Människors fria val och dess konsekvenser

Den här tråden diskuterar artikeln Människors fria val och dess konsekvenser.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-04-13 08:44:00
Lisa 2697
Intressant fråga. Den som gör egna men dumma val kanske är en initativtagare som vågar ta risker, medan de andra inte skapar någon möjlig förändring. Ur det perspektivet kan det kanske vara rätt att den övriga familjen får betala en del av EN familjemedlems misstag.
Inlägg #2: Postat: 2009-04-13 09:14:00
Pia K
Om sonen har gjort bättring, tycker jag att han ska räknas som en av barnen vid arv.
Om han däremot inte gjort det, utan skyller det han gjort på andra, är det en annan fråga. Jag har läst, att det finns ingen rättvisa- och det tror jag på.
Men i vilket fall som helst, så ska barnen behandlas lika, när jag tänker efter.
Inlägg #3: Postat: 2009-04-13 09:17:00
Pia K
Vi föräldrar ligger steget före våra barn i mognad. förhoppningsvis. Och när dte gäller familjen måste vi föregå med gott exempel, om vi inte ska få ett fetermäle vi inte vill ha. Att göra rätt, är att göra gott. Det känns också inombords. Våra misstag vi begår, har en orsak, även om man inte vill tro det.
Inlägg #4: Postat: 2009-04-13 09:18:00
Pia K
Eftermäle,ska det vara, Man skriver för fort.
Inlägg #5: Postat: 2009-04-13 09:58:00
snälla mannen
Du skriver pia k att det inte finns någon rättvisa? Ja, har man en sådan negativ syn på livet så är det inte konstigt att vissa relationer spricker.Rättvisa kanske inte finns i din värld Pia men väl i min och kommer alltid och finnas.
Inlägg #6: Postat: 2009-04-13 10:17:00
Pia K
Tväertom har jag en ljus syn på livet. Väldigt ljus. Där finns plats för lycka, gemenskap och allt annat fint.Men var och en är sin egen lyckas smed och jag tror inte på livslång osämja eller osämja överhuvudtaget.Jag tror inte på att vissa ska bära oket för andra längre. Jag vill ha ro inombords, det är mest värt för mig och inte rättvisa.Men här i livet får man inget gratis. Man får kämpa för det man tror på och vara glad. Negativism förkortar både livet och relationer.
Förlåt dem dig skyldiga äro,är ett bra budskap, tycker jag. Dessutom ger det ro i sinnet.
Inlägg #7: Postat: 2009-04-13 20:59:00
Sunny
Pia: Att dottern valde att ta lägenheten här i huset för 22 år sedan kan ju inte ändras retroaktivt.Hennes maek har bott här sedan dess Hade han velat flytta in hade han självklart fått sin del av huset men han är ute efter ett snabbt klipp:lyxrenovera o sälja.O därmed vräka den överlevnde av oss gamla o dottern med man o 3 barn.Sedan tänker han skänka bort pengarna till hemlösa katter som han sade sist. Han tål inte att hans syster bor kvar.Att han fått betla underhåll till barn i många år ett har han inte ens settkan ju inte raderas så att det blir rättvist.Att han skulle fått en lika mycket värd arvslott var vi tidigt överens om men efter de 2 sista årens försök att få ut oss här har vi ändrat oss.Som Juristen sade:ska er dotter straffas för att hon INTE ställer till det för sig?
Inlägg #8: Postat: 2009-04-13 21:03:00
Sunny
Till ALLA: VIKTIGT!Det som hände sist Sourze släppte inloggningen fri har redan hänt mig: Någon har skrivit en lång rad inlägg under Anne Skåners artikel i mitt namn.Sist vi hade det så här blev jag så utsatt att jag kunde blivit fälld för förtal o hets emot folkgrupp och hotades med ata bli avstängd här så detta är den absolut sista kommentarern här ifrån mig!!Jag kommer att läsa er men kan inte skriva.Ni andra:se upp.
