Svininfluensa farligast för, just det - Svin!

Den här tråden diskuterar artikeln Svininfluensa farligast för, just det - Svin!.
Inlägg #1: Postat: 2009-04-29 17:31:00
mats hägglöf
Läkemedelsindustrin gnuggade händerna när Studio 24 i mars 2006 meddelade, att FÅGELINFLUENSAN var på väg till Sverige och att " DET KAN BLI SÅ MÅNGA DÖDA I VÅRT LAND ATT VI INTE KAN BEGARVA ALLA ! " Här saknade media som så ofta proportioner - till gagn för pillertillverkningen. I en debattartikel i DN den 20e juni 2008 påpekade regeringens läkemedelsutredare, öl Franz Rûcker, att landstingens lager i Sverige med medicin mot fågelinfluensa inom kort komnmer att förstöras,värde netto över 200 miljoner. Utgångsdatum passerat. Mycket stora belopp kommer att gå samma väg vad svininfluensan beträffar, och detta beror i huvudsak på pressen. Exempelvis hade Expressen som huvudrubrik på löpsedeln 27 april 2009: "NYA FALL AV SVINSMITTA - ÖVER 800 SVENSKAR " och med små bokstäver längst ner på löpsedeln:
" i drabbade Mexiko". Osmakligt!
Inlägg #2: Postat: 2009-04-29 18:57:00
Leif-Arne
För några år sedan "drabbades" Sverige av fågelinfluensan. Den del av Sverige där jag bor drabbades först. Några döda knipor utlöste storlarm. Simpevarp blev avspärrat, men de förmodat smittade fåglarna som dolde sig bland kanske flera 10 tusental änder och sjöfåglar, gav fullständigt skrutten i myndigheterns avspärrningar. Sedan blev man lite efterklok: -Där 10 tusentals sjöfåglar övervintrar, är det inte helt osannolikt att här och var påträffa döda sådana, av skäl som kan variera.
Inlägg #3: Postat: 2009-04-29 18:58:00
Leif-Arne
För övrigt tror jag att Jul är ett betydligt större hot mot svin än influensa.
Inlägg #4: Postat: 2009-04-29 20:24:00
Mansgrisen
Det anses att Spanska sjukan kom i åtminstone tre vågor: en våren 1918 av mildare natur, den aggressiva och farliga hösten 1918 som svepte över jorden på tolv veckor och då det största antalet dog, därefter slutade spridningen abrupt. En mildare variant kom 1920 och därefter försvann viruset. Jag kan hålla med om att framför allt media gärna överdriver för att sälja lösnummer men för eller senare kommer en pandemi liknande spanska sjuka. Vi får se till hösten hur det artar sig, den som lever får se.
Inlägg #5: Postat: 2009-04-29 20:34:00
Mansgrisen
Pratade nyss med en kollega i flygbranschen. Det sitter många snoriga och sjuka med glansiga ögon som är nyss ankomna från Mexico i flertalet av de europeiska flygterminalerna , all personal har munskydd, bådar inte gott detta...grymt illavarslande som grisen sa när det började lacka mot Jul.
Inlägg #6: Postat: 2009-04-29 22:21:00
Diplomaten
Steg 5 nu... alla dessa vet bäst förnekare..
Inlägg #7: Postat: 2009-04-29 22:26:00
Diplomaten
WHO höjer fas 5 på sin sexgradiga pandemiskala. skall det vara.
Inlägg #8: Postat: 2009-04-30 23:53:00
Micke kritisk
Största anledningen till att folk dog av spanska sjukan var att Europas arbetare levde i samma fattiga förhållanden som i Mexico, idag har vi byggt upp kroppsliga inumskydd mot det ena och det andra. Hur vet vi i dessa internetider att folk dött i Mexico, det existerar ännu inga bilder eller dödslistor, det finns heller inga vittnesmål av släktingar till de döda. Jag tror att det finns politiska motiv i Mexico att påstå att folk dör för att någon ska kunna gripa makten på det ena eller andra sättet och media jamsar med. Har ingen stt filmen Wag The Dog?
Inlägg #9: Postat: 2009-04-30 23:57:00
Micke kritisk
För övrigt, Fågelinluensan dog en snöplig död utanför Simpvarp och har inte synts till sedan dess varken sörjd eller saknad.
Inlägg #10: Postat: 2009-05-01 00:06:00
GunnarL
Själv är jag oerhört tacksam mot politiker och myndigheter som tar till medel mot denna otäcka influensa! Vi har ju sju konstaterade dödsfall i Mexico City och där bor ju bara 20 miljoner människor, så det är klart att det är alarmerande! I hela världen med dess befolkning på 7.000.000.000 sju miljarder har man faktiskt hittat ca 230 sjukdomsfall, så här gäller det att ta i på allvar! Speciellt tacksam får man vara mot Egyptens regering som beordrat slakt av alla grisar i landet. I och för sig har inte grisarna med svininfluensan att göra - men ändå! Och Kina har förbjudit all import av griskött från USA - griskött har heller inte med influensan att göra, men ändå! Jag blir imponerad av myndigheternas handlingskraft och får ju varje dag se representanter från WHO i TV. Tänk, innan visste jag inte ens att de fanns! Och massmedia har ju också lagt på en extra rem! Allt är fantastiskt och i morgon avstår jag från demonstrerandet och går och köper mig ett munskydd!
Laddar...