KRAM till dig och för ditt nya liv Ärt glad för din skull,över dina "upptäckter"
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-05-02 08:52:00
|
|
YngveKarl |
God morgon Inger Sofia. Tack för de vackra orden. Det var länge sedan vi hade ett tankeutbyte. Jag har inte varit mig själv under ett helt år. Det är skönt att det tycks vara över men jag vågar inte ropa hej förrän jag har hoppat över bäcken. Jag förstår inte hur jag kunde samla på mig så mycket böcker och inte hur min bror kunde rensa upp på två dagar. Det var som om en trollstav hade placerat böckerna i min bostad och samma trollstav har tagit bort böckerna. Utan Eddy och min bror hade det inte gått. Avskedsbrevet kommer jag inte ihåg att jag skrev. Det var när jag tittade på mina dokument som jag upptäckte det. Jag var väl från mina sinnen när jag skrev det. Hur har Du det själv med Din häst?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-05-04 10:24:00
|
|
YngveKarl |
Eddy Otterloo i förordet:" När han blev sjuk 2002och jag kom hem till honom fann jag att varje rum och varenda möbel belamrades med böcker och papper, från dyra illustrerade historiska verk till pocketutgåvor.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-05-04 20:34:00
|
|
YngveKarl |
Fotografiet är inte från min boksamling. Antikvariatsbokhandlaren uppskattade den till 3000 böcker. Det var en usel investering. Hade jag varit en högerman hade jag kanske köpt aktier och varit miljonär och hade haft råd att laga mina tänder som har tagit mycket stryk när jag varit sjuk. Det var det stora antalet böcker och bokhyllor som fick mig på fall. Det var 6-7 stora bokhyllor som gick till soptippen och kvar har jag tre små bokhyllor och ett bokskåp.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-05-04 21:03:00
|
|
Leif-Arne |
Jag tillhör nog också delvis dessa narrars skala. Jag köper på mig böcker i alldeles för hög grad. Son tur har jag en bättre hälft som tvingar mig sortera ut. Det blir skönlitteraturens som blir bortskänkt. Böcker som jag sannolikt inte kommer att läsa om ger jag bort. Däremot behåller jag de böcker som det sannolikt kommer att ta mig ett liv att förstå, som Platon och Jung. Det mesta i fallitteratur behåller jag ännu. Bland annat så köäper jag Nationalyckeln. Underbara band om våra bandmaskar, mångfotingar bladmossor mm. Allt för ca 260 kr bandet, ren skatteåterbäringen mao.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-05-04 21:26:00
|
|
Profileclew |
Appropå Platon, är det inte en risk Leif-Arne att missförstå den där Platon vad han skrivit som är ganska vanligt även av dem som pluggar filosofi. Ungefär som med Bibeln som en del tolkar vanvördigt eller åtminstone felaktigt vad har du för åsikt om det, som jämförelse. Platon och vad profeterna skrivit i Bibeln.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-05-04 21:31:00
|
|
Leif-Arne |
#6 Du har rätt, riktigt hård nöt den där Platon, å inte en enda bild. Men vill du veta vad Platonsk kärlek är så behöver du bara köpa ett nummer av Kalle Anka och studera Kalles förhållande till Kajsa.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-05-04 21:36:00
|
|
Profileclew |
Jaha, så platon kan vara Joakim von Anka? du är rolig du, måste man säga om dig min käre Leif-Arne.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-05-04 21:43:00
|
|
Profileclew |
Platonisk kärlek som var vanligt förr i tiden, innan feministerna tog över och förverkliga det hela, helst för att gälla för alla. Slutsats äkta kärlek skall förbjudas var och en skall ses som ett lösnummer, för att hålla igång den sexuella njutningen.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-05-04 21:46:00
|
|
GunnarL |
En väldigt fin och utlämnande artikel Yngve! Jag hoppas att Du får bevara Din hälsa framöver och ger Dig också rådet att ta det lugnt och inte skriva för mycket i ren överambition. Och minns en sak - det finns de som begår betydligt större försyndelser än att samla på sig för många böcker! I det slutliga bokslutet så är det nog en ren bagatellförseelse.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-05-05 08:31:00
|
|
YngveKarl |
Gunnar! Tack för de orden. Min bror Ivar undrar vem Din far är. Han har ringt till par personer som kunde stämma med vad Du skrivit i kommentarerna men de hade ingen son som heter Gunnar. För Ivar är det ett mysterium.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-05-05 15:54:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Bokhyllor har det i sig, att skaffar man en blir den full, skaffar man en till blir den full osv. Allt är bokhyllornas fel! ;-
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-05-05 16:11:00
|
|
Leif-Arne |
#12 Eller snarare lagen om det tomma utrymmet, som oavsett litet eller stort ser till att fylla sig själv. Om man exemplevis byter till en stor bil för att få bättre plats med semesterpackningen, så blir den ändå lika full som den lilla man hade innan.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-05-05 18:38:00
|
|
GunnarL |
11/ Yngve, förklaringen är mycket enkel. Jag heter egentligen inte Gunnar men har valt det namnet, eftersom jag föredrar att skriva under anonymitet. Så Du kan lugna Ivar - han behöver inte söka efter en icke existerande person.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-05-05 22:04:00
|
|
Sunny |
Yngve:Jag hör till de helt förtappade! Jag kan aldrig aldrig slänga en bok!Jag bryr mig inte om ägodelar som möbler,kläder eller smycken men böcker!!!Glömmer aldrig barndommen o ungdommens förtvivlade boktörst!Kollektivet är snälla så förutom att mina egna väggar består av bokhyllor har jag fått fylla hela det gemensammma vardagsrummet o gästrummets väggar. Ändå måste ju något bort när nytt kommer till.De flesta är värdelösa.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-05-05 22:10:00
|
|
Sunny |
forts men förra sommeren fick jag en bra ide.Jag ställde ut en bokhylla o ett bokbord på trottoaren tätt emot mitt staket o så satte jag en stupränna över staketet ner i en korg. Jag skrev skyltar: Ta en bok o lägg 5 kr i röret o är du pank så ta en bok ändå!Det fungerade över förväntan så mina barn började lägga ut sina utrensade böcker de är bättre på att inte spara än jag I år har jag sorterat hela vintern o några grannar har skänkt sina lådor på jag kommer att ha boklåda hela sommaren..
O jag kan skaffa de där 30 -40 absolut nödvändiga nya...
|
| |