Inlägg #9: Postat: 2009-04-13 22:24:00
Janne B
VI måste ha ett system där vi klart kan skilja på riktigt inloggade och tillfälliga gästsignatur.//JAN BRUNNEGÅRD
Inlägg #10: Postat: 2009-04-13 23:24:00
Redaktionen
Hej! Det nya systemet för kommentarer på Sourze innehåller teknik för att hantera sådana problem som Sunny skriver om. Ingen annan än Sunny ska t ex kunna kalla sig så, även om personen inte är inloggad, inte heller ska Sunnys hela namn inkl efternamn kunna användas. Det kan ändå gå att försöka kringgå det genom att kalla sig ngt som liknar ngns namn, men så kan det ju vara även i verkligheten, att personer heter lika. Varefter vi får anmälningar om missbruk kan vi vidta åtgärder, som försöker lösa uppkomna problem. Ingen ska så klart ostört få försöka låtsas vara ngn annan på Sourze. /Bästa h
Inlägg #11: Postat: 2009-04-14 00:01:00
Johan555
Janne: Sunny råkade väldigt illa ut förra gången så den risken tar hon nog inte igen.Men läsa kan ju ingen stoppa henne från.
Inlägg #12: Postat: 2009-04-14 12:09:00
Beth4020
Du har så rätt när du säger att vi göra våra egna val som påverkar oss, men samtidigt får inte valen vi gjort begränsa oss hela livet om vi över tid känner ånger över våra tidigare beslut och när handlingar visar att vi tagit till oss lärdomen. Men det är bara min uppfattning....vi måste få en chans att förändras.
Inlägg #13: Postat: 2009-04-14 12:23:00
Janne B
Visa och modiga människor tar ibland ett steg tillbaka och överväger situation ,varefter de återkommer med full kraft...
Inlägg #14: Postat: 2009-04-14 15:38:00
Thomas L. Aabo
En väldigt bra artikel. Om jag och mina syskon behandlats lika hade det inte gått - vi hade och har för olika förutsättningar och behov.
Inlägg #15: Postat: 2009-04-14 19:26:00
Johan555
Thomas:Så är det.När min dotter köper kläder går hon till Myrorna fast det mesta hittar hon o hennes vänner i grovsoprummen.Hela familjen får kläder gratis genom detta.Köper jag eller dottern en micro kostar den 500:sonens kostar 6000.Vi köper möbler secend hand eller renoverar kontainerfynd:Sonen har det som i ett modemagasin.Vi köper billiga saker genom blocket eller tradera.Han ska alltid ha det nyaste.Men det är okey:han jobbar hårt o mycket för sin standard o bygger huset bit för bit själv.Hon o svärsonen har arbetat lika hårt för att resa jorden runt i 16 år. Men dessa "barns" olika behov o prioriteringar gör att man inte kan behandla dem helt lika.Hans barns önskelistor kan handla om en cd eller ipod:Dotterns barn om begagnade böcker.Jag gör där en mellanting till alla barnbarnen o sorterar genom åldern.En sak uppskattar de alla: teaterbiljetter.Tack Gode Gud för det!!
Inlägg #16: Postat: 2009-04-14 19:28:00
Johan555
O jag har lånat svärsonens alias men jag är fortfarande Sunny.Ska byta om till mitt rätta jag nu när allt blev uppklarat så fort.
Inlägg #17: Postat: 2009-04-14 20:50:00
Beth4020
När det gäller missbruk av kommentatorer här så suckade även jag djupt när det släpptes fritt här igen. jag fick min beskärda del av "mustafa hit och dit" förra gången. Även folk som gick in och skrev kommentarer i mitt namn....jag tog kontakt med polisen den gången, och sedan blev det som alla vet....alldels utmärkt så jag har inte en aning om varför redaktionen gör om på det igen. Att få behålla bra skribenter här måste vl ändå vara viktigare än att ge socialt missanpassade en fristad???????????
Inlägg #18: Postat: 2009-04-14 22:41:00
Sunny
Beth: den här gången ska det inte gå att skriva i någon annans namn.Jag hade ett elände den gången då jag blev polisanmäld. De falska Sunny under Anne Skåner måste ha kommit härifrån eller ifrån någon som vet mitt inlogg: det är ganska enkelt att lista ut.
Inlägg #19: Postat: 2009-04-14 22:43:00
Sunny
Ja vem minns inte mustafa? men han underteckande i alla fall inte sin elakheter i andras nam
Inlägg #20: Postat: 2009-04-15 08:56:00
peter_
#19. Jodå, det gjorde han visst. Han spelade mig flera spratt genom att skriva lustiga kommentarer i mitt namn.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